Manuell utagning av moderkaka
När jag födde mitt första barn kom inte moderkakan ut. Jag hade inte en enda värk efter hon var född.
BM lyckades inte få ut den trots flera försök att dra i navelsträngen och trycka på magen (väldigt obehagligt!!).
Jag fick 2 sprutor med nåt som skulle få livmodern att dra ihop sig, men utan någon som helst verkan.
Blödde väldigt mycket så narkosläkaren kom och de sprang iväg med mig knappt 15 min efter dottern var född.
Det tog ca 3 timmar innan jag vaknat till så pass att jag fick komma tillbaka till min lilla skrutta.
Trots att jag pratat med aurorabarnmorskan om just detta så vart jag helt paff när de berättade att jag måste opereras!
Moderkakan hade suttit fast ett område som var ca 3 cm i diameter. Fick äta massa järntabletter då mitt HB dök (svimmade när jag försökte gå på toaletten trots hjälp av sköterska).
Hade lite otur och fick efter 4 dagar en infektion i livmodern (varit hemma ca 1½ dygn) och fick ligga inne med antibiotika-dropp i några dagar.
När jag födde sonen sa jag till om detta när jag kom in till förlossningen och då gav de mig dubbel dos av livmodersammandragande så fort han kommit ut.
Barnmorskan kunde då lirka/trycka ut moderkakan (hade inte värkar efter denna gång heller, så kunde inte hjälpa till så mycket själv).