Inlägg från: cloudberry79 |Visa alla inlägg
  • cloudberry79

Ska börja universitet men flickvännen är gravid!

Tyvärr kan jag inte svara där eftersom jag är kvinna

I vilket fall: Du kan ansöka om barntillägg från CSN, ett extra bidrag på 500 kronor i månaden. Ni kommer även få barnbidrag, 1050 kronor i månaden. Om din flickvän aldrig arbetat tidigare får hon FP på garantinivå, cirka 4200 efter skatt per månad om hon tar FP alla dagar. Ni bör också ansöka om bostadsbidrag, det baseras på era inkomster samt kostnaden för bostaden. I övrigt: Kolla bland vänner och släktingar om någon har begagnade barnsaker, t ex vagn, bilbarnstol etc. Kolla också blocket, tradera och loppisar för att köpa så billigt som möjligt. Totalt kommer ni ha cirka 13000+ev bostadsbidrag per månad, så ni får lägga en budget efter det.

If you love me - please don't feed me!
  • cloudberry79

x Kr förälrapenning/mån(Vi säger att den är ungefär 1000 Kr)

5400 före skatt om ni tar alla dagar, men det kan ju vara bra att spara om man har möjlighet.. Fast jag hade nog hellre tagit mindre lån och mer FP, lånet ska ju trots allt betalas tillbaka

• cloudberry79

Om du jobbar åt tex Cherry tjänar du rätt bra på få pass, men inte så mycket att du kommer över fribeloppet. Kolla på csn.se för att se hur mycket du får tjäna per halvår! Tänk också på att sommarjobbslöner räknas till detta, ofta till hösten (om man får timlön i efterskott).

Svar på tråden Ska börja universitet men flickvännen är gravid!