yoggimalla skrev 2010-10-08 21:05:47 följande:
Tack för svaren! Med dottern är jag akutsnittat pga av att hennes hjärtljud sjönk. Dom sa då efteråt att min moderkaka suttit väldigt hårt, när jag frågade om det fanns risk att den gör det nästa gång med så sa läkarn att det e väldigt troligt!
Och nu e jag gravid igen och överväger ett planerat snitt för att slippa gå hela vägen fram till förlossning och vara rädd för att bli sövd efter att ungen e ute!
Svåra beslut att ta - men jag tror inte att jag gör en bra förlossning om jag har det i bakhuvudet hela tiden :(
Jag var också jätterädd för att det skulle hända igen - det hade ju hänt tre ggr tidigare - så jag var på samtal innan och då bestämdes att man skulle sätta in massor med värkstimulerande dropp direkt efter att barnet kommit. Om moderkakan inte kommit inom en timme så skulle de söva mig och plocka ut den (jag hade nämligen fått en massa blod bakom moderkakan tredje gången och innan de fick bort den så fick jag blodtrycksfall och mådde jättepyton). Jag har blivit sövd massor med gången och är inte rädd alls för det så för mig kändes det tryggt att veta hur de skulle gå till väga.