• Micahloven

Känner mig som en idiot..

Jag känner mig som en total idiot! Jag verkar inte ha koll på någonting, mina frågor är dumma och jag vet inte ens hur man bär ett barn :(
    Har inte gått på föräldrakurs än, men vad får man lära sig där? Kommer jag fatta allt efteråt?

/Mikaela , 14 år och gravid

• Svar på tråden Känner mig som en idiot..
  • April barn

Inga frågor är dumma och ingen vet allt på en gång, när man väntar första barnet är det alltid nytt.
    Du kommer inte lära dig allt där, du kommer lära dig efterhand, sålänge du inte slutar fråga och lära dig nya saker hela tiden kommer det gå jättebra.

• pluvdo

Haha. Jag är förvisso äldre än du (24. 23 när sonen föddes), men jag visste inte heller hur man bär en bebis. Det var först när han väl var född som jag bara plötsligt... visste.

Jag gick aldrig föräldrakurs, så jag vet inte vad man lär sig där, men det är bra att du förbereder dig inför ditt barn. Det är nog många som kommer ha fördomar inför dig som mamma eftersom du är så ung och att du förbereder dig på bästa sätt tycker i alla fall är väldigt bra. Mer än jag gjorde, ju, och jag är äldre och bör vara förståndigare. ;)

• NinnaBus

Du är nog långt ifrån ensam att känna så...
    Tror alla som blir föräldrar för första gången har lite småpanik och känner att de inte kan något.
    Lyssna på gärna på råd från folk runtomkring dig, men sen är det du som förälder som kommer att känna vad som är bäst för ditt barn.
    Man lär sig inte allt under föräldrautbildningen, men en del viktiga saker. Du kommer att få lära dig mer saker på BB när ditt barn är fött. Och ni kommer att lära er tillsammans...
    Lyssna på ditt barns signaler, du kommer att lära dig rätt snabbt vad de betyder.

Såg att du är ung. Hoppas att du har goa människor runt omkring dig som kan ge dig stöd, råd och hjälp när du känner att du behöver det.
    Var inte rädd för att fråga. Frågar man aldrig så lär man sig inget...
    Och inga frågor är för dumma...

Har du någon bra bok om att vänta barn och om barnets första tid?
    Vet inte om det är lika överallt, men vi fick bok av mvc om det...
    Den vi fick tyckte jag själv var bra. Stod en del intressanta saker i den...

Lycka till!!!

• Zorro1982

Jag fick första barnet året jag skulle fylla 26, var alltså absolut inte ung.. Hade passat många barn tidigare och läste ALLT jag kunde hitta. Trots det kände jag mig som en idiot.. Vi fattade bla. inte att barnet inte fick i sig tillräckligt med mat så han gick ner 20% av sin kroppsvikt första veckan..

Vad jag menar är att när det kommer till första barnet så är alla "idioter". Det går inte att förbereda sig på alla små saker som inte borde vara så svåra men som i ens nyblivna mamma-huvud blir jättestora :)

Föräldrarutbildningen som vi fick var toppenbra så gå på den om du får möjlighet. Sen vet jag inte riktigt hur det funkar när man är så ung som du är men visst får man väl lite extra stöd? Eller?

Mina föräldrar var för övrigt också väldigt unga när första barnet kom. Mamma var 15 och pappa låg i lumpen.. Men det gick!!! Min storebror, som idag är 37, blev hyffsat normal, hehe :) Mamma läste för övrigt om högstadiet samtidigt som jag började 7an (då måste min älsta bror varit 22 år) och fortsatte sen med gymnasie och högskola. Idag jobbar hon som ekonom.. Livet är långt med andra ord :)

Lycka till!
    (och det finns inga dumma frågor. Och skulle en fråga vara dum så garanterar jag att många andra redan ställt den frågan)

• Levia
    Micahloven skrev 2010-10-13 13:32:56 följande:
    Jag känner mig som en total idiot! Jag verkar inte ha koll på någonting, mina frågor är dumma och jag vet inte ens hur man bär ett barn :(
    Har inte gått på föräldrakurs än, men vad får man lära sig där? Kommer jag fatta allt efteråt?

/Mikaela , 14 år och gravid
    Klart att föräldraskap kan vara krångligt...det är många som tycker så olika för olika saker. Oavsett ålder.

Jämför det med att du är nybörjare på en sport, eller hobby...vad som helst- gör ditt bästa.

Gör inte din ålder till att du själv får dåligt självförtroende. Du är den du är- och sköter om dig och ditt barn efter bästa förmåga.

Har du inte hört/läst olika kommentarer om att även "äldre"...vilken siffra du än vill ta på ålder- att de "gör fel" ibland? Att de tolkar sitt barns signaler fel?

Oavsett om man får första barnet vid "ung" eller "gammal" ålder...så behöver man fråga saker ibland- Oavsett om du frågar vänner utan barn, andra föräldrar, mvc...mm mm mm.

Tro inte att allt är så självklart för andra. Tro heller inte- OM "äldre" tittar på dig i samhället- att de dömer dig negativt...ibland tittar man på "folk" av andra anledningar. (Denna kommentar pga att det finns olika trådar om som skrivits av "unga" att de  TROR att de får dömande blickar- ta inte det förgivet.).

Livet är inte lätt.
  • gullunge1

jag hade inte heller koll på något, aldrig bytt en blöja el så
    men väl på bb och det var dags o byta första blöjan så kunde man de bara, precis som man gjort de 1000 ggr innan. på bb bad vi dom även visa hur man badar en bebis o de gjorde dom så glatt så vi fick va med o se hur man gör.

dottern e nu 7 månader och jag frågar fortfarande massor, man kan aldrig veta allt från början, precis som allt annat, det kommer med tiden, man lär sej av misstag oxå.
    Det kommer gå bra och du kommer säkert få massa hjälp oxå!
    men det mesta kommer nog ganska naturligt, modersinstinkten!! =)
    kan bara säga att jag inte tyckte föräldrakursen var bra, trodde faktist man skulle få prova bada en dock, byta blöja, klä på dockan m.m. men så va de inte. men nåt kanske du kan ha med dej i bagaget iaf=) 

Tova 100317
Svar på tråden Känner mig som en idiot..