• astro

Varför "får" inte en människa ta självmord?

Det heter antingen "ta livet av sig", "ta sitt liv" eller "begå självmord". Man kan inte "ta självmord".

Förr var det ett brott (och ett allvarligt sådant) men jag är rätt säker på att det inte på något vis är det längre. Det finns dock starka kulturella hämningar som gör att vi ser på självmord som något mycket dåligt.

Att det dessutom är en handling som oftast utförs i djup depression eller förträngd vrede gör ju att det känns ganska motiverat att inte se det som en huvudsakligen genomtänkt, praktisk handling. Det är (nästan alltid) ett sjukdomstecken.

• astro
    MickeN1973 skrev 2010-10-30 20:37:55 följande:
    frågan är om de "anhöriga" har förtjänat det....
    Hyggligt.
    Jag växte upp med en suicidal mamma som gjorde ständiga försök att ta sitt liv. Trots att hon aldrig lyckades har jag dragits med skuldkänslor - var det jag som var besvärlig, i vägen, svår ...? Det var ofta mig mamma hänvisade till, att hon inte orkade för hon var så orolig för mig som ofta var sjuk, o s v.

Tycker du att jag rimligen kan ha förtjänat det? Att det kan vara rätt att ett litet barn lastas på det sättet?

I familjer där självmord inträffar är det väldigt ofta de överlevande barnen som drabbas värst av skuldkänslor. 
Svar på tråden Varför "får" inte en människa ta självmord?