Inlägg från: spöke |Visa alla inlägg
  • spöke

Spökes namn(t)råd

BeautifulPink skrev 2013-08-01 11:41:12 följande:
    Ja tanken va väl inte från början att bägge namnen skulle sluta på O så ett tredje på O tror jag inte att det blir.
    Det va många namn som va i min smak. En del av namnen finns i vår närhet plus att Elvis heter min äldsta i andranamn. Men de var helt klart i min smak. Har du fler?
    Lykke Tilia Tilly Eden Isa Viva Sally Milly Ronja
    Eira Lyra Polly Linn Engla Vilma Mila Molly Lilly

Love Harry Levi Morris Rufus Eli Dante Mile Melvin
    Marlon Marvin Ebbot Alfons Lias Thias Alban Pax

• spöke
    Sthlmtjej24 skrev 2013-08-01 21:17:47 följande:
    Hej Spöke!

Tänkte höra lite vilka namn som kan göra sig väl till Fredrika? Gillar verkligen långa och tjusiga namn, men det blir ju alldeles för kungligt att bränna av ett sådant till. (T.ex Eleonora, Wilhelmina, Lovisa...) Har funderat på att fortsätta med 1800-talsnamn såsom Siri eller liknande, vad kan man då tänka sig mer?

På killsidan, vad skulle vara ditt förstahandsval? 
    Hej!

Fredrika är ett jättetjusigt namn. Bra val! Kan dock hålla med om att det kan bli för mycket av det goda att kombinera det med namn som Eleonora. Däremot så tycker jag att varianten Ellinor skulle passa toppen. Det är inte lika "kungligt", men ändå tjusigt. Eller varför inte Josefin (snyggt med F i båda namnen)? Eller Kristin?

Siri tycker jag funkar jättebra med Fredrika. Annars är risken med en del korta, tvåstaviga namn att de ser lite för gulliga och kanske lite för barnsliga ut ihop med just Fredrika, som är väldigt starkt och lite mer vuxet.

Fler flicknamn:
    Anna
    Laura
    Ingrid
    Cecilia
    Miriam
    Sofia
    Emilia
    Beata
    Matilda
    Hedvig

Och så några pojknamn:
    Hjalmar
    Adrian
    Gustav
    Edvard
    Oskar
    Artur
    Julius
    Samuel
    Edgar
    Ragnar

• spöke
    Sthlmtjej24 skrev 2013-08-02 19:29:33 följande:
    Jag får tacka så mycket för återkoppling! Pojknamnen innehöll en del namn som jag inte tänkt på men som verkligen är strålande; främst Arthur. Bland kvinnonamnen är Ingrid en total favorit, men finns lite för nära i familjen. Trevlig helg!
    Arthur är jättefint. Starkt och ståtligt.
  • spöke
    gröna L skrev 2013-08-15 20:18:48 följande:
    Förresten, jag surfar från mobil och har
    gröna L skrev 2013-08-15 20:29:43 följande:
    Men hoppsan, nu ballade det här ur. Nytt försök: jag surfar via mobilappen, och då kan man inte se alternativen i omröstbingstrådarna (och inte heller rösta). Jag tycker ofta dina listor låter så himla intressanta, så det är så tråkigt att inte kunna se dem! Skulle du kunna tänka dig att skriva ut listorna i själva inlägget också i fortsättningen, så vi mobilanvändande namnjunkies kan få ta del av dem?
    Kim J skrev 2013-08-16 09:52:22 följande:
    Åh, jag önska det samma! :)

Ska försöka komma ihåg att bli bättre på det! Solig

• spöke
    gröna L skrev 2013-08-15 20:17:34 följande:
    Åh spöke vilken fantastisk tråd! Jag har läst HELA under de senaste dagarna, mycket intressant! Och ganska tidsödande

Jag läste för flera år sen en bok om en Alberte. Jag har sen dess haft en liten grej för kvinnonamn som slutar på (uttalade) e. Har du några på lut som du vill dela med dig av?
    Tack tack. Solig

Flicknamn som slutar på E:

Tove Tilde Signe Else Helle Tone Ditte Lykke Jytte Lone Jette Birte Silje Silke Tine Hege Stine Ilse Sanne Hilde Mette Bente Grete Hanne Lise Lotte Trine Åse Anne Gitte Käthe Lene Elke Heike Ute     

Febe Nike Daphne Isolde Penelope Afrodite

Beate Fredrike Matilde Agnete Martine Ulrike Lovise Renate Johanne Sabine
    Lenore Dorte Marthe Jannike Simone Hannele Synnöve

Tips: Norska och danska flicknamn slutar ofta på uttalat E.

• spöke
    tinis skrev 2013-08-16 12:44:28 följande:
    Hej Spöke!
    Jag började följa din tråd redan innan jag blev gravid o såg så många fina namn o hade många fina på lut själv också.
    Nu är jag gravid i vecka 20 o alla namn jag hade är som bortblåsta, har ju skrivit ner dom men de känns inte rätt längre Tungan ute

Ett namn som jag har fastnat för är Tove-Lo, en tjej som har en låt som spelas på radio heter det och jag tycker det är såååå fint! Men undrar om du har nårga andra namn som man kan sätta ett litet Lo efter som också låter fint?

Tusen tack för en toppentråd o ett toppenjobb Solig
    Tack för fina ord! Solig

Dubbelnamn med -Lo:
    Anna-Lo
    Emmy-Lo,  Emmi-Lo, Emma-Lo, Eva-Lo, Engla-Lo, Elsa-Lo
    Freja-Lo
    Hanne-Lo
    Inga-Lo, Ida-Lo, Irma-Lo
    Jenny-Lo
    Lina-Lo, Lisa-Lo
    Maj-Lo, Maja-Lo, Mary-Lo, Mira-Lo, Märta-Lo
    Saga-Lo, Sara-Lo, Siri-Lo
    Vera-Lo
    Ylva-Lo

Eller helt enkelt bara Lo. Eller kanske Lilo?

• spöke
    gröna L skrev 2013-08-16 19:53:24 följande:
    Tack snälla för listan! Jag gillar mest de lite längre och mjukare. Tyvärr får jag nästan säga, för de kan ofta tas för franska namn med stumma e. Gillar tex Simone, men tror det ofta blir med stumt e. Gillar även Adeline, samma problem där
    Ja, många av de långa namnen kan man köra franskt uttal på... och då försvinner ju e:et. Du får fundera på pass viktigt det är för dig att ett namn alltid uttalas på ett och samma sätt och väga det emot hur mycket du gillar de där e-slutande namnen.
  • spöke
    Ragdoll skrev 2013-08-17 22:23:56 följande:
    Har läst att Ebba skulle kunna betyda stark själ?  villket känns som en betydligt trevligare betydelse.
    Namnforskning och etymologi är ingen exakt vetenskap och ett namn kan ha flera olika urspung och betydelser. Enligt mina källor kommer Ebba från Eberhard - där eber står för vildsvin och hard står för hård (men hård skulle kunna vara en synonym för 'stark'). Var 'själ' kommer ifrån vet jag dock inte. Kan bläddra igenom mina namnlexikon en gång till ikväll.
  • spöke
    Jota skrev 2013-08-19 10:30:36 följande:
    Hej spöke! Först vill jag, som så många andra, tacka för en intressant tråd. Vi väntar en son och letar efter det perfekta namnet till honom. Jag hoppas att du kan hjälpa oss att komma på lite nya idéer!

Så vad är det "perfekta" namnet för oss? Jo, vi har några fasta krav och några mer... bonuskrav. Som följer:

Krav:
    Kort, högst två stavelser.
    Ett enkelt namn som folk känner igen och förstår hur det ska stavas och uttalas.
    Ett namn som inte är för vanligt, åtminstone inte bland nyfödda/småbarn.
    Vi letar främst efter ett namn med nordiskt ursprung eftersom storebrors namn har det och vi gärna vill att namnen ska passa i stil.

Bonuskrav:
    Det ska helst vara ett mjukt namn.
    Det får gärna vara lite tjusigt, eller hur jag ska uttrycka det. (Förstår att det här är en svår punkt eftersom det handlar mycket som personliga associationer.)

Storebror har ett namn som jag tycker stämmer in på alla de här kriterierna. Eftersom jag är alldeles för nyfiken på om hans namn kommer dyka upp bland dina förslag så avslöjar jag det inte riktigt än. ;)

Okej - korta, enkla, mjuka, tjusiga, nordiska namn som inte är alltför poppis!

Einar Assar Frej Halle Björn Almar Kjell Olof Signar Sune Leif Halvar
    Hilmer Agne Alf Bo Alvar Eivar Hjalmar Eivind Elof Finn Lave Magne
Svar på tråden Spökes namn(t)råd