Numera skrev 2011-05-30 15:04:08 följande:
Akkie, vad bra att de lyckades vända bebben. Hoppas filuren stannar kvar nu. Hur funkar egentligen vändning, är det "bara" jobbigt under vändningen eller har du obehag nu efteråt också?
Toyota, hur är det nu med dig - jobbar du fortfarande eller är du ledig?
Kan tänka att det är lite annorlunda var gång, men så här var det för oss:
-först en kvart ungefär med CTG samt att jag fick nål.
-en läkare kom sedan in och berättade lite igen (bm hade berättat en gång) vad som skulle göras och vad planeringen sedan skulle bli om det inte lyckades (planerat snitt 7-10 dagar före beräknad tid)
- ultraljud gjordes för att se exakt hur bebisen ligger, var moderkakan är och hur mycket fostervatten det finns. Allt för att bedöma om det är gynnsamt läge för vändning.
- ytterligare en läkare kommer in, de är två vid vändningen nämligen.
- jag får bricanyl i nålen för att livmodern ska slappna av, detta ger lite hjärtklappning bl a. De höjer oxå fothändan så att jag är lite tippad neråt med huvudet, ligger annars plant.
- därefter börjar det roliga... den ena läkare puttar ordentligt på rumpan samtidigt som de försöker få huvudet att följa med (de vände vår bebis i en framåtvolt). Den andre läkaren följer huvudet med ulttraljud för att se att det verkligen följer med rörelsen och så att de inte trycker ihop bebisen fullkomligt.
Det är verkligen ett väldigt bökande och ganska hårdhänt, för dels ska de ju putta runt ungen och samtidigt hålla emot så att den inte ramlar tillbaka. Det är verkligen inget behagligt och gör ganska ont, men det gick ändå att stå ut med. Tanken på smärtan efter snitt gör att det får gå.
- efteråt fick jag ligga en timme med CTG för att se hur bebisen mådde.
- lite fika efter det var riktigt mumsigt, eftersom jag kom dit fastande.
- sedan ytterligare en halvtimme med CTG.
Kändes ok, men nu börjar det ömma rejält i magen, inte så konstigt så som den blivit behandlad. Lite bökande av bebis nu oxå, hoppas innerligt att den inte har kraft att svänga runt.
Kanske lite mer utförlig beskrivning av vändningen än vad du tänkt dig ;) Men känslan kan jag inte riktigt beskirva, min man tyckte det såg ut som om man vred ur en trasa... trevligt...
Jaja, nu är det gjort och jag hoppas inte jag behöver göra det igen...