Micahloven skrev 2010-10-13 13:32:56 följande:
Jag känner mig som en total idiot! Jag verkar inte ha koll på någonting, mina frågor är dumma och jag vet inte ens hur man bär ett barn :(
Har inte gått på föräldrakurs än, men vad får man lära sig där? Kommer jag fatta allt efteråt?
/Mikaela , 14 år och gravid
Klart att föräldraskap kan vara krångligt...det är många som tycker så olika för olika saker. Oavsett ålder.
Jämför det med att du är nybörjare på en sport, eller hobby...vad som helst- gör ditt bästa.
Gör inte din ålder till att du själv får dåligt självförtroende. Du är den du är- och sköter om dig och ditt barn efter bästa förmåga.
Har du inte hört/läst olika kommentarer om att även "äldre"...vilken siffra du än vill ta på ålder- att de "gör fel" ibland? Att de tolkar sitt barns signaler fel?
Oavsett om man får första barnet vid "ung" eller "gammal" ålder...så behöver man fråga saker ibland- Oavsett om du frågar vänner utan barn, andra föräldrar, mvc...mm mm mm.
Tro inte att allt är så självklart för andra. Tro heller inte- OM "äldre" tittar på dig i samhället- att de dömer dig negativt...ibland tittar man på "folk" av andra anledningar. (Denna kommentar pga att det finns olika trådar om som skrivits av "unga" att de TROR att de får dömande blickar- ta inte det förgivet.).
Livet är inte lätt.