Fler som är anhörig till en spelmissbrukare?
Min sambo var spelmissbrukare när jag träffade honom för 3 år sedan, i början tyckte jag inte han spelade mer än vanligt och tyckte det var okej så. Men när jag fick reda på att han brände sin lön på ca 35000 kr på bara ett par dagar så tog jag ett allvarligt snack med honom, det fortsatte som vanligt. Våra förlovningsringar är köpa med pengar vunna på Jack Vegas till exempel.
Vi hade väl varit tillsammans något halvår eller så så förbjöd jag honom att spela, jag visade att jag verkligen menade allvar med vad jag sa. Fick väl reda på att han hade spelat i smyg några ggr efter det, men det var inte stora pengar, kanske 500 kr åt gången, det hände väl kanske 5 ggr i månaden i 2 månader eller så, när jag fick reda på det så fick han välja mellan mig och att spela, han valde mig. Jag frågade honom ifall det var okej att jag höll koll på hans pengar och frågade honom när jag tyckte ngt var misstänksamt vad han hade gjort med pengarna. Så han fick redovisa varenda krona han spenderade i säkert ett år efter det. Men han spelade inte, då visste han vad som skulle hända.
Man känner sig som en hemskt människa, och som en mamma för sin sambo. Men jag kände att jag var beredd att tjata lite för att hjälpa honom, för det är ju trots allt ett missbruk.
Idag spelar han knappt något, kanske köper en trisslott eller spelar på hästarna någon lördag sådär.
Men det kliar i fingrarna på honom när han går förbi en maskin, det ser jag på honom, han mår nästan dåligt när han måste passera en. Men det går bättre och bättre!