• isisisis

Prednisolon?

Lizz skrev 2010-10-11 11:42:44 följande:
    Nä jag vet att det inte är att rekommendera. Men iom att det finns såååå många olika varianter så känns det som hela behandlingen är ganska godtycklig, finns ju inget "absolut rätt", så då kan man lika gärna prova...kommer nog göra enligt hur Faluns klinik brukar ordinera..de ger alla sina pat trombyl och prednisolon!
    Precis som du säger är det olika från klinik tll klinik.
    Har man gjort många behandlingar ,har man kanske läst sig till oika ordinationer.
    De flesta tar Prednisolon i samband med äggdonation.
    Då har man kanske en hel historia med IVF och MF bakom siig och vill maximera sina chanser.
    När man är i ÄD svängen får man tjata och mygla sig til medicin för man är oftas överårig(över 38)
    och alla läkare ställlersig olika til att hjälpa till.
    Man lär sig av andra om doser och det finns även andra ställen man kan vända sig tll Reprocentralen tex.
  • isisisis
    Lizz skrev 2010-10-11 12:42:55 följande:
    Jag har "bara" gjort tre missluckade IVF, två ET och ett FET. Men vi har inga konstaterade fel, tvärtom kanonvärden på alla fronter. Försökt naturliga vägen i 2 år utan ens ett litet missfall, aldrig varit gravid.
    Jag har opererat mig tre ggr (ej gynekologiskt) och fått kortisoninjektioner i ärren pga "överaktivt" immunförsvar.
    Jag har även vid en vaccination (TBC) fått en rejäl överreaktion pga "överaktivt" immunförsvar. detta har gjort att jag börjat misstänka "immunologisk infertiltet". Tre misslyckade IVF är ju inte så mycket men tycker det är väldigt konstigt att jag aldrig blivit gravid en endaste gång naturliga vägen, när de inte hittar nåt fel! Och självklart är det ju nåt som ÄR fel, de kan bara inte säga vad...Så jag tycker det är klart värt att prova prednisolon.

Har du provat prednisolon? Hur har det gått i så fall??
    Jaha du! Beklagar.
    Detta med överaktivt immunförsvar är ju något som brukar drabba äldre.
    Just då behandlar man med ASA (blodförtunnande typ Fragmin,Innohep,Trombyl)och prednisolon.
    Jag hade  helt klart chansat om jag varit du.
    Jag hade försökt få en läkare att skriva ut både Innohep och llite prednisolon om det gått.
    Det finns forskning på det om du orkar googlaså du har lite kött på benen om du skaprata med läkaren.

Jag blev själv hjälpt a ASA+ Prednisolon.Efter 5 MF (egna ägg) och sedan 4 misslycade ÄD.
    Sista gången fick jag Fragmin och Pred.Det gjorde susen.Har 2 tvillingar på 7 mån.6 år tog det av misslyckanden.

Googla på autoimmunitet och MF .Vid högt immunförsvar koagulerar kroppen bort embryot ,detta avhjälps med ovan medicinering.
  • isisisis

Albyl och Trombyl är enklare blodförtunnande.Det kan hjälpa vissa,men vet man rdan att man ha immunförsvarsproblematik så hade jag lagt ner ganska mycket möda på att få Innohep istället.
    Det är mycket "bredare" och avsevärt mycket bättre.

Det var immunförsvarsproblemaik för mig också.Något jag fick läsa mig till själv,och få tips av kunnigt folk härinne om.
    Sedan fick jag ta prover på Lucinakliniken och senare på till Leif Matthiesen på Helsingrgs lasarett och få ASA.

Ja fick MF för att kroppen stötte bort embryona ,ibland är nog MF så tidiga att man inte ens hinner reflektera över en graviditet.
    Endel testar tidigt och ser plus på stickan eler ett lågt HCG som seda tillbakabildas.

Tack ska du ha Ja det var en lång kamp

• isisisis
    Lizz skrev 2010-10-11 13:55:23 följande:
    Jag har kollat upp Lucinakliniken förut men såg inte ut som de var aktiva längre?? Va är det för klinik??? Ligger bara runt hörnet för mig så vore ju perfekt om jag kan göra utredning därSkrattande Vad kostade det och vad kan man ta för prover där?

Känns lite som att det är lättare att få hjälp om man har många MF, läkarna verkar ta det på större allavar?

Ja jag förstår det, ser att det tog 5 år. Vi har hållt på i 2 år och kan inte ens föreställa mig att det nånsin kommer funka!
    Lucinakliniken är nedlagd tyvärr.
    Men kan du prata för din immunförsvarsproblematik så  det Innhep och Prednisolon som gäller.
    Eller skriv ett brev till Leif.Han är mest behjälplig när man haft flera MF,men du kan skriva att du känner till att immunförsvarsproblematik behandlas på samma sätt som vid F.Be honom hjälpa dig.
    Det kan ockå hjälpa med "bara" Innohep .Inget prednisolon.Prednisolonet  svårare att få eftersom det är ett starkt kortison och en steroid.Inte så populärt.
    Men i ditt fall är det klart Innohepen som är viktigast vill jag påstå.
  • isisisis

Ja,Innohep är förfyllda små sprutor (typ diabetesnålar) som man tar i magfettet en gång oom dagen.
    (man lär sig) lite jobbigt i början.

• isisisis
    Lizz skrev 2010-10-11 14:05:24 följande:
    Vi har köpt 3-pack på CVL och har ett försök kvar där, och kommer byta till Falun pga att de skriver ut prednisolon. Men jag vill ju ändå maxa chanserna detta försök ändå, är så jobbigt och gå igenom allt och så vet man nånstans innert inne att nåt annat är fel. Provat både Pergotime (utan anledning) och IVF, men känns som att dessa metoder funkar bäst på de som har något fel konstaterat..problem med äl eller långsamma spermier eller dyl..
    Du skriver att du har överaktivt immunförsvar.Då är det stor risk att du behöver antingen ASA behöver pred.Eller bägge delarna.
    Jag skulle inte lägga mer pengar på behandling utan att få den medicinen.
    Gör inte samma misstag som jag.
  • isisisis
    Lizz skrev 2010-10-11 14:09:28 följande:
    Den är det? Ringde precis nu och då säger dom "Välkommen till Lucinakliniken vi har nästa telefontid imorgon 10:30"??? Är du säker?? Vart så glad nu när jag trodde det var öppet?

Trodde kortisonet var viktigast för att få immunförsvaret att lugna ner sig?? Inte säkert jag har dålig genomblödning?? Eller hur tänker du?

Jobbar han på privat klinik?? Har du hans mailadress?Skrattande

Hur fick du hjälp av Leif?? Blev du remitterad dit pga MF eller kan man söka sig dit privat??
    Det är inte fråga om koagulation i den bemärkelsen att d kan göra e koagulationsprov för att se om du har benägenhet för det.
    Det hela handlar om att du har ett överaktivt immunförsvar.När man har det så hände det ofta att kroppen stöter bort embryot innan det knappt hinner utvecklas.Tidig MF.Livmodern ser till att koagulera bort det.Det avhälps med ASA.

Jag har fått detta förklarat för mig av Leif och Lucinaliniken många gånger och fösöker föklara det för andra.
    Jag gör så gott jag kan.
    Mer kan jag inte förklara.Då får du googla.

Kanske har någon annan tagit över? Prova att ringa.
    Vet även att han hjälper en del gamla patienter fortfarade.
  • isisisis
    Lizz skrev 2010-10-11 14:12:10 följande:
    Nä det är det jag börjar känna, men vill ju inte kasta bort sista försöket på CVL som redan är betalt. Skulle valt Falun direkt där det är jättelätt att få prednisolon och trombyl...men är ju lätt att vara efterklok! CVL ligger närmre och nånstans hoppades man att det skulle kunna gå vägen ändå..

Vart gick du för IVF innan du fick medicin? Tog du upp de här frågorna och vad sa dom?
    Jag gick på kliniken i Falun.Men de var innan de började ta till sig de nya metoderna.
    De är den enda kliniken som behandlar lite som de gör utomlands.Då med pred och ASA.

Nä.Jag gick över till ÄD innan jag fick min medicin.
    Hade jag fått Fragmin eller Innohep frånbörjan hade vi förmodligen lyckats på egen hand.
    Men det viste jag inte då.

Ibland kan det vara en fördel att blanda Innohep med Trombyl just kring ET innan och efter kan jag säga också.
  • isisisis

Ingen fara.Jag vill ju så gärna hjälpa.Därför skriver jag så ofta jag orkar om jag ser  någon med upprepade MF eller
    immunologiska problem.

• isisisis
    Lizz skrev 2010-10-11 14:20:39 följande:
    Ahh ok, kompliceratRynkar på näsan En läkare från CVL skall ringa nu 15.30, hoppas han kanske kan ge mig ASA iallafall då. Pratade med en sköterska förra veckan som sa att de gör det i "undantagsfall"...känner mig dock inte så hoppfull.
    Ja jag ska ringa imorn och höra, enligt vårdguiden utför de utredningar på infertilitet iallafall men den läkaren som var inne på detta spår kanske inte är kvar och då vette 17..
    Tack för alla svar, bombaderar dig verkligen med frågorSkäms
    Stå på dig! Säg att du har immunologiska problem och att senaste forskningen  visar på att ASA hjälper.
    För det är sant!Om du har tid så googla lite.Lycka till!:)
  • isisisis
    Lizz skrev 2010-10-11 14:27:11 följande:
    Men fick du medicinsk behandling under ÄD??? Eller var det något med din äggkvalitet??

Tack, Falun kanske går med på det senare men just nu skulle jag bli glad av bara lite Trombyl typCool
    Ja,jag  fick inohep Fragmin av Lucinaklinken efter att de konstaterat en lätt förhöjd Serum NF Alfa och en litn förhöjnng på Faktor VIII (prover tagna av lucinaklinken)
    Jag gick övertill ÄD efterso jag ar 42 år.Chansen att lyckas med IVF är ca 1--5 % vid denåldern.
    Efer 4 år ,så tyckte ja de kvittade med generna,bara vi fick ett barn.

Så   när vi skulle satsa ännnga gick vi övertill ÄD.

Vet inte fortfarande om det var äggen som var dåliga eller medicinen som saknades.Tror på det sistnämda.
    Men detkvittar ju idag.
    Vi gjorde även 4 ÄD innan vi lyckades,inte heller riktigt normalt.Fick tidigt MF även med de äggen.
  • isisisis
    Lizz skrev 2010-10-11 14:55:27 följande:
    Men du fick mediciner bara sista gången, då ni lyckades??

Barnen är verkligen ett sant mirakel!! Riktig solskenshistoriaSkrattande
    Ja,innan tog jag bara trombyl. Mm
  • isisisis
    callimero skrev 2010-10-11 16:39:18 följande:
    Här är en till som läst på mycket om Trombyl, Fragmin, Prednisolon och immunologiska faktorer. Har själv testat Prednisolon + Trombyl, tyvärr utan ett plus men ska nu ett sista försök även få Fragmin.

Hur skiljer sig Innohep och Fragmin åt?

Det är så synd att svenska kliniker sätter upp handen rakt i ansiktet på en när man vill diskutera detta.
    Ja,det är trist.Men jag tror det är på frammarsch
    Skillnaden är att Innohep är mycket billigar(lättare att få)Skiljer en hel del.
    Det kostar ju endel .Men högkstnadsskyddet kommer ju in för oss.
    Innohepen ligger på 4500IE i förfyllda sprutor.Fragminet på 5000 IE .Ingen större skillad.
    Sen "ska" Iohepen vara lika bra.
    Likadant som andra läkemedel man uppmanas välja en biligare typ.
    Kostar mer för landstinget.    

• isisisis
    Cahela skrev 2010-10-14 16:26:25 följande:
    Nu har jag pratat med min läkare. Han tyckte det var konstigt att ingen av våra fem försök hade lyckats. Vi ska nu tina upp alla 7 frysisar och se om dom klarar 3 dagar till i odling. Gör dom inte det så kan det vara ett tecken på att embryona är dåliga. Klarar sig en så får vi tillbaka den.  Väldigt nervöst men det är iaf ngt nytt som händer...
    Verkar klokt.

Vi lyckades på vårt 5:e försök.Då med Fragmin och hög dos Pred.
    Men det var också blastocyster odlade i 7 dagar!
  • isisisis
    Cahela skrev 2010-10-15 08:44:46 följande:
    Oj, 7 dagar! det måste vara riktigt nervöst att avvakta varje dag om några har klarat sig. Var det på en klinik i Sverige eller utomlands dom odlade 7 dagar?
    Det var äggdonation,så det var inte mina ägg.
    Men de ringde och sa att de hade odlat dem i 7 dagar och att det var dags för insättning.
    Tror de bjöd till lite extra,har gjort en behandling där innan.
    Sen var det så att alla äggen dog den förra behandlingen(!!!) det har aldrig hänt.
    Så de kände nog att de ville bjuda till lite

Vi var i Polen.De är kända för att ha riktigt bra blastocystodling
Svar på tråden Prednisolon?