Fler som är anhörig till en spelmissbrukare?
Hej. Min fd. sambo är spelmissbrukare, hon hamnade i kortspelskretsar och sedan
rasade allt för henne. Jag har under 3års tid försökt att förmå henne att sluta. Men det
hjälper inte. Hon fungerar som en periodare. Struntar totalt i sina barn 2st (4 och 11år)
när hon är inne i spelandet. Det sitter 15-20st kvinnor kanske fler, varje helg från fredag
kväll till söndag kväll och spelar nonstop varje helg. Uppskattar att hon spelat bort över
100.000kr bara i sommar. Detta trots att hon inte arbetar, kan hon spela bort över 10.000kr
varje helg. Alltihopa är tragisk. Hon har även förlorat vårdnaden om båda sina barn.
Vårt gemensamma barn har jag ensam vårdnad om, och jag försöker så gott jag kan
för att umgänget skall fungera, men stundstals skiter hon fullständigt i detta också.
Ibland när hon dykt upp, har hon varit i sådant skick att ett barn inte skall få se
sin mamma sådan.
Mellan sina spelperioder är hon helt underbar, finns inte en människa som
skulle tro att hon hade sådana problem. Men det blev ohållbart att leva tillsammans
med henne även med tanke på barnen, då hon bara försvann (dagar ibland veckor) och
gjorde sig oanträffbar, fast hon lovat barnen att hon skulle vara hemma med dom.
Så jag kan bara beklaga de som drabbas av detta spelmissbruk. Jag har väl inte
gett upp hoppet ännu. Har vidtagit vissa åtgärder för att få stopp på detta, men det tar
tid innan något händer av förklariga skäl.
Det är ju ingen drömsits man hamnar i när man har en spelmissbrukare som sin käraste.