Inlägg från: spöke |Visa alla inlägg
  • spöke

Spökes namn(t)råd

Sockerbullen skrev 2013-01-11 08:49:47 följande:
    Tack för din inblick gällande Odin, jag tycket nog det är ett fint namn men känner att det är på gränsen för ovanligt för mig! Så svårt med namn som passar till systrarna då maken i princip inte gillar några korta pojknamn förutom ja typ Odin och Arn, inte riktigt min stil, jag gillar dock Loke och Ebbe, men det gillas inte heller av maken, så svårt:-/
    Måste det vara kort då?
    Jag tycker det är snyggt att blanda långa och korta namn. Ger bra rytm.
  • spöke
    Sockerbullen skrev 2013-01-11 14:24:38 följande:
    Nej jag tycker även långa namn kan funka bra, känns bara som att de lite tuffare namnen oftast är korta, annars gillar jag Benjamin, william och Teodor mycket. men inte ens gällande långa namn kan vi komma överens. 
    Jo, korta namn låter ofta lite tuffare. Men om man väljer ett lite hårdare namn så kan även längre namn kännas  lite tuffare.

Gabriel
    Adrian
    Leonard
    Leopold
    Cornelis

• spöke
    bibo skrev 2013-01-11 16:55:21 följande:
    OM vi får en dotter ska hon heta Isola, Desideria (efter min gammelmormor) 

Vill hitta ett pojknamn som passar, utifall att det blir en pojk nu och en flicka nästa. Min sambos farfar hette Gösta, han tycker inte alls att det är fint men jag vill ha med det som mellannamn då jag tycker att man ska plocka från familjen. 

Har du något förslag på pojknamn som funkar med Gösta och Isola? :)  
    Jag tycker att det är en jättefin tanke att välja ett andranamn från en släkting som betytt mycket. Jag har själv ett släktnamn som jag känner mig stolt över att bära då jag känner länken till min släkthistoria.

Isola och Gösta är två väldigt olika namn rent stilmässigt. Isola är det italienska ordet för ö. Och Gösta är en form av det fornnordiska namnet Gustaf.

Det finns olika sätt att matcha namn på. Och kanske måste du först tänka ut vad som är viktigt för dig. Är det viktigast att syskonens namn passar ihop? Eller är det viktigast att tilltalsnamnet passar med andranamnet?

Några förslag kommer här:
    Isola & Adrian: Gösta Adrian Efternamnsson
    Isola & Cornelis: Gösta Cornelis Efternamnsson
    Isola & Amadeus: Gösta Amadeus Efternamnsson
    Isola & Amandus: Gösta Amandus Efternamnsson
    Isola & Leonard: Gösta Leonard Efternamnsson

• spöke
    plopp76 skrev 2013-01-11 22:13:19 följande:
    Tack för dina tankar, ska dryfta dem med karln :)

På min lista, vilka han har ratat:

Adrian
    Sackarias
    Caspian
    Sandor
    Alexander
    Elias
    Elian
    Elliot
    Dante

Freja (jag tycker stavningen är finare med j)
    Viola
    Livia
    Signe

Hmm, ni är inte oceaner ifrån varandra. Tror nog att ni ska kunna enas.
  • spöke
    Skatt4 skrev 2013-01-15 15:02:28 följande:
    Hej Spöke,

Vilken rolig namntråd du har här:)

Har haft väldans problem med namn till vår 4:e, en pojke, att hitta rätt som passar honom & ändå känns ok med de andra barnen. Vi har lite ålderspann på syskonen, de är 15, 13 & 7 år. Syskonen heter

FILIP Alexander
    EMMA Linnea
    HUGO Elias

Han hade hetat NOA Theodor om det inte var för att grannpojken Hugo leker med heter Noah. Någon vecka gick han under namnet CHARLIE. Jätte fint namn tycker vi men så började folk kalla honom Challe (Tjalle) å då kändes det inte bra. Plus att han inte känns som en Charlie. Nu kallar vi honom THEODOR, (THEO) jätte fint namn som Hugo kallat honom ända sen han föddes:) Men vet ändå inte om det känns rätt. Så jag undrar bara vad du tycker el om du har några andra fina namnförslag som vi inte tänkt på.
    Gillar namn som Vilmer, Valter, Edvin men de går bort då vänners barn heter det, samt att vårt efter namn börjar på : VAL...... Är tvåstavigt.
    Det där med namn är inte lätt. Theodor är ett bra namn - kortformen Theo är gullig som liten och sen kan man använda sitt långa och kanske lite mer vuxna namn i framtiden.

Fler förslag:
    Vilhelm Axel Henry Gustav Joel Adam Julius Gabriel Adrian
    Viktor Fabian Ludvig Samuel Jakob Sixten Oskar Simon Nikolai
  • spöke
    modigamoa skrev 2013-01-23 16:59:00 följande:
    Hej Spöke! VIlken kunskap om namn du sitter på! 

Hoppas på lite hjälp!

Vi väntar vårt första barn, BF om 3 dagar. Vi vet inte vad det blir för kön!

Namn har vart en diskussion vi har lagt lite på hyllan, eftersom det känts så svårt. Men nu verkar det ändå som vi har två namn som känns liiite mer än de andra.
    Som tjejnamn har vi pratat om Esther, vad tycker du om det? Är lite orolig att det är/kommer bli ett "trend-namn", vad tror du? Andra namn som cirkulerat lite är Stella, Ellie, Svea.. Men det är svårt!
    Som killnamn har vi landat lite på Malte just nu, men andra namn vi tilltalas av är Agust, Knut, Abbe, Elliott, Rufus,Elis.. Ja. Vi är helt enkelt inne på den här "gubbe-trenden". 

Jag tycker namn med en stavelse kan bli lite hårt, svårt att ropa, men kan ändå vara coolt. Namn med tre stavelser är nästan lite för långa, och blir lätt smeknamn. 

Vi tror att mellannamnen är klara, det är namn som är tagna från våra familjer. 
    Tjej: ***** Ingrid Katarina
    Kille: **** Carl Hans  

Bebisen är en vilding som rör sig mer eller mindre HELA tiden, och den kallas för "Bulan". Blivande förändrar heter Moa och Erik.

Så, vill du ge oss lite insperation? :)  
    Hej hej! Och tack å bock för komplimangen!

Visst är det så att Esther (eller Ester) är ett namn som är poppis just nu. Låg på plats 33 på förra årets topplista, och hade då skuttat upp från plats 41 på 2011 års lista. Därmed hamnade det också på listan över de flicknamn som ökat mest från 2011 till 2012 - 10,7 % och en 16:e plats.

Ester är inte ett trendnamn på så sätt att det har en kort period på toppen och dalar lika fort som det kommer upp. Det gäller oftast nya namn som Novali etc. Ester är ett gammalt bibliskt namn som har funnits i Sverige åtminstone sedan 1200-talet. Det kommer tillbaka då och då (i cykler) som de flesta namn - och nu är det dags igen.

Idag används betydligt fler namn än när vår generation fick namn, så risken att det kommer finnas tre andra Ester i din dotters klass är väldigt liten. Spridningen är mycket större.

Även Stella, Ellie och Svea finns på listan över de flicknamn som ökar mest just nu. Det är ju ofta så att folk från samma generation gillar ungefär samma saker.

När det gäller pojknamnen så finns Malte, August, Elliot och Elis på förra årets topp 100. August och Elis är två av de namn som ökar mest just nu. Knut, Rufus och Abbe är namn som har ökat de senaste åren, men har inte kommit i närheten av topplistan än.

Så, innan jag ger dig fler förslag... fundera över vilken typ av namn du vill ha. Är det viktigt för dig att namnet inte är "inne" just nu?

• spöke
    Narag skrev 2013-01-23 20:40:31 följande:
    Hej Spöke!

Vilken underbar och inspirerande tråd du har, det tycker både jag och min sambo. Min sambo är nu gravid med vårt första barn och vi vill gärna ha lite tips och råd av dig.

Vi har hittat många namn vi gillar ganska mycket men få som känns helt rätt och vi är inte heller helt överens om vilka som är bäst.

Vi vill inte ha några "tio-i-top" namn eller några nypåhittade eller allt för inlånade. Det känns också bra att barnet funkar även för vuxna - även om vi har lite olika åsikt om vilka det är.

Några av mina favoriter är:
    Vide ♂
    Mio ♂
    Lo ♀
    Alexis ♂♀

Några av min sambos:
    Lydia ♀
    Edith ♀
    Ester ♀
    Ejvind ♂
    Arvid ♂
    Petter ♂

Bland namn vi båda gillar men inte är övertygade om finns Liv och Miranda.

Har du några tips på namn du tror vi båda skulle gilla?
    Hej! Och tack för fina ord. Solig

Ni har många bra namn på era listor. Jag ser att din smak går mot det könsneutrala hållet, medan din sambo gillar mer klassiska namn.

Så... här kommer lite blandat:

Alve Fred Sindre Vidar Sixten Truls Aron Astor Joar Lave Egil Levi Måns Frej Leo Elis  Eskil Love Frode Isar

Lia Isis Rut Alba Helmi Linn Flora Ines Lilo Isa Silje Eira Gry Iris Juni Ada Siri Henny Keli Gro Heidi Viva

Och så till sist ett bra unisexnamn: Lio
  • spöke
    modigamoa skrev 2013-01-24 18:23:18 följande:
    Åh, spännande svar!

Nej, det är inte jätteviktigt att namnet inte ska vara "inne", MEN jag vill inte ha toppnamnen som Alice och William direkt. Jag tror att det jag söker är ett äldre, svenskt namn, som gärna är lite ovanligt.

Hos tjejnamn har jag sett att jag gillar namn som inte slutar på a, gärna har E i sig och gärna L. Jag föredrar "mjuka" namn före "hårda" (ex Ellie före Ruth).

Killnamn däremot har jag inte lika specifika "krav" för, men jag är inte intresserad av namn som gärna blir smeknamn. Till exempel gillar jag Wilgot som helt namn, men gillar inte tanken på att det ska bli en Wille.

Jag vill ha ett klassiskt namn som känns lite "tidlösare", alltså ingen Novalie här inte!

VI har en stor fördel eftersom vi är först i vår bekantskapskrets som skaffar barn, så vi behöver inte bry oss om kompisars bebisar, vilket är lite skönt.  
    Har ju förstått att namnsmaken just nu är "äldre namn" och jag är barn av min tid, så även jag gillar det. Men ge mig gärna förslag på namn som inte är populära!

Vilket hoppigt inlägg det blev, säg till om jag ska reda ut något!
    Tack så mycket för att du tar dig tiden att diskutera lite med mig, uppskattas verkligen!

Tvåstaviga, mjuka "tantnamn" är just det som många föräldrar gillar just nu. Alva, Ellie, Svea osv.  Men några namn finns det kvar som inte nått topplistan än ...

Elvi Alvi Elsie/Elsy Sonja Inga Elma Helny Blenda Ally Evy Ylva Hilma Nancy Elna
    Ilse Beda Helvi Majlis Vanja Nanny/Nannie Ina Signhild Henny Aina Boel Eivor

Spöke  Spöke  Spöke

Och så några "gubbnamn" med liten risk till smeknamn (fast de flesta barn får smeknamn av sina kompisar ändå ) ...

Gunnar Algot Tore Birger Helmer Sture Erland Helge Arthur Harald Rune Georg Ture
    Henning Lage Eskil Einar Elmer Gösta Sune Assar Astor Egil Evald Göte Gottfrid

Svar på tråden Spökes namn(t)råd