SannaMac skrev 2012-03-26 09:22:35 följande:
Jag är lite namnnörd light får man väl säga, väldigt light om man jämför med dig
, men jag funderar redan väldigt mycket på namnförslag till vårt nästa barn... som än så länge bara är påtänkt, haha. Vi körde en namnlek varje dag i några veckor när jag väntade vårt första barn, som nu är 6,5 månader, och det hjälpte väl litegrann till att hitta "det" namnet, även om det redan från början var vårt favoritnamn: Adrian, heter han.
Först undrar jag: Hur vanligt är namnet Adrian just nu egentligen? Och hur ser prognosen ut? Innan vi fick vår Adrian hade jag aldrig träffat någon annan med namnet eller sett någon i t.ex. DN:s födelseannonser med namnet, men nu tycker jag att jag hör någon ropa Adrian i varje hörn... Vilka "typer" väljer namnet Adrian mest tror du? I vilken kategori hamnar det liksom?
Och sen funderar jag på: Vilka namn skulle kunna matcha Adrian när han får ett syskon? Våra toppnamn förutom Adrian var Jack och Isak innan han kom, och sambon tycker fortf att Isak är i topp, men jag är inte lika övertygad... skulle vilja hitta ett nytt favoritnamn som får samma status i min värld som Adrian har, både kill- och tjejnamn (eller könsneutralt)! På tjejsidan har vi alltid haft Ines, och visst, det tycker jag är fint... men kanske har jag tröttnat lite på det. Jag gillar även Joni, som jag väldigt nyligen fick upp ögonen för, och som ett potentiellt andranamn har vi Olivia. Har du några fler förslag? Vi gillar inte de där supermoderna namnen, som typ Novalie, det ska vara vackra, fina, hyfsat enkla namn men inte de allra allra vanligaste... i efternamn heter vi Mac Donald, så det ska ju gärna passa någorlunda med det
Väntar med spänning på svar
Bra idé med namnlek... tror du inte det kan funka även denna gång?
Adrian är helt klart ett namn som blivit mer och mer poppis under de senaste åren. 1998 var det drygt 150 nyfödda gossar som fick namnet Adrian, förra året var det nästan 300. Mellan 2010 och 2011 var Adrian nummer 15 på listan över de pojknamn som ökat mest under året. Sammanlagt finns 7844 män i Sverige med namnet Adrian, varav 5308 bär namnet som tilltalsnamn. Svårt att placera Adrian i en viss klass, tycker inte att det är så socialt stämplat. Kan tänka mig att de flesta Adrian-gossarna är ganska medelklass i Sverige.
Jag tycker det är fint att kombinera namn på olika vokaler. Så Isak och Ines passar toppen med Adrian.
Fler förslag:
Adrian & Ellie
Adrian & Iris
Adrian & Edit(h)
Adrian & Elise
Adrian & Ellinor
Adrian & Oskar
Adrian & Edward
Adrian & Edmund
Adrian & Isidor
Adrian & Emanuel