• Mille11

Epiduralen....

Har väldigt blandade känslor inför förlossningen. Just nu känner jag mig ganska lugn, medan för kanske en månad sen var jag jätteorolig.

Det jag funderar mest på (just nu) är den där förbaskade sprutan... är skiträdd för sprutor i vanliga fall och jag har hört att den här sprutan gör sjukt ont. Är det så? Berätta gärna hur den kändes för er...

Jag har visserligen blivit bättre på att hantera sprutor, men då vill jag INTE SE DOM innan, hehe...

Har även tänkt att smärtan av allt annat kanske gör att sprutan knappt märks alls?

Som ni kanske förstår har jag aldrig fött barn innan, så man kan ju bara vrida och vända på alla tankar och intryck man får, så jag skulle vilja ha fler.. :)

• Svar på tråden Epiduralen....
  • Shorona

Jag tog epiduralen under båda förlossningarna. Himmelriket! Kände aldrig av epiduralen varken när dom satte den eller under tiden. Dom lokalbedövar innan.

• s87a

Jag fick epidural, men fick den såpass sent att den aldrig hann verka.
    Men jag kan ju bara berätta för dig att NEJ det gjorde inte ont att sätta den i ryggen.
    Hade fullt upp med värkarbetet så kände bara att det blev lite kallt och sen var det klart.

• Vildänglarnas mamma

Du kanske inte behöver någon EDA när det väl är dax för förlossning. Jag har klarat mig bra med lustgas för jag var också livrädd för sprutor. Jag tror du kommer fixa förlossningen galantFlört 

• Kallebus

Gjorde inte alls ont att sätta min.
    Dom lokalbedövar innan och du får ha lustgas om du vill, ett plus är ju att dom sätter den i ryggen så att man inte ser sprutan.
    Jag är också rätt så rädd för sprutor men det var ingen fara alls.

• Nyfiken gul

för mig gjorde det skitont... 

och tyvärr hjälpte den inte ett dugg heller, den tog fel så det gjorde ingen nytta, jag hade lika ont i alla fall.

Tog EDA bara med första barnet, aldrig mer... dom efterföljande förlossningarna har jag bara haft lustgas.

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Mille11

Oj, olika bud!

Men det känns ändå som att eftersom man inte vet något om förlossningar hit och dit så ska man kanske ändå förbereda sig på att man kommer behöva EDA och sen kanske det bara blir bonus om man slipper den..? :)

Det vore ju såklart det bästa om man klarade sig bara med lustgas, men min taktik är att ställa in sig på att det kommer göra skitont och att man typ kommer dö, och förbereda sif efter det och sen bli positivt överraskad istället att jag inte dog..hehe

• älskarlivet81
    Mille11 skrev 2010-10-18 18:53:18 följande:
    Oj, olika bud!

Men det känns ändå som att eftersom man inte vet något om förlossningar hit och dit så ska man kanske ändå förbereda sig på att man kommer behöva EDA och sen kanske det bara blir bonus om man slipper den..? :)

Det vore ju såklart det bästa om man klarade sig bara med lustgas, men min taktik är att ställa in sig på att det kommer göra skitont och att man typ kommer dö, och förbereda sif efter det och sen bli positivt överraskad istället att jag inte dog..hehe
    Jag förberedde mig på att jag inte ville ha eda och använde heller ingen. Tror inte man ska ställa in sig på att man vill ha eda utan ha inställningen att som sista utväg ta eda.
  • Mille11
    älskarlivet81 skrev 2010-10-18 18:56:12 följande:
    Jag förberedde mig på att jag inte ville ha eda och använde heller ingen. Tror inte man ska ställa in sig på att man vill ha eda utan ha inställningen att som sista utväg ta eda.
    Fast jag är livrädd för den där jäkla sprutan så jag vill nog hellre ställa in mig på att behöva ta den och sen kanske inte behöva den när jag väl är där.. :)
  • J o a n n a

Min gjorde inte ont alls... Är också spruträdd, men det gick hur bra som helst

• älskarlivet81
    Mille11 skrev 2010-10-18 19:15:17 följande:
    Fast jag är livrädd för den där jäkla sprutan så jag vill nog hellre ställa in mig på att behöva ta den och sen kanske inte behöva den när jag väl är där.. :)
    Jag har hört om en undersökning som visade att om man ställer in sig på att ta epidural så är det större sannolikhet att du tar den än om du inte ställer in dig på det..

Sen tror jag inte du tänker på sprutan i det läget.. Jag är också livrädd för sprutor, nu tog jag inte epidural, men hade jag behövt hade det varit det lilla i sammanhanget.. 
Svar på tråden Epiduralen....