Inlägg från: spöke |Visa alla inlägg
  • spöke

Spökes namn(t)råd

DrömFåret skrev 2012-11-07 22:31:35 följande:
    Hej hej!
    Vi väntar vårt nästa barn i vår, och troligt är det en liten bror. Skulle vilja höra vad du har för förslag på namn. Har lite önskemål,
    Jag och sambon har namn som börjar på A, så det går bort.
    Vår son heter Loke, och det vore väl trevligt om nästa namn är ungefär lika långt och passar ihop med Loke.
    Eftersom vi bägge jobbar med barn, vill vi inte ha för vanliga namn heller.
    Det får gärna ha naturanknytning eller låta lite tufft.
    -nny namn går helt bort.

Vill du göra ett försök?
    Ha en bra dag!

Hälsa till Stygga vargen. Skrattande
    Hej!

Då ska vi se... Vi börjar jobba brett.
    (Några namn dyker upp under flera kategorier. Har inte föreslagit så många namn som slutar på E (som Loke) för jag tycker de konkurrerar med namnet Loke.)

Fornnordiska pojknamn
    Egil
    Eskil
    Isar
    Truls
    Sixten
    Hjalmar
    Joar
    Vide
    Knut
    Linder/Lindor
    Ragnar
    Viggo
    Vidar
    Sindre
    Frode
    Frej
    Ivar
    Grim

Namn med naturanknytning
    Birk
    Isar
    Elvin
    Vide
    Linder
    Leo
    Eldar
    Vidar

Namn med K i (som en röd tråd)
    Eskil
    Birk
    Knut
    Melker
    Jack
    Hektor
    Frank

Andra korta namn
    Joen
    Elis
    Levi
    Jon
    Harry
    Mattis

Säg gärna om några föll dig/er (vem det nu är som får bestämma ) i smaken så vet jag åt vilket håll jag ska fortsätta leta.

• spöke
    Maryy skrev 2012-11-12 08:45:58 följande:
    Hej spöket!

Vilken bra tråd! Jag och min sambo väntar vårt andra barn i vinter och har verkligen kört fast på namn. Vår dotter heter Junie, ett namn som vi var överens om ganska snabbt och inte tvekat en sekund på. Men den här gången är det svårare..

Vi har väl några förslag men inget känns riktigt klockrent för båda och vi tycker inte riktigt lika. Våra "krav" är att det ska passa ganska bra ihop med Junie, vara lagomt ovanligt men ändå inget hittepånamn.

Detta är våra förslag hittills:

Flicknamn:

Elle

Pojknamn:

Tuve   
    Levi 
    Truls
    Alve
    Silas        

Vad tycker du, spöket? Har du några bra förslag till oss? Glad   

Hej!
    Bra lista. Kanske skulle jag stryka Levi för att det slutar med samma ljud som Junie och det blir lite gullepluttigt. Och Tuve för att båda namnen har så starka U-ljud att de konkurrerar ut varandra lite grann.

Här kommer några fler förslag:
    Flora Alba Alma Laura Bella Manda Eden Smilla Thelma Vera
    Hannes Sam Alfons Elvin Lave Sixten Astor Florian Alvar Malte

Glad
  • spöke
    Prodin skrev 2012-11-12 09:17:50 följande:
    Hej igen Spöke!

Odin får en lillebror i starten av nästa år. Vi bor i Norge och vill att namnet ska låta bra i Sverige också, hur låter:

Odin & Sander
    Odin & Sondre
    Odin & Aksel (stavas så)
    Odin & Emil
    Odin & Ask
    Odin & Mattis
    Odin & Olav
    Odin & Marius
    Odin & Amund  
    Odin & Brage
    Odin & Trym

Andra förslag mottages med tacksamhet =) Kriterierna är stort sett bara att det ska funka på norska och svenska, inga dubbelnamn.

Tack igen Spöke! Hjärta 
    Odin & Egil
    Odin & Halle
    Odin & Vidar

Glad
  • spöke
    Valborgs skrev 2012-11-12 12:00:14 följande:
    Eloge till dig som fortfarande orkar spöke! :)
    Det produceras ju nya kids hela tiden...
  • spöke
    cariny skrev 2012-11-12 13:17:22 följande:
    Åh, bra tråd.

Jag väntar en bebis om ca sex veckor. Har sen tidigare en Ellen.

Undrar vad du tycker om dessa namn och om du kan hjälpa till?

December (flicka)
    Bo eller Sixten (pojke)

Det är helt enkelt tjejnamn som jag funderar på. Jag älskar December, men folk verkar tycka jag är en idiot om jag låter min dotter heta det... Så kommentar? Eller annat förslag?
    Om du känner starkt för December, so why not. Folk känner ju redan igen t.ex. April, Maj, Juni, Juli och September - så December är inte allt för udda.

Statistik från SCB:
    Det finns 20 kvinnor som har förnamnet December. Av dessa har 7 namnet December som tilltalsnamn. Det finns 1 man som har förnamnet December. Av dessa har 0 namnet December som tilltalsnamn.

December är ett långt namn, så om du tycker att det är irriterande med smeknamn så bör du kanske tänka om. Kan bli t.ex. Dessie.

Vad tycker pappan?

• spöke
    spöke skrev 2012-11-12 13:40:09 följande:
    Om du känner starkt för December, so why not. Folk känner ju redan igen t.ex. April, Maj, Juni, Juli och September - så December är inte allt för udda.

Statistik från SCB:
    Det finns 20 kvinnor som har förnamnet December. Av dessa har 7 namnet December som tilltalsnamn. Det finns 1 man som har förnamnet December. Av dessa har 0 namnet December som tilltalsnamn.

December är ett långt namn, så om du tycker att det är irriterande med smeknamn så bör du kanske tänka om. Kan bli t.ex. Dessie.

Vad tycker pappan?

PS. Blir det December även om hen kommer redan i november eller väntar till januari?
  • spöke
    Valborgs skrev 2012-11-12 13:24:32 följande:
    Jo, tack jag vet! ;) Var gravid med andra när jag hittade din tråd första gången och nu väntar vi trean.. :)
    Aha, så du är alltså en av alla dessa tillverkare. Har ni kommit fram till några namnförslag till den nye familjemedlemmen? Känns det lättare eller svårare att komma på namn nu? Till första barnet är ju valmöjligheterna oändliga, men till tredje barnet har man redan två andra namn att anpassa sig efter. *nyfiken*
  • spöke
    Maryy skrev 2012-11-12 13:27:49 följande:

Tusen tack för bra tips och förslag! Nu fick vi lite mer att grunna på Glad

Hör av dig om du vill fortsätta bolla idéer. Jag finns här.
  • spöke
    DrömFåret skrev 2012-11-12 13:38:12 följande:
    Hej igen!
    Tack för dina förslag. Vi har (eller mest gubben) har sorterat vilka namn som kanske skulle funka. Han är dessutom helt insnöad på namnet Ivanhoe, vilket jag inte tycker är så passande med Loke. (hjälp!)
    Tror inte att vi är emot namn som slutar på E....
    Egentligen gillar jag namn på A, men det kan kanske bli lite "taskigt" om tre i familjen heter det och inte den fjärde, vad tycker du?
    Du får gärna komma med något förslag på tjej också, för man kan ju inte lita helt på ultraljud,

{#emotions_dlg.flower}
    Ivanhoe!? Kanske kan han gå med på att stryka "hoe" (som för övrigt inte har den vackraste betydelsen) och bara köra på Ivan (med svenskt uttal)? Loke & Ivan tycker jag funkar. Eller kanske Wilfred - som är Ivanhoes förnamn.

Statistik från SCB:
    Det finns 14 män som har förnamnet Ivanhoe. Av dessa har 0 namnet Ivanhoe som tilltalsnamn.

Tycker inte att ni måste utesluta A-namn. Har ni några bra på lager? Ett namn med långt A-ljud i början gör att det skiljer sig mer från era namn. (Och sen har ni ju en anledning att skaffa en unge till så att inte Loke känner sig ensam med sin bokstav ).

Och så några flicknamn:
    Lilja Embla Disa Edda Saga Siri Viva Lia Ronja Eira

Spöke
Svar på tråden Spökes namn(t)råd