Frila2 skrev 2011-07-17 16:08:39 följande:
Nu kommer jag igen, för sådär fjärde gången. Vi är nu inne på att en av killarna kommer heta Tage men vi har inget namn till tvilling nr 2. Vi har varit inne på Algot men är nu lite inne på ett namn på fyra bokstäver, nordiskt ursprung vill vi ha.
Vad tror du om Tage i kombination med Agne, Alve, Elis (är det verkligen nordiskt?), Ivar, Jarl, Nils (igen, nordiskt?) eller Ture? Andra namn som står på listan är Erik och Karl men vi är tveksamma till dessa namn båda två då de är så vanliga namn.
Tage & Agne tycker jag är lite svårt att säga ihop.
Tage & Alve ligger bättre i munnen. Men jag röstar på att namnen ska ha olika ändelser.
Tage & Elis låter bra ihop - men Elis är inte nordiskt utan är en variant av Elias som kommer från hebreiskan.
Tage & Ivar gillar jag. Låter som två bröder utan att namnen är lika i sig. Min favorit.
Tage & Jarl funkar helt okej. Men var i landet bor ni? Jag är från Småland och där är inte Jaaal så vackert... (mest blir det "Jalle").
Tage & Nils låter också bra ihop. Men jag föredrar nog att Tage kombineras med ett annat tvåstavigt namn. Nils är inte nordiskt från början, utan en svensk version av det grekiska namnet Nikolaus.
Erik och
Karl kan aldrig bli fel... men som du säger - väldigt vanliga.