Inlägg från: spöke |Visa alla inlägg
  • spöke

Spökes namn(t)råd

sarasessi skrev 2013-05-14 22:25:17 följande:
    Hej!

Vi har en son som heter EDVIN (Oscar William) och börjar nu fundera på namnval till nästa barn även om det inte är aktuellt just nu. Flicknamn har vi redan bestämt oss för Alma, men pojknamn är svårare. Jag gillar Valter och Ludvig, men det ratar sambon. Namn som vi tycker är fina men som vi inte tycker passar med efternamnet är: Sam och Love. Namn som vi även tycker är fina men som går bort pga att de finns i vår närhet är: Arvid, Gustav, Oskar, Hugo och Jonatan.  

Så har du några förslag på pojknamn som passar med Edvin? Efternamnet är Bank :)    
    Valter och Ludvig passar finfint med Edvin. Snyggt att V:et återkommer i båda syskonens namn. Synd att pappan inte gillar namnen. Har han några egna förslag?

Fler pojknamn med V:
    Alvar Viktor Vilhelm Ivar Vilgot

Fler förslag:
    Adam Fabian Jakob Samuel Axel August Julius Johannes Helmer Emanuel Aron
  • spöke
    kevlarsjäl1 skrev 2013-05-15 10:48:37 följande:
    Hej igen. Jag skrev här för ett tag sen ang namnförslag till Ediths lillebror eller lillasyster. Det blev en liten bror och även om vi var inne på Frank, Albert m fl så känns det som det lutar åt att han är en liten Bo (gillar även Bosse så det gör inget om han blir kallad även det). Tänkte höra om du har någon fakta om namnet?

Tack på förhand!
    Bo är ett fornnordiskt namn som betyder bofast. Namnet har inte varit så poppis de senaste årtiondena, men nu är det på väg tillbaka. Ökar lite i popularitet för varje år. Förra året fick 42 nyfödda gossar namnet Bo. Namnet var populärast på 30-, 40- och 50-talen.

Statistik från SCB:
    Det finns 89627 män som har förnamnet Bo. Av dessa har 43869 namnet Bo som tilltalsnamn.
  • spöke
    kevlarsjäl1 skrev 2013-05-15 21:45:26 följande:
    Tack! :)
    Så lite så.
  • spöke
    sarasessi skrev 2013-05-16 09:09:17 följande:
    Tack för jättefina namnförslag! Flera av namnförslagen fanns med på sonens namnlista. Sambon verkade gilla några av dessa namnen, så tack för hjälpen! Jag kanske återkommer när det är dags :)  
    Solig
  • spöke
    Sockerbullen skrev 2013-05-25 09:48:42 följande:
    Tack snälla spöke för all fin hjälp, igår föddes vår son, det stod mellan Astor eller Vide, efter lottning fick han namnet Vide tillslut, känns helt rätt :)
    Grattis till lille Vide!
  • spöke
    Sweethart skrev 2013-05-25 23:28:35 följande:
    Hej spöket! Blev hänvisad till dig i min tråd angående funderingen kring när några namn varit som mest populära.

Jag undrar när var Alice, Elsa och Elise på modet?
    Vulpecula skrev 2013-05-26 11:46:49 följande:
    Spöke får ursäkta, men jag tycker just sådant är så intressant att undersöka att jag lade upp en popularitetskurva för dessa tre på min namnblogg: olympiasoliver.blogspot.se/2013/05/elsa-alice...

Kortfattat så var både Elsa och Alice som störst omkring 1910, men populära flera årtionden före och efter också. Elise var mer jämnvanligt under en längre period, från 1870 till 1930 ungefär. Och så är de förstås väldigt på modet just nu också. ;)
    Solig

• spöke
    Zinnas skrev 2013-05-27 11:07:46 följande:
    Hej. Vi får snart vårt andra barn, och det kommer att bli en pojke. Från förr har vi Elliot. Nu börjar det närma sig förlossning, och i flera månader har vi, utan, resultat, letat efter namn åt vår nästa son. Tänkte höra om du har några namnförslag som passar med Elliot? 
    Både jag och mannen gillar lite ovanligare namn, som inte är så populära. Ingen av oss gillar gamla namn som t.ex. Sten, Nils, Ture, Olof osv. , som vi vet att börjar bli "inne" nu igen. Om vi nångång får en flicka kommer hon att heta Aria, så namnet får gärna passa det också. Tackar på förhand! :) 
    Här kommer lite förslag...

Florian

Justus

Julius

Adrian

Malcom

Dante

Aston

Leopold

Marlon

Aron

Marius

Douglas

Noam

Roman

Vince

Edmund

Leonel

Rufus

Matteo

Nikolai

• spöke
    spöke skrev 2013-05-28 15:00:37 följande:
    Här kommer lite förslag...

Florian

Justus

Julius

Adrian

Malcom

Dante

Aston

Leopold

Marlon

Aron

Marius

Douglas

Noam

Roman

Vince

Edmund

Leonel

Rufus

Matteo

Nikolai

*Malcolm
  • spöke
    Kim J skrev 2013-05-27 11:08:25 följande:
    Hej spöke!
    Jag har skrivit förr och fått hjälp då jag älskar att spåna efter namn :)
    Nu börjar det bli på riktigt och jag har megaproblem med ett pojknamn.

Tror både jag och mannen är lite förtjusta i franskklingande namn. Men de får inte bli överdrivet å svåra att uttala! Och så vill jag nog att det matchar hyfsat med syskonen. Gillar även svenska och engelska, amerikanska och spanska namn. Unisexnamn är också superkul! Som Elliott, Tilly, Mio eller Sam.
    Blir det en flicka så lutar det åt en Chloé. Ihop med syskonen Oliver och Charlie.
    Lite blandad kompott alltså...

Jonah Aaron Elton Roman Mateo William Bruno Noah Jack Vince Marlon Dante
    Nicholas Elvis Gabriel Florian Noam Gaston Benjamin Fred Leonel Aston
  • spöke
    snart bebis skrev 2013-05-27 21:28:20 följande:
    Åh, en namnexpert! Precis vad jag behöver! Har du något tips på ett pojknamn som passar till Joline? Eller flicknamn för den delen
    Casper Jesper Vincent Amadeus Jacob Theodor Samuel Adam Lucas Nicolai Victor

Isabelle Celeste Miranda Adele Amelie Esmeralda Laura Rebecka Sofie Thelise

Nåt i den stilen?
Svar på tråden Spökes namn(t)råd