Inlägg från: spöke |Visa alla inlägg
  • spöke

Spökes namn(t)råd

Gerillapudel skrev 2017-02-15 20:17:55 följande:
    Hej Spöket!

Barnen Bo (Bobo) och Noomi ska få ett syskon, en pojke.
    Pappan vill absolut att det ska vara ett, typ, fornnordiskt namn.
    Jag är "fonetiskt känslig" och vill av familjeskäl egentligen helst att det ska vara ett gammaltestamentligt namn, men har redan fått döpa två så nu är det vikingapappan som får bestämma spår.

Namn han gillar:
    Arild
    Arvid
    kanske Tore
    kanske Torkel

Jag gillar:
    Arvid
    Viggo
    Tore (kanske)
    Eskil 
    kanske Torkel
    Bore
    Skoge 
    Björn! Men pappan har tydligen känt en och annan Björn i sina dagar...

Ingen av oss vill att det ska låta för fantasy alternativt e-type döpt barnet... Vad nu det betyder. Många vikinganamn är ljudmässigt styltiga som Tyrkelgröt eller liknande och det skär i mina öron. Torkel är på gränsen.

Hade det varit en tjej hade vi nästan redan enats om Hedvig...

Hjälp!Glad
    Hej! Hur har det gått? Har tyvärr varit offline ett tag och inte hunnit svara på frågor.

Jag tolkar din fonetiska känslighet som att du ändå gillar O. Vad tycker du om t.ex. Frode, Jon och Joar?
  • spöke
    primulaveris skrev 2017-03-08 22:58:27 följande:
    Hej spöke!

Behöver tips på fina pojknamn som passar ihop med Signe, gärna lite mjukare namn men det är inte nödvändigt. Gärna många tips då en hel del är upptaget ????
    Hej!
    Först och främst skulle jag skippa alla pojknamn som slutar på e. Det låter lite sagosyskon ihop.

Och jag skulle gärna kombinera Signe med ett annat fornnordiskt namn, t.ex...

Arvid
    Erik
    Gustav
    Hjalmar
    Vidar
    Alvar
    Egil
  • spöke
    Sommarnatt10 skrev 2017-03-23 10:14:42 följande:

Hej!

Det är lugnt...Jag fortsätter att "spruta" (eller just nu är det rätt lugnt, har nog slut på namn) ur mig förslag till min man, men han nappar inte på något...min nya favorit är Elli och Eskil. Men som sagt han är svårövertalad å förstår inte varför det är viktigt med samma begynnelsebokstav :D 

Ebbe gillar jag massor även Otto...tjejnamnen va mer sådär. 

Men jag får nog fortsätta att försiktigt bearbeta min man...Han tror någonstans att det perfekta namnet ska trilla över honom...lät iaf så häromdagen när jag frågade varför inte han kom med några egna förslag utan bara sågade mina...:)

Tack för dina förslag!

Då önskar jag honom lycka till i sitt väntande på att hitta det rätta namnet. Själv tror jag på att ett lagom inslag av letande också för att kunna hitta det man söker.
  • spöke
    HallonH skrev 2017-05-12 23:52:02 följande:
    Hej! Tänkte bara titta in för att berätta att det blev en liten Iris! :)
    Bra val! I like!
    Grattis till lilla Iris!
  • spöke
    snowflinga skrev 2017-03-28 11:29:41 följande:
    Hej
    Det klart du har annat att göra än att hänga här????
    Tvillingarna är 7 veckor nu men vi har inte skickat in namnen ännu.. mest pga andranamn dock. De har hetat Hedvig och Olof hela tiden fortsatt. Är dumt att låta det gå såhär lång tid innan vi skickar in, hinner tänka för mycket då. Hedvig har fastnat mycket mer nu för mig men då har jag såklart börjat tänka mer på Olof som jag trodde jag var "klar" med. Hoppas att jag bara är i en svacka nu när jag tänker att det är mer "gubbigt och tråkigt" än "lillgammalt, gulligt och klassiskt" typ..

Jag hade ju velat ha samma känsla av "helrätt" som med storebror Ivar men det kanske bara var tur????. Vet att det kommer bli bra ändå med namnen tillslut (sambon är verkligen inte inne på att byta nåt) men det är riktigt jobbigt med sådana här avgörande beslut.
    Jag tycker att Hedvig och Olof är bra namn. Har du också landat i det nu?
  • spöke
    Lillalykke skrev 2017-05-12 19:40:09 följande:
    Hei! Vi skall få en lillasyster tlll Wilhelm och Lilly. Har du hjälp till några fina namn?
    Gärna något romantiskt och sött. Har varit inne på Ella, Livia, Olivia, Ilse osv men inget känns helt rätt smile4.gif vi står fast!!
    Hej!
    Wilhelm och Lilly är väldigt L-iga namn. Det är även dina förslag till lillasyster. Jag tänker att det kan bli lite för mycket av det goda och att namnen konkurrerar för mycket med varandra och flyter ihop istället för att glänsa på egen hand. Kan du tänka dig några andra bokstäver? M och N är andra mjuka ljud, till exempel. 

Agnes
    Emma
    Maja
    Inez
    Sonja

Men det vore också snyggt att bryta av med ett lite hårdare namn. 
    Rut
    Vera
    Nora
    Klara
    Mirjam
  • spöke
    MamTezz skrev 2017-05-15 15:24:44 följande:
    Hej Spöke!

Vi ska få en lillasyster eller lillebror till vår Benjamin.

Tjejnamn så är mitt förslag Ines. Mannen skulle kunna tänka sig Marlene.

Pojknamn har vi inga. Har du något idéer att ge oss?
    Hej! 

Låter som att ni har en hel del tänkande kvar att göra.

Här är några namn som jag tycker passar bra med Benjamin ...

Alice Leonora Elise Julia Laura Rebecka Lovisa Stella Elodie Amanda
    Cleo Isabella Miranda Flora Isabelle Judit Filippa Amelia Louise

Malcolm Nikolai Teodor Viktor Julius Kasper Alexander Edgar David Filip
    Samuel Lukas Martin Edward Jakob Emanuel Gabriel Edmund Jonatan
  • spöke

Hej! Har varit offline ett tag p.g.a studier och jobb. Men nu är jag tillbaka och svarar gärna på frågor om namn.

• spöke
    Sommarnatt10 skrev 2017-05-17 07:27:15 följande:
    Jag oxå, å jag tror faktiskt han har förstått det nu... med max tre veckor kvar ??
    Hur har det gått?
  • spöke
    Namnambivalent skrev 2017-05-28 10:04:55 följande:
    Kanske du har några tips till oss som väntar vårt 4:e barn i höst?! Syskonen heter Melker, Inez och Astrid. Vill att det ska vara ett äldre namn o helst inte för lika något av syskonens namn. Våra egna förslag är Bodil, Sonja, Signe, Uno och Gösta
    Många vänner som tipsat om Svea och det växer fram som en bubblare. Vad tycker du passar bäst o kom gärna m fler namnförslag !! Tack på förhand! ????
    Hej! Jag har varit offline ett tag så kanske har ni redan valt namn nu...? Tycker om alla era förslag. Gösta kan vara lite knepigt internationellt sett, inte bara pga av Ö utan också för att vi har ett mjukt j-ljud på svenska. 
Svar på tråden Spökes namn(t)råd