Epiduralen....
Jag brukar bli svimfärdig bara av ett fingerstick, men när epiduralen väl skulle läggas ,efter många timmar och på BM inrådan ,kändes det inte alls.( Själva sprutan alltså ) Du är så fokuserad på dina värkar och förhoppningsvis andningen. Säg bara till din BM eller i förlossningssbrevet att du är spruträdd så visar de nog inte sprutorna åt dig. För mig var EDA himmelriket och jag funderade efteråt varför jag inte gick med på att ta den tidigare.
Allt slutade i ett akutsnitt men min bild av förlossningen är ändå en 10! Jag glömde smärtan och allt jag nojjat om när jag väl fick träffa min lillfis. En klok person sa till mig innan förlossningen att själva förlossningen är som att bestiga ett berg, man måste förbereda sig och ha hjälpmedel men det mesta handlar om att lita på sig själv och våga. Ett tips som hjälpte mig mycket under förlossningen och även efteråt var andningen. Lära sig kontrollera sin smärta och fokusera positivt genom djup och ytlig andning. (Kändes jätte töntig att öva på innan, men under förlossningen tappade jag aldrig kontrollen över andningen eller smärtan)
Det kommer att gå bra, men måla inte upp en för romantisk bild av det ,för det kommer ändå inte riktigt bli som man tänkt sig.. Det blir er förlossning och den kommer vara unik och fantastisk för er hursom.
Lycka till!