Inlägg från: spöke |Visa alla inlägg
  • spöke

Spökes namn(t)råd

HLinna skrev 2012-03-22 08:24:24 följande:
    Tack spöket!
    Så lite så. Hoppas du hittade nåt du gillade.
  • spöke
    Min dotter skrev 2012-03-22 22:41:50 följande:
    Tack! Många fina namn!
    Så lite så!
  • spöke
    Tajny skrev 2012-03-23 11:50:26 följande:
    Hur tycker ni Elwin passar ihop med storasyster Nelly?
    Jadå. De funkar.

Dock kan man tänka på att när två namn innehåller många likadana bokstäver så kan de konkurrera lite med varandra. Ungefär som när man har två röda tröjor istället för en röd och en blå. Då är den första röda tröjan inte lika speciell. Förstår du hur jag menar?
  • spöke
    Trixie skrev 2012-03-23 22:03:08 följande:
    Hej spöket! Undrar om du kan berätta lite om namnet Lina? vad det betyder och hur vanligt det är? :)
    Lina är en kortform av namn som t.ex Karolina och Evelina. Som dopnamn har det funnit i Sverige i ungefär 200 år. Populärast var namnet på 80- och 90-talen. Det finns 18 866 kvinnor som har förnamnet Lina. Av dessa har 15 590 namnet Lina som tilltalsnamn.
  • spöke
    SannaMac skrev 2012-03-26 09:22:35 följande:
    Jag är lite namnnörd light får man väl säga, väldigt light om man jämför med dig , men jag funderar redan väldigt mycket på namnförslag till vårt nästa barn... som än så länge bara är påtänkt, haha. Vi körde en namnlek varje dag i några veckor när jag väntade vårt första barn, som nu är 6,5 månader, och det hjälpte väl litegrann till att hitta "det" namnet, även om det redan från början var vårt favoritnamn: Adrian, heter han.

Först undrar jag: Hur vanligt är namnet Adrian just nu egentligen? Och hur ser prognosen ut? Innan vi fick vår Adrian hade jag aldrig träffat någon annan med namnet eller sett någon i t.ex. DN:s födelseannonser med namnet, men nu tycker jag att jag hör någon ropa Adrian i varje hörn... Vilka "typer" väljer namnet Adrian mest tror du? I vilken kategori hamnar det liksom?

Och sen funderar jag på: Vilka namn skulle kunna matcha Adrian när han får ett syskon? Våra toppnamn förutom Adrian var Jack och Isak innan han kom, och sambon tycker fortf att Isak är i topp, men jag är inte lika övertygad... skulle vilja hitta ett nytt favoritnamn som får samma status i min värld som Adrian har, både kill- och tjejnamn (eller könsneutralt)! På tjejsidan har vi alltid haft Ines, och visst, det tycker jag är fint... men kanske har jag tröttnat lite på det. Jag gillar även Joni, som jag väldigt nyligen fick upp ögonen för, och som ett potentiellt andranamn har vi Olivia. Har du några fler förslag? Vi gillar inte de där supermoderna namnen, som typ Novalie, det ska vara vackra, fina, hyfsat enkla namn men inte de allra allra vanligaste... i efternamn heter vi Mac Donald, så det ska ju gärna passa någorlunda med det

Väntar med spänning på svar
    Bra idé med namnlek... tror du inte det kan funka även denna gång?

Adrian är helt klart ett namn som blivit mer och mer poppis under de senaste åren. 1998 var det drygt 150 nyfödda gossar som fick namnet Adrian, förra året var det nästan 300. Mellan 2010 och 2011 var Adrian nummer 15 på listan över de pojknamn som ökat mest under året. Sammanlagt finns 7844 män i Sverige med namnet Adrian, varav 5308 bär namnet som tilltalsnamn. Svårt att placera Adrian i en viss klass, tycker inte att det är så socialt stämplat. Kan tänka mig att de flesta Adrian-gossarna är ganska medelklass i Sverige.

Jag tycker det är fint att kombinera namn på olika vokaler. Så Isak och Ines passar toppen med Adrian.
    Fler förslag:
    Adrian & Ellie
    Adrian & Iris
    Adrian & Edit(h)
    Adrian & Elise
    Adrian & Ellinor

Adrian & Oskar
    Adrian & Edward
    Adrian & Edmund
    Adrian & Isidor
    Adrian & Emanuel
  • spöke
    Simone skrev 2012-03-29 16:53:23 följande:
    Väntar tvillingar , 2 töser och vi har bestämt att den ena ska heta Leah sen har vi en del förslag på det andra namnet men inget som känns JA DET NAMNET BLIR DET....

Förslag du snälla spöke ?
    Vilka andra namn gillar ni? (så att jag vet ungefär...)
  • spöke
    Snurron skrev 2012-03-30 16:18:37 följande:
    Hej Spöke!

Jag har inte kunnat följa HELA tråden men du verkar onekligen väldigt duktig på det här med namn, vad som kan passa bra ihop och sådär! Imponerande!

Jag har problem som jag inte trodde jag skulle ha. När jag väntade mitt första barn tyckte jag att det måste ju vara jätteenkelt att komma på flicknamn, det finns ju så många fina. Fick en kille,  och han fick namnet Hannes.

Nu, när jag vet att jag väntar en lillasyster till honom så står det helt still i huvudet vad gäller flicknamn. Vill gärna ha ett namn som är lika "mjukt", som jag tycker namnet Hannes är. Det FÅR ha samma begynnelsebokstav men måste absolut inte ha det, bara något som "passar". Tycker om lite "äldre", eller traditionella, namn...
    Hej! Hannes är ett riktigt sött namn. Har du tänkt på att det kan bli ganska effektfullt om man kombinerar ett mjukt namn med ett liiiite hårdare?

Hannes & Hilda
    Hannes & Ellen
    Hannes & Thea
    Hannes & Maja
    Hannes & Julia
    Hannes & Judit
    Hannes & Klara
    Hannes & Leah
    Hannes & Ebba
    Hannes & Ida

Undvik namn som slutar på S och som har starka N-ljud.

• spöke
    Snurron skrev 2012-03-30 16:50:52 följande:
    Du har banne mig "rätt" igen... :Glad Hade inte tänkt  på det att det kan vara effektfullt med ett liiite hårdare namn! Tack för jättebra idéer! Judit blev en favorit just nu, men det är 20 veckor kvar tills hon kommer så kan säkert komma att ändra mig, men du har verkligen fått igång "ett tänk" hos mig!

Stort Tack!
    Edit kanske också kan vara ett alternativ...

Det är bra att gå och prova namnen lite för sig själv. Och du har ju lite tid på dig.
  • spöke

Hej alla! Ber om ursäkt för att jag har varit lite frånvarande ett tag. Livet har kommit emellan. Jag återkommer med svar på era inlägg inom kort. Tack för ert tålamod. Hjärta

• spöke
    Simone skrev 2012-03-29 16:53:23 följande:
    Väntar tvillingar , 2 töser och vi har bestämt att den ena ska heta Leah sen har vi en del förslag på det andra namnet men inget som känns JA DET NAMNET BLIR DET....

Förslag du snälla spöke ?
    Simone skrev 2012-03-31 22:43:28 följande:
    Leia, Cassandra, Alicia, Enya ja lite blandat men typ åt d hållet- lite mer udda...
    Kanske nåt åt det här hållet?

Leah & Milly/Millie
    Leah & Alba
    Leah & Dina
    Leah & Jillian
    Leah & Juno
    Leah & Sally
    Leah & Annie
    Leah & Amy
    Leah & Zoë
    Leah & Evelyn
    Leah & Tilly