Inlägg från: mugglesfan |Visa alla inlägg
  • mugglesfan

Precis fått reda på att vi väntar tvillingar i maj 2011!!!

FrökenJo: grattis!!! Vilka sötnosar! Vill gärna höra mer detaljer, även om det inte är så roliga detaljer.

Jäntan: grattis till er med!

Love: förstår dig att du ger mer ersättning. Jag kommer antagligen få vandra samma väg... Men men, det viktigaste är att man får sova så att man orkar med sin familj och de små sötnosarna!

Jag har fått slem på papperet (större klumpar) nu i några dagar, funderar på om det är slemproppen som släpper i omgångar(?). Men som jag kommer ihåg det så är det ännu mer när den väl släpper på riktigt. Igår kväll såg jag även en liten blodfläck och så hade jag konstiga känningar i livmodern. Låg där i sängen och stressade upp mig över att BB-väskan inte var packad. Tänk om vi skulle bli tvungna att sticka iväg hux flux liksom. Så var tvungen att gå upp och packa den mitt i natten, sedan kunde jag äntligen somna Nu har det lugnat sig även om jag har lite hårda sd, så vi får se. Är i v35 nu så det är ju eg lugnt om de vill komma...

Ingen hittills har fött vaginalt väl? Du blir nog först ut Yasmin! Blir spännande att höra din story sen

• mugglesfan

Yasmin: det har lugnat sig nu, både med slemklumparna (har nästan inga alls nu) och sd. Jag tog nog i lite för mkt i torsdags när vi band upp och klippte ner häcken (det är avenbok så den ska klippas för att bli tät, den är ju på uppväxt då den är hyfsat nyplanterad). Sedan var jag igång ganska mkt dagen efter med. Men nu har jag tagit det lugnare igår och idag sitter jag bara i solen och gottar mig medan maken är på Liseberg med Moa och en annan familj. Jag tänkte att de kunde få vara inne till v36 men sedan vill jag klämma ut dem, så i helgen får jag börja storstäda huset el nåt!

Jag har TUL före lunch så vi får rapportera sedan!

• mugglesfan

Tillbaka från TUL. Vi fick ingen viktuppskattning idag för vår läkare mätte bara skallmåttet. Han tyckte inte att vikten har någon betydelse längre, han ville bara se att de hade "vitala rörelser" och mådde bra. Vilket de gjorde. De rör sig livligt och gör andningsrörelser, och jag har iaf drygt 4kg barn i magen. Vi fick även se vår ettas anletsdrag i 3D - väldigt lik vår dotter och både jag och maken tyckte att det såg ut som en pojk (om man nu kan se det på bebisar).

• mugglesfan

Här en färsk magbild från idag: v34+4

Yasmin: jag hoppas också att du inte behöver den tiden... Det tror jag dock inte, med tanke på dina förvärkar. Vi får väldigt renstädade hus nästa vecka, du, jag och Annelian
  • mugglesfan

Yasmin: skönt med FK, helt rätt tycker jag! Fin mage - hur kan vi ha samma storlek på magarna när du ligger 2v före mig? Kanske för att jag har mkt fostervatten? Apropå förlossning: här i Gbg får man alltid 2 barnmorskor när man kommer in för att föda tvillingar. Den ena har till uppgift att hålla tvåan på plats el vända den i horisontalläge om den ligger i tvärläge, så att även tvåan kan födas vaginalt. Så när ettan är ute, kommer BM att stå och hålla i tvåan tills livmodern har dragit ihop sig för att kunna trycka ut nästa (vilket kan ske fort el ta längre tid). Var det inget som diskuterades med din läkare?

Erikamaria: ah nu blev jag avundsjuk! Jag vill också föda nu!!! Men varför Bricanyl-spruta? Är det bara här i Gbg man inte stoppar en förlossning när man uppnått 34 fulla veckor? Här väger man riskerna med att stoppa en förlossning mot riskerna för tidig födsel och vid 34 fulla veckor tycker man att det är ok att de föds. Jag hade nästan motsatt mig en spruta i detta läget.

Jag sover så fruktansvärt dåligt nu så jag blir deprimerad snart. Jag har så ont på nätterna Ont i fogar, ont i magen, ont i livmodern. Försökte med en kudde under magen också men det hjälpte marginellt. Så nu är det 3 kuddar som ska vevas runt när man ska vända sida. Sover nästan ingenting till fram på småtimmarna, sedan somnar jag av ren utmattning

• mugglesfan
    annelian skrev 2011-04-27 17:32:27 följande:
    När vi hade gjort ctg kurvorna idag fick vi göra ett ultraljud också, fastän vi inte hade bokat tid för det eller så. Kanske för att de hade lite svårt att få in kurvorna på båda, 2:an rörde sig som vanligt rätt mycket.
    Vikten uppskattades till ca: Tv1: 2450 g och tv2: 2250g. Är nu i v. 36+2. Inte så stora, men de följer sina kurvor. De är ju inte heller jättesmå. Glad
    1:an ligger låååångt ner, med ansiktet uppåt, dvs sin rygg mot min rygg, och så fötterna upp mot mina revben.
    2:an ligger tvärs över 1:an, med huvudet på min högra sida och fötterna mot vänster.
    Så de ligger som ett kors därinne.
    Vad lustigt - mina ligger exakt likadant
  • mugglesfan
    YasminH skrev 2011-04-28 10:22:32 följande:
    Var på kontroll hos BM idag och enligt henne så blir fdet inte snitt med tvåan om tvåan ligger i säte. Lustigt att läkaren sa det i förrgår. Alla säger olika så vi får väl se när dagen D kommer hur det blir. Skulle vara skönt att inte behöva båda snitt OCH vag. FL...
    Så säger de här med. Sålänge ettan ligger med huvudet ner blir det vaginalt och tvåan kan komma med huvud först, fötterna först el rumpan först - spelar ingen roll. Tydligen är bäckenet så öppet så det går bra. Däremot har jag hört att det kan bli snitt om tex navelsträngen kommer i kläm (tex om rumpan kommer först) el om de har svårt att fånga hjärtljuden på tvåan - då tar de inga risker. Tja, jag vet inte, men vi får nog vara öppna för att det mesta kan hända helt enkelt...
  • mugglesfan

Grattis Parzzon! De var inte små...

ErikaMaria: hade du din etta i säte el varför blir det snitt? Vad jobbigt med förvärkar som inte gör någon nytta

Yasmin: hoppas förkylningen är falsklarm! Vi slapp ju kräksjukan förra veckan iaf, var bara Moa som åkte på det som tur var.

• mugglesfan

Bra tips där Yasmin - det visste inte jag! Jag tänkte kolla på bröllopet idag, skrota hemma på altanen och ikväll kommer en kompis hem på grillning...

• mugglesfan

Fö gick jag in i v36 idag, är det inte dags att komma ut nu? Försöker prata förstånd med bebbarna i magen

Tittar på bröllopet på tv och får en tår i ögat - minns mitt eget för snart 5 år sedan

Svar på tråden Precis fått reda på att vi väntar tvillingar i maj 2011!!!