Inlägg från: spöke |Visa alla inlägg
  • spöke

Spökes namn(t)råd

Marrein skrev 2017-01-05 22:06:35 följande:
    Hej där!
    Vi går i funderingar om namn till vår ena tvillingtjej. Hennes tvillingsyster ska heta Alma och storasyster heter Astrid. Vi har ingen idé om att alla namn ska börja på A, gillar bara Alma helt enkelt. Våra egna funderingar går kring Stina, Tyra, Siri men inget känns klockrent än. Nyfiken att höra vad du skulle ha för förslag. Vill ju främst ha ett namn vi tycker om men ingen nackdel om namnen passar bra ihop ????
    Hej! 

Jag tycker nog att det blir för mycket med tre A-namn. Det kan bli svårt nog ändå för folk att komma ihåg vem som är vem. När det gäller vokalnamn kan man dock tjusigt allitterera dem med alla de andra vokalerna. Det är ett gammalt namngivarknep.

Astrid, Alma & Elin
    Astrid, Alma & Ellen
    Astrid, Alma & Edit
    Astrid, Alma & Elvira
    Astrid, Alma & Ida
    Astrid, Alma & Idun
    Astrid, Alma & Ines
    Astrid, Alma & Iris
  • spöke
    Fruhögstadius skrev 2017-01-17 10:57:56 följande:
    Hej Spöket!

Jag hoppas kunna få lite namnförslag till vår lilla i magen. Enligt ultraljudet väntar vi en liten son och då en lillebror till vår dotter Linnéa.

Vi har väl egentligen ett namn som vi har fastnat för: Gustav. Men skulle vilja smaka på några fler innan han kommer till världen och vi bestämmer oss helt. Och just nu står det rätt still i tankebanorna. Skulle lillebror visa sig vara en lillasyster har vi i princip bestämt oss för att det blir en Lilly eller Ellinor.

Vad föredrar vi för namn då? Svårt! Men vi gillar nog främst namn som funnit under en längre tid, ganska väletablerade namn. Och kanske namn som inte riktigt går att sätta en viss "generation" på. En Linnéa har säkert de flesta stött på i olika åldrar (även om det såklart varit mer populärt under vissa tidsperioder).

Andra namn som vi varit inne på är: Axel, Anton, Emil, Viktor, Oskar, Leon, Marcus men de har inte riktigt känts rätt även om de inte är helt borträknade. Du kanske har några fina pojknamn på lager som vi inte har tänkt på och som lätt glöms bort?
    Hej!
    Gustav är en riktig klassiker. Det är ett namn som alltid känns rätt. Tycker att det passar bra med Linnéa också.

Andra pojknamn som inte är så generationstypiska:
    Erik David Samuel Jakob Karl Ludvig Nils Olof Vilhelm Arvid
  • spöke
    Tigermamma skrev 2017-01-18 11:53:17 följande:
    Hej.
    Jag har två barn sen tidigare som heter Alicia och Neo. Nu väntar vi en till flicka och vill gärna att hennes namn ska betyda ljus. Har du några förslag på namn efter dessa premisser?
    Lucia  / Lucy – ljus
    Klara / Clara – klar, ljus
    Alba – den vita, den ljusa
    Phoebe – den strålande, den lysande
    Blanka / Blanche – blank, glänsande, vit
    Phoebe – strålande
    Helena / Ellen / Elin / Ellie / Ella / Ilona– fackla
  • spöke
    spöke skrev 2017-01-19 12:33:13 följande:
    Lucia  / Lucy ? ljus
    Klara / Clara ? klar, ljus
    Alba ? den vita, den ljusa
    Phoebe ? den strålande, den lysande
    Blanka / Blanche ? blank, glänsande, vit
    Phoebe ? strålande
    Helena / Ellen / Elin / Ellie / Ella / Ilona? fackla
    ? skulle vara ett -

• spöke
    Wooden skrev 2017-01-19 12:48:00 följande:
    Hej! Gud vilken rolig tråd! Glad att jag hittade den! Vi ska inte få vårt andra barn förrän till sommaren och vet inte kön än, så vi har inte pratat så mycket om namn. Men storebror som är 16 månader hade vi inte så många alternativ till. Han heter Vincent och vi är väldigt nöjda med det (som de flesta föräldrar kanske, haha). 

Vi gillar inte "gamla" namn såsom Nils, Elsa, Greta, Knut. 

Skulle vilja få några förslag på vad du tycker skulle passa till ett syskon till vår Vincent. Gärna både kill- och tjejnamn. 

Jag är insnöad på Bianca just nu och tycker Stella är såå fint! Men det tyckte inte sambon var intressant till ett barn så det fick vår hund heta istället, haha. 
    Förslag till Vincent var Maximilian men vi gillade inte tanken på att han skulle kallas Max. Vi gillar Alexander (risk för smeknamn...) och Enzo (han är ju en gorilla i Kolmården...)

Tacksam för tips :)
    Hej! 

Här kommer lite förslag på namn med en mer internationell och modern känsla:

Adrian Casper Louis Matteo Jack Lucas Emanuel Felix Marvin
    Noam Rufus Sander Zack Bastian Jonah Levi Caesar Dante
    Florian Samuel Isak Julian Caspian Elton Gabriel Julius

Alba Leona Juno Alice Leia Junie Amy Ellie Laura Alicia Jill
    Cleo Milla Eden Elicia Julie Leah Lilly Luna Tilly Mira Noomi
    Tilde Amelia Annie Theia Nancy Joline Nea Lucy Sally Nike 
  • spöke
    Wooden skrev 2017-01-19 13:47:48 följande:
    Tack så jättemycket! Var flera där jag verkligen gillade! Framför allt av tjejnamnen! Sparar definitivt dessa listor! Tack igen!
    Härligt! Lycka till med bebisen.
  • spöke

Hej alla!

Jag har haft lite ont om tid på sistone pga jobb och studier, men jag har läst era inlägg och går och funderar på förslag. Återkommer snart!

Spöke

• spöke
    Sommarnatt10 skrev 2017-01-31 10:45:39 följande:
    Hej!

Väntar tvillingar, troligtvis är det en av varje, men de var lite osäkra vid RUL. Eftersom det eventuellt är en av varje, vill jag gärna att namnen hör ihop (det kanske jag hade velat ändå Glad men det är inte säkert) med tex samma begynnelse bokstav eller på annat sätt klingar bra ihop...
    Tyckte även att det är lite fint när namnen är vändbara tex Aron och Nora (har inte helt 100 fastnat för just den kombon än dock, därför letar jag vidare)
    Vi har ett långt efternamn så vill gärna ha korta namn...

Syskonen heter Olle och Knut

Tack på förhand!
    Hej! Ursäkta sent svar! Det har varit en hektisk period med jobb och tentor. Hur har det gått med era namnfunderingar?

Jag har gått och klurat på palindromnamn. Kan det vara nåt?
    Anna
    Ada
    Ava
    Ebbe
    Otto
  • spöke
    HallonH skrev 2017-02-11 21:36:06 följande:
    Hej igen spöke!
    Jag har ju bett dig om förslag för någon månad sedan, och här har nu tittat ut en lite tjej :). Vi har dock fortfarande inte kommit någonstans med namn... Hon är nu en vecka gammal.
    Syskonen heter Lily, Harry och Oliver.
    Tack på förhand!
    Hej! Och grattis till lill-tjejen! Tyvärr har jag inte haft tid och möjlighet att hänga här på FL på ett tag. Hur har det gått? Har ni kommit fram till något namn än?

Undrar Spöke
  • spöke
    snowflinga skrev 2017-02-12 09:53:31 följande:
    Hej igen

Nu har tvillingarna kommit tillslut. Det blev en flicka och en pojke.
    Just nu är det Hedvig och Olof som är i bruk. Olof känns helt å hållet rätt. Vill bara känna mig övertygad om att även Hedvig kommer bli det rätta valet. Självklart är det ju viktigast vad vi själva tycker, men namnet kom upp som förslag från ingenstans, faktiskt från mig själv, men vet egentligen inte vad jag fick det från. Vad ger det för intryck egentligen, hur låter det i andras öron liksom? Undrar nästan ibland varför det inte är med bland 100-topp, är det "konstigt" på något sätt?
    Har väl inte med generation att göra för det har väl aldrig varit så "inne"? Kan liksom inte placera det i något "fack" direkt (tantnamn, modenamn, fulfina, gulliga..)

Sambon är nog ganska nöjd med båda namnen så när jag testar alternativ, tex spåret med vokaler på alla namn så får jag inte något napp. Har testat Ester, Estrid, Astrid men med nej. Namn på I har jag tänkt var uteslutet men kanske inte är det.. Det är alltså OM det skulle segla upp nåt solklart jättebra alternativ. Annars skulle jag nog oclså vilja bli lika säker som sambon att det är rätt med Hedvig????.

Tack i förväg
    Hej! Ursäkta sent svar. Hur har det gått? Har ni kört på Hedvig och Olof? Jag håller med om att Hedvig är lite svårplacerat. Jag tror att anledning till att det inte har varit högst upp på listorna på sistone har att göra med att det är mest mjuka, tvåstaviga som har varit inne, gärna med L, M och såna ljud.

Själv diggar jag Hedvig!
Svar på tråden Spökes namn(t)råd