• TheOtherOne

Ska börja universitet men flickvännen är gravid!

Hej, Jag är ny här :) och behöver lite hjälp från er som har erfarenhet. 

Det är så att min flickvän blev gravid nyligen. Jag är 20 och hon 18. och Vi vågar inte göra abort.
    I hösttermin 2010 så ska jag läsa till Civ Ing som är 5 år lång. Därför kan jag inte jobba heltid! Min fråga är om det är några som har klarat universitet samtidig som de har fått barn? Hur är det? Hinner man med plugget?  Hinner man med frugan och barnet? 

Tack för hjälpen!

• Svar på tråden Ska börja universitet men flickvännen är gravid!
  • Emizzz

Allt går bara man vill men de kan bli tufft

• julmusten

Klart man hinner med och klarar av det. Nar man pluggar sa ar man ju faktiskt mer hemma an nar man jobbar heltid. Sen sa maste man val vara mogen och organiserad nog for att anvanda den tiden till plugg och inte till att bara slappa eller gosa med babisen, men gar gor det nog alldeles ypperligt.

Jobbar din flickvan nagot nu? For om du skall plugga och leva pa studiemedel sa kan det ju vara bra om hon har tjanat lite pengar innan hon gar pa foraldraledighet. Annars tror jag det kan bli lite tajt ekonomiskt, men som sagt, allt gar. Man far bara prioritera lite, och tanka steget langre och sa.

• ludicrous

Jag och dotterns pappa gick gymnasiet när vi fick. Jag hade precis hoppat av och skulle börja nått nytt, men jag var hemma mellan januari då hon föddes och till augusti då jag började omvårdnad, dottern var då 7.5 mån. Då tog hennes pappa över och var pappaledig ett år, sen fortsatte han NV och tog studenten ett år senare än jämnåriga.

Vi gjorde så att om han hade nått viktigt prov eller så så sov jag o dottern hos min mamma natten innan så haniaf var utsövd..

• TheOtherOne

Tack för svart! då fick jag lite hopp! Jag är ej mycket oroad för mig själv för jag vet att jag klarar det program som jag ska läsa. Jag älskar det där programmet som jag ska läsa och som ni redan vet älskar man att göra något så kommer man att lyckas.

Det som oroar mig mer är att hinna med frugan och barnet samt ekonomin. Därför har jag postat här om ekonomin. www.familjeliv.se/Forum-6-79/m54951845.html  

Jag blir jätte glad om jag får hjälp lite där också för jag behöver verkligen planera allt innan det blir sent. Jag måste veta vad som gäller när man har barn! 

• cloudberry79

Tyvärr kan jag inte svara där eftersom jag är kvinna

I vilket fall: Du kan ansöka om barntillägg från CSN, ett extra bidrag på 500 kronor i månaden. Ni kommer även få barnbidrag, 1050 kronor i månaden. Om din flickvän aldrig arbetat tidigare får hon FP på garantinivå, cirka 4200 efter skatt per månad om hon tar FP alla dagar. Ni bör också ansöka om bostadsbidrag, det baseras på era inkomster samt kostnaden för bostaden. I övrigt: Kolla bland vänner och släktingar om någon har begagnade barnsaker, t ex vagn, bilbarnstol etc. Kolla också blocket, tradera och loppisar för att köpa så billigt som möjligt. Totalt kommer ni ha cirka 13000+ev bostadsbidrag per månad, så ni får lägga en budget efter det.

If you love me - please don't feed me!
  • TheOtherOne

Tack berry, Vi har fått ungefär samma summa.Efter att har surfat lite runt på olika sidor så kom jag fram till att 

1050 Kr  barnbidrag/mån  från försäkringkassan
    2696 Kr  Studiemedel Heltid(Bidrag) / mån   från CSN
    544 4 Kr Studiemedel Heltid(LÅN) / mån   från CSN
    508 Kr    Tilläggsbidrag för 1 barn /mån från CSN
    2400 Kr bostadbidrag /mån
    x Kr förälrapenning/mån(Vi säger att den är ungefär 1000 Kr)

Summan blir =  13098 KR = 13 000 Kr varje månad för allt(mina studier, barn, mat, kläder)
    Jag kan tänka mig att det kan räcka om man bor lite ekonomisk!

Jag kanske kommer att jobba på krog som Black Jack dealer på helgerna, då det är lätt för mig när det gäller räkna kort. så jag kan få 3000 därifrån. 

Har jag missat något? har jag gjort fel någonstans?

• julmusten

Om du tjanar pengar sa kan man val inte lana hur mycket som helst fran csn?? Eller planerar du att jobba nu innan babisen ar har? For det ar smart tror jag.

Nar babisen val ar har sa far ni se hur det kanns for er da. En del har jattebra babisar som bara sover och ater och bajsar typ, medans andra far kolikbabisar som bara vill bli hallna och som bara skriker hela tiden. Om ni far en liten skrigig typ sa kommer din flickvan behova mycket stod hemma, och for allas skull ar det nog bast att du ar hemma da. Aven om 3000 extra skulle sitta skont, sa ar det inte sa mycket att hurra for om ditt barns mamma mar daligt och ni aldrig ser varandra.

Nu sa pluggar inte jag, men vi lever pa en skruttig lon i en av varldens dyraste stader, (NY), och vi klarar oss. Sure, vi har inte den coolaste platt-TVn, om vi vill aka till Sverige och halsa pa min familj sa sparar vi lange och far barnens biljetter betalda av slaktingar, (semester ar inte att tanka pa), vi koper bara klader pa rea och far mycket hand me downs etc. etc. etc. Anda sa lever vi inte jattesnalt, och vi ager lagenheten vi bor i, (vi har dock lan pa den, men vi hyr inte i alla fall).

Det vi gor ar att planera. Vi lever billigt, och sa blir det inte direkt nagra splurges. Barnen gar forst, eventuella grejer som jag och min man vill ha far vanta tills vi far in nat extra, vi vaxer ju inte direkt och klarar oss med forra arets vinterjacka aven i ar. Att planera middagar, att storhandla och i den man det gar, gora storkok kommer vi langt pa.

Det later bra att du redan nu borjar tanka och planera. Spara det som gar redan nu, och sen ar det bara att kora pa. Sa lange man inser vad ens ekonomi ger en for begransingar och inte lever over sina tillgangar sa gar det mesta.

Ja, och var inte radd for att be om hjalp, var inte for stolt for att ta i mot hjalp heller, (bade ekonomisk och praktisk).

• cloudberry79

x Kr förälrapenning/mån(Vi säger att den är ungefär 1000 Kr)

5400 före skatt om ni tar alla dagar, men det kan ju vara bra att spara om man har möjlighet.. Fast jag hade nog hellre tagit mindre lån och mer FP, lånet ska ju trots allt betalas tillbaka

• cloudberry79

Om du jobbar åt tex Cherry tjänar du rätt bra på få pass, men inte så mycket att du kommer över fribeloppet. Kolla på csn.se för att se hur mycket du får tjäna per halvår! Tänk också på att sommarjobbslöner räknas till detta, ofta till hösten (om man får timlön i efterskott).

• Honeyrose

hoppas allt går bra för er! grattis till bebisen!

vi klarar oss bra, bor billigt iof men min man pluggar (sfi) och har därför inte rätt till csn än, så han jobbar deltid och får lite under 6000 efter skatt. jag hade föräldrapenning ca4500 efterskatt men nu studerar jag på halvtid denna terminen men har inte fått csn än. efter nyåret blir det föräldrapenning igen, och så har vi ju barnbidrag. man klarar sig helt ok bara man prioriterar och så =) 

Svar på tråden Ska börja universitet men flickvännen är gravid!