Inlägg från: Snällspiken |Visa alla inlägg
  • Snällspiken

Överintelligent barn, nån mer?

Min pojke är lite likadan, han lärde sig läsa och stava när han var 2,5 år, även "sj"- och "ng"- ljud och liknande, dessutom är han tvåspråkig (svenska och franska). Han kan massvis om mekanik, olika sorters metaller och andra material, rymden, dinosaurier och så vidare, och så vidare. Nu har han nyss fyllt fem och är ungefär som vilken annan pojke som helst, frånsett att han låter som Carl Bildt när han pratar och skriver supersnyggt och stavar även avancerade ord obehindrat. Det svåra är väl att hitta kompisar som har tålamod att lyssna på hans långa redogörelser men det börjar lossna nu. Det hjälper förmodligen att vi bor i ett område med en massa högutbildade människor och förskolan har montessori-pedagogik och lyckas matcha varje barn på individuell nivå, inklusive vår son. Vi har också valt en friskola som har jättebra renommé där han kommer att gå så vi är inte oroliga inför framtiden. 

Det jag märker är att sonen är allra nöjdast när han bara kan samexistera med andra barn och att han liksom spänner sig och börjar "undervisa" andra när det INTE flyter. Det är svårt att förklara, jag tror att man bara får låta barnen vara i fred och inte blanda sig i så mycket och så löser det sig ändå med det som trots allt är viktigare än allt annat ? lyckan. 

Men se till att välja en bra skola med smarta lärare, så kan de möta din son var han än befinner sig i sin utvecklingskurva.

• Snällspiken

...och med tanke på trådens ålder så handlar det väl snarast om att välja en bra gymnasieskola åt din son :)

Svar på tråden Överintelligent barn, nån mer?