Inlägg från: jfsebastian |Visa alla inlägg
  • jfsebastian

Hamster

Gör buren mer spännande.
    Vad kan hamstern upptäcka i buren? Vad finns det mer att göra?
    Hamstern är nattaktiv, inte bara kvällsaktiv.
    Vår hamster kutade mest i hjulet på nätterna, så det kanske det din hamster saknar.

Lägg gärna in något som hamstern kan klättra i, krypa i, gräva ner sig i spån etc.

Ta upp hamstern ofta och låt den gå på upptäcktsfärd under täcken, filtar, i kläderna osv.
    Vår hamster mådde som en prins tills han dog efter 27 månader.

• jfsebastian
    Malva85 skrev 2010-10-21 23:18:07 följande:
    Låter som att din hamster har tråkigt. Jag skulle inte rekommendera att ställa hjulet i buren. Hamstar blir som beroende av ett hjul och dom kan i längden få bl.a. ryggskador. Bättre då att slänga i mer andra grejer. Toarullar, lådor man ha hemma (efter t.ex. te) en stor hög med toapapper att boa med är exempel på saker som inte kostar nåt och som man ofta har hemma. Pinnar är också bra att sysselsätta sig med men tänk på att alla sorter inte är nyttiga att tugga på.
    Hamstrar har väldigt olika behov av aktivering. Bollen har funkat för de flesta av mina men låter dom inte springa mer är en timme i taget i en sån. Finns det någonstans han/hon kan springa på golvet? Annars kan en stunds upptäcksfärd i t.ex. soffan göra en liten hamster rätt trött. Har ni leksaker i hagen med? Får hon mycket att tugga på förutom den vanliga maten? Använder ni matskål?
    Har läst att hamsterbollar inte är bra i den hamsterboken jag köpte innan jag skaffade hamster.
    Det stora hjulet du köpte med buren i djuraffären borde väl gå in i buren om du lyfter av locket, annars får du lämna tillbaka det och få ett mindre som passar.
    Vår hamster kutade väldigt mycket på natten, och höll sig i lerkrukan vi hade som bo på dagen.
    Det blev extremt tam tack vare att vi tidigt hanterade den, aldrig ett bett i någon som höll den.

Glöm inte stänga taklocket bara, det gjorde jag och den rymde, klättrade upp för en gardin och tuggade sig in i en säng där den höll till mellan fjädrarna. Det kostade att få ut honom och sängen fick gå till återvinningen.

Köp så stor bur ni har råd med, blocket är bra.
    Hamstrar gillar större utrymme än de lagligt måste ha.
Svar på tråden Hamster