Inlägg från: spöke |Visa alla inlägg
  • spöke

Spökes namn(t)råd

mammatillgossar skrev 2012-07-27 15:08:38 följande:
    Vide, Vile, Abbe, Ebbe, Vidar, Algot, Vilgot är dom namnen som står högst på min lista :) Och nu verkar det som att han gillar Ebbe lite iaf...? :)
    Justus och Hannes gillade jag av dina förslag. Men tyvärr heter mina föräldrars katt Justus och sambon heter Johannes som är lite för likt Hannes. Så har du något mer liknande får du gärna dela med dej av det också ;)
    Viggo Valter Alfred

Pontus Rufus Linus Mandus Alfons Mattis Lias
  • spöke
    Prodin skrev 2012-07-27 21:54:27 följande:
    Tack för tipsen spöke =)

<3

Det med annan vokal i början ska jag verkligen ta till mig!
    Hoppas du hittar ett namn som känns så där alldeles rätt...
  • spöke
    mammatillgossar skrev 2012-07-27 19:42:09 följande:
    Valter, Alfons, Mattis
    mammatillgossar skrev 2012-07-27 19:42:56 följande:
    .. Och Lias var jätte fina! Tack :)
    Solig
  • spöke
    plopp76 skrev 2012-07-27 23:56:11 följande:
    Hej!

Jag halkade in här och blev helt fast! Underbar tråd *tumme upp*

Jag är i bebisverkstan just nu och fullkomligt älskar det här med namn! Det har varit klart sen länge vad en ev liten skulle kunna heta, dessa namn har jag på min lista:

Mio Catharina
    Freja Alexandra

Mio Alexander
    Dante Sakarias

Hur klingar det om du får tycka till? Mio passar i min värld på både flicka och pojke, rätt eller fel? Troligtvis kan det tänkas att det inte alls blir något av ovanstående namn när det väl är dags... men dessa har hängt med som längst :)
    Hej hej! Och välkommen till min lilla namntråd.

Visst är det så att Mio bärs av både flickor och pojkar. Här är lite statistik från SCB:

Det finns 133 kvinnor som har förnamnet Mio. Av dessa har 88 namnet Mio som tilltalsnamn. Det finns 1306 män som har förnamnet Mio. Av dessa har 960 namnet Mio som tilltalsnamn.
    Jag tycker dina kombinationer klingar bra ihop. Det är snyggt att kombinera korta med långa namn.
    Hur kommer det sig att du inte vill kombinera Mio med Alexandra (men Mio Alexander finns på listan)?  
  • spöke
    CAL skrev 2012-07-28 00:09:04 följande:
    HEJ SPÖKE Spöke
    Jag vill att du väljer ut minst 3 namn i varje kategori som du tycker är finast! Om du tycker att färre än 3 är fina så väljer du endast 3 alternativ, men om du gillar många namn får du markera så många du vill!! Solig

TACK HEJ!  
    Städer: Austin, Dallas, Denver, Hamilton, Jackson, Lincoln, Texas, Phoenix, Memphis

X-namn: Texas, Dexter, Sixten, Baxter, Maximilian, Braxton, Phoenix 
    (Observera att alla namn har X som tredje bokstav, förutom de två sista, som jag inte gillar alls^^)

Amerikansk-inspirerade namn: Cliff, Rocky, Hector, Hamilton, Damien, Declan, Dominic, Devin, Shawn 

Blandade "svenska": Adam, Anton, Björn, Christoffer, Jesper, Julian, Hugo, Michael, Erik, Elric, Emrik, Edward

Blandade svenska 2: Wilmer, Vilhelm, Theo, Nicolas/Nicholas, Lucas, Sam, Samuel, Emanuel

Min topp 5:
    Erik Vilhelm Sixten Hugo Samuel
    (utan inbördes ordning)

• spöke
    Nelia82 skrev 2012-07-30 20:24:35 följande:
    Vilken fantastisk tråd! Om du känner att du har tid och lust får du gärna analysera och leta information om mina barns namn och dela med dig här :)

Har två små härliga grabbar som heter Joel och Levi.
    JOEL
    Ett bibliskt namn som kommer från hebreiskans Jahuel och betyder "Jahve är gud". Joel var en av profeterna i Gamla testamentet och har en egen bok i GT. Namnet har förekommit i Sverige sedan sent 1500-tal. (Första belägg: 1584). 

Namnet var populärast på 80 och 90-talen men har minskat i popularitet de senaste åren. Ligger på plats 64 på namntopplistan för nyfödda 2011. 
    Det finns 7 kvinnor som har förnamnet Joel. Av dessa har 2 namnet Joel som tilltalsnamn. Det finns 19029 män som har förnamnet Joel. Av dessa har 13647 namnet Joel som tilltalsnamn.
    LEVI
    Även Levi är ett bibliskt och hebreiskt namn. Det betyder "den anhängige" eller "tillgiven".

Namnet var populärast i början av seklet och under 30-talet, men har nu fått ett nytt uppsving de senaste åren.
    Det finns 5 kvinnor som har förnamnet Levi. Av dessa har 2 namnet Levi som tilltalsnamn. Det finns 1232 män som har förnamnet Levi. Av dessa har 554 namnet Levi som tilltalsnamn.
  • spöke
    SabinaD skrev 2012-07-30 20:29:31 följande:
    Hej! Vad roligt med en namn tråd! Vi har en tjej som heter Nellie. Till kommande syskon skulle vi vilja ha namn som matchar fint till Nellie. Både pojk och flicknamn. Tack! :)
    Här kommer några förslag:

Nellie & Hannes
    Nellie & Jonas/Jonah
    Nellie & Simon
    Nellie & Gabriel
    Nellie & Kasper/Casper

Nellie & Thea
    Nellie & Hanna
    Nellie & Nora
    Nellie & Vanda
    Nellie & Sanna

Nellie är ett väldigt L-igt namn, så för att namnen inte ska konkurrera ut varandra kan det vara bra att vara lite restriktiv med L:en i syskonets namn. Nellie & Ville blir, till exempel, väldigt L-igt.  
  • spöke
    plopp76 skrev 2012-07-30 21:39:41 följande:
    Kul att du oxå tycker det funkar och det just det att det är ett kort och ett långt namn passar. Om jag skulle ha ett till namn skulle dom placeras i storleksordning :) Men jag är lite knäpp och lite manisk på sätt och vis :D

Anledningen till att jag vill ha Catharina med är det är det enda namnet med anknytning till släkten som jag tycker om. Och så tycker jag att det passar ihop. Men Mio Alexandra skulle fungera, helt klart. Men Catharina ligger varmare om hjärtat. Dock finns inga riktigt bra namn med anslutning till släkten som jag kan tänka mig att använda, hemskt men så är det. Så pojknamnen är bara namn som jag fastnat för.

Dante är en bubblare, kom till ganska nyligen. De andra har figurerat ett tag. Elias gillar jag skarpt oxå, men nu fick en kompis barn och valde det. Även Elliot funkar... Men där jag jag ingen klockrent som andranamn....

Haha! Ja herregud... Lite tokig är man allt!
    Jag gillar släktnamn. Det är en fin tanke att sätta in den lille/lilla i ett större sammanhang... eller att hedra någon släkting man tycker om. Catharina funkar även med Freja, by the way.
Svar på tråden Spökes namn(t)råd