• Anneli ÄnglaLinus mamma

Hamster

Min hamster  går loss på sin vattenflaska. Buffar och biter och ja, för ett jvla liv. Det blir helt blött i buren under. Varför gör hon så?
    Kan ju inte ta bort flaskan. Hon har vatten i skål oxå men det lägger hon mest spån i så det ser skräpigt ut på en gång.
    Har hon tråkigt?
    Förslag på rolig leksak?
    Hon har ett hjul men inte i buren, får komma ut i en "lekhage" och springa i ett hjul på kvällarna.
    Har haft henne sen juli så hon är ca 20 veckor.

• Svar på tråden Hamster
  • Jezamine

Ställ in hjulet i buren!

Jag är INTE avstängd
  • jfsebastian

Gör buren mer spännande.
    Vad kan hamstern upptäcka i buren? Vad finns det mer att göra?
    Hamstern är nattaktiv, inte bara kvällsaktiv.
    Vår hamster kutade mest i hjulet på nätterna, så det kanske det din hamster saknar.

Lägg gärna in något som hamstern kan klättra i, krypa i, gräva ner sig i spån etc.

Ta upp hamstern ofta och låt den gå på upptäcktsfärd under täcken, filtar, i kläderna osv.
    Vår hamster mådde som en prins tills han dog efter 27 månader.

• Halkatla

Håller med ovanstående. Sätt för guds skull in hjulet i buren omedelbums!

• Jezamine

Varför skaffade ni en hamster? De lägger skräp/spån i skålar vare sig det är mat el vatten.

Jag är INTE avstängd
  • Anneli ÄnglaLinus mamma
    Jezamine skrev 2010-10-21 09:36:23 följande:
    Varför skaffade ni en hamster? De lägger skräp/spån i skålar vare sig det är mat el vatten.
    ...nu förstår jag inte vad du menar? Vad har anledningen till att vi skaffade hamster med min fråga att göra?
    Och hon får gärna skräpa ner i sina skålar. Det jag menade var att jag inte vill ta bort vattenflaskan för då har hon inget rent vatten.

Hon har ett rör att klättra i, en hamsterboll och annat att klättra på i buren.
    Hjulet är för stort så det går inte in i buren. Vi har ett mindre i plast som får plats men det sprang hon aldrig i så jag tog bort det.

Men så svaret på min fråga är alltså att hon har tråkigt ??!

Får ju inte plats med mer saker i buren. Andra tips än saker?
    Har provat att lägga in tjockare kvistar (äppelträd) men dom rörde hon inte.
    Kan man lägga in en hel morot?

Hon är i lekhagen 1-2 timmar varje kväll och har en handduk där att krypa under samt ett hjul.
  • Jezamine
    Anneli ÄnglaLinus mamma skrev 2010-10-21 22:47:18 följande:
    ...nu förstår jag inte vad du menar? Vad har anledningen till att vi skaffade hamster med min fråga att göra?
    Och hon får gärna skräpa ner i sina skålar. Det jag menade var att jag inte vill ta bort vattenflaskan för då har hon inget rent vatten.

Hon har ett rör att klättra i, en hamsterboll och annat att klättra på i buren.
    Hjulet är för stort så det går inte in i buren. Vi har ett mindre i plast som får plats men det sprang hon aldrig i så jag tog bort det.

Men så svaret på min fråga är alltså att hon har tråkigt ??!

Får ju inte plats med mer saker i buren. Andra tips än saker?
    Har provat att lägga in tjockare kvistar (äppelträd) men dom rörde hon inte.
    Kan man lägga in en hel morot?

Hon är i lekhagen 1-2 timmar varje kväll och har en handduk där att krypa under samt ett hjul.
    Ta bort andra saker o ställ in hjulet el köp större bur.
    Jag är INTE avstängd
  • Halkatla

Jag som är en nattuggla vet att vår lilla hamster springer i sitt hjul många gånger varje natt. Testa att sätt in det lilla hjulet igen, bara för att vara på den säkra sidan. Om det mindre hjulet  (som ryms i buren) är så litet att hamstern inte får plats att springa i det så kanske buren är i minsta laget också?

• elektra1

Hamstrar gör tyvärr så. Gnager ofta på vattenflaskan.
    Höll på att bli tokig på mina hamstrar förut.
    De fick nöja sig med en porslinsskål med vatten, som jag böt 2 gånger om dagen.
    La in gurka också varje dag, så att de skulle få vätska under dagen om de råkat ha i massor
    med saker medan jag jobbade.

• elektra1

just ja smetade tabasco på flaskan också, då de inte skulle gnaga på den, (inte där de dricker så klart)

Svar på tråden Hamster