• anmaelli

Vi med manlig infertilitet som ska göra/har gjort ICSI

Hejsan,
    Då var vi hemkomna efter ÄP. Det har varit en lång dag, men det har gått bra.

Det gjorde ont när de plockade från ena äggstocken, då trodde jag jag skulle tuppa av och jag fick en ordentlig svettattack fastän och de tyckte jag var blek... fick dropp och fick vila, men blev snabbt piggare.

Mannens prov var de också nöjda med så det blir vanlig IVF för oss. Det blev vi lite förvånade över då vi var så inställda på ICSI, men de vet ju bäst :)

Känns jättebra och vi är glada och nöjda med de 17 ägg vi fick ut. Sambon fällde några tårar när det "var över" och vi fått resultatet.  Hoppas att det blir många fina embryon nu så att vi får några till frysen.

Vet ni förresten om det är samma dag som ÄP som man börjar med progesteron? Hur gör ni när ni jobbar med det där att man ska ligga ner i 30 min... känns inte helt lätt att lösa när man är på jobbet. Och hur långt in ska man föra den?

På fredag smäller det, sen är det TD 20/5.

Kram!

• anmaelli
    Aurora1979 skrev 2011-05-04 17:36:14 följande:
    Anlijoos: Grattis till en bra äggskörd! :) nu inväntar vi ett bra resultat med många fina embryon. Jag hade lika många äggblåsor som dig. :)
    Tack! Känns så skönt att ännu en milstolpe är avklarad.
    Hur många  fick ni befruktade och hur många kunde ni frysa?
  • anmaelli
    habanita: Jag är mycket nöjd med svaren, stort tack!

Vi går i Linköping, och måste säga att vi blivit väldigt väl omhändertagna. Skönt! Hoppas bara att jag ska kunna berömma dem får resultatet också! haha.

Ja, att få så många till frysen som du fick får vi hoppas på. Ja, det stämmer att vi har testdag TD 14 dagar efter återförande. Det känns som det där kvittar lite, de allra flesta verkar ju ändå "fuska" och testa innan...:) det ska jag försöka låta bli, men det är väl lätt att säga nu innan kanske....

Då är det nog så att jag ska börja ta progesteronet ikväll, förresten "Från punktionsdagens kväll" står det visst i papprena, så det måste ju vara så de menar

Jag kommer inta kunna ligga ner och ta progesteronet mitt på dagen, men får väl fälla ner kontorsstolen på jobbet och läsa en halvtimme på eftermiddagen där. Det var visst inte lika noga med tiderna på progesteronet? Vilka tider har du tagit de?

Lyx att vara ledig hela ruvningen, jag tänkte börja jobba igen på måndag.

Kram!

phillie10: Tack! :)

Ja det är skönt att ha det avklarat. Jag är inte så orolig av mig, men jag minns hur fruktansvärt ont det gjorde vid äggledarspolningen och hoppades att det inte skulle vara så illa. Det var det, men det gick också snabbt över. Och ena äggstocken var verkligen busenkel och gjorde inte alls ont, medan den andra var desto värre. Nu är det bara "det roliga kvar", om det inte blir minus vill säga....

Kram!
  • anmaelli
    HaBaNiTa skrev 2011-05-04 18:25:36 följande:
    Haaha ja anlijoos jag håller med att det kvittar haha jag sa som du att jag skulle hålla mig men det var min man som var nyfiken innan eftersom jag hade så mycket symtom och jag sa att det berodde på vaggisarna men han ville kolla på RD 9 o det visade negativt då :( men men jag är nästan säker på att det är minus fortfarande och att vi får förbereda oss på en liten eskimå om några veckor istället! Det är nog ingen skillnad att ta ikväll eller imorgon på morgonen så gör som de har sagt. Kram och uppdatera oss om hur många som befruktats, frysts och hur det går vid återförandet ;) kram
    Absolut, jag kommer definitivt se till att hålla er uppdaterade :)

Hoppas att testet inte stämde, men jag förstår också om du vill börja vänja dig vid tanken på ett nytt återförande. Jag håller tummarna tills TD iaf!!!

Kram!
  • anmaelli
    BigDreams skrev 2011-05-04 19:26:03 följande:
    Hej på er!

Tänkte att jag kunde hoppa i här. Vi fick veta idag att det blir ICSI för oss, i uppsala. I slutet på maj börjar jag med puregon och korta metoden. Om allt flyter på så hinner vi med ett försök före sommaren.

Vi har försökt sen oktober 2008 och började utredning i januari. Vi har tidigare gjort en insemination och då upptäcktes det att det bara fanns 200 000 spermier kvar efter tvätt. Vi fick efter det göra en spermieanalys med liknande resultat.

Nu är vi igång och får en riktig chans att lyckas!
    Välkommen!
    Vad roligt med lite nya ansikten i tråden!

Skriv gärna in dig på listtråden på:
    www.familjeliv.se/Forum-7-131/m56982066.html

Lycka till nu!
  • anmaelli
    lillamillan skrev 2011-05-04 20:13:40 följande:
    anlijoos: Grattis till den goda "skörden", nu håller vi tummarna på många toppembyon så ni får till frysen oxå. Själv har jag äggplock på fredag. På mina progresteron vagitorier står det att man kan ta de både vaginalt och rektalt så jag tog upp det med barnmorskan på kliniken. Upptaget blir precis samma så jag har tänkt ta rektalt de gånger jag inte kan ligga ner efteråt. Skönt att kunna variera lite så blir man inte så sårig, förra gången blev jag torr och småsårig av progresteronet.
    Ah, tack för tipset! och tack för tummarna :)

Jag förstod att man kunde ta de rektalt, men det lät som att de föredrog att man tog de vaginalt, att man tog upp det bättre då? Men men... det ska nog gå bra. Jag kommer åtminstone kunna halvsitta/halvligga på jobbet, så det bör ju inte göra nån större skillnad tycker jag. Känner jag att det inte funkar får jag ringa och kolla igen vad de menade med att det var bättre att ta de vaginalt.

Vet du när du får komma igång igen?
  • anmaelli
    Meloti skrev 2011-05-04 20:55:21 följande:
    Hoppar in här. Har börjat med sprutorna idag. nästa vecka ultraljud och prem vecka för ÄP v20!!!
    Välkommen!
    Spännande :)

Första försöket?
  • anmaelli
    Meloti skrev 2011-05-04 21:20:44 följande:
    ja 1 a försöket, nervöst
    Känner igen känslan, men jag vet inte om jag är nervös, mer förväntansfull och förhoppningsfull!
    Det bara SKA bli bebis nu, nåt annat finns inte.
  • anmaelli
    lillamillan skrev 2011-05-04 21:24:38 följande:

Jag är ju igång för fullt nu, om 40 minuter ska jag ta ägglossningssprutan och på fredag kl 10:00 så är det dax för äggplock. Planerat ET på måndag om jag nu mot förmodan inte får fler än fem toppembyon för då odlar de i 5 dagar istället och då blir det ET på onsdag. Men såg inte ut att bli tillräckligt många för att det skulle kunna ske Hade 7 äggblåsor i måndags men det va inte så många som va tillräckligt stora så skörden blir nog dessvärre inte så lyckad denna gången. Men men behövs ju bara ett av bra kvalitet för ET.

Ska du ta progresteron 3 gånger dagligen eller? För jag ska bara ta morgon och kväll så då tänkte jag ta morgondosen rekalt och kvällsdosen vaginalt. Så slipper man ligga ner så länge på morgonen.

lillamillan:
    Ah, då är vi ju jättelika i tiden :)

Vet du vad anledningen är att de odlar 2, 3 eller 5 dagar?

Jag ska ta progesteron 3 ggr/dag. Har gått bra hittils, och om du bara tar 2 ggr så känns det ju inte hela världen om jag tar den mitt på dagen sittandes.... jag menar då har ju vissa bedömt det tillräckligt med 2 ggr/dag, eller finns det någon annan anledning till att du bara tar den 2 ggr/dag?
    Sambon har lovat att gå upp i tid och fixa med katterna och frukost m.m. så jag hinner ligga kvar i sängen på vardagsmorgnarna, så mitt problem är endast den mitt på dagen.
Svar på tråden Vi med manlig infertilitet som ska göra/har gjort ICSI