• Lizz

Prednisolon?

Piggelin31: Vad jag förstått så är det så som LIlli77 säger, det hjälper inte äggkvalitetn, gör möjligtvis det enklare för ägget att fastna. Har du provat att byta hormonpreparat?? Det har jag läst skall funka för en del..

Lilli77: Vilken klinik går du på?? Tar du trombyl också?

• Lizz
    Lilli77 skrev 2010-10-11 10:50:21 följande:
    Hej Lizz,

Jag gör behandlingar utomlands. Japp, tar motsvarighet till trombyl också. Det verkar vara standard på min klinik.
    Ahh ok. så det finns ingen "orsak" till att du tar prednisolon? Själv gör jag mitt sista försök på Carl Von Linne där de inte skriver ut dessa preparatRynkar på näsan Funderar på att ordna recept själv och äta det ändå, men verkar finnas så många olika ordinationer...läste precis om någon som åt 20 mg varje dag en vecka före ÄP och fram till TD, sen 10 mg i 5 dagar..skiljer ju rätt mycket från din texObestämd
  • Lizz

Nu läst om en till som "Började ta 2,5mg/dag vid FET och tills jag fick + på stickan"..

• Lizz
    Lilli77 skrev 2010-10-11 11:14:49 följande:
    Nej det finns ingen "bevisad" orsak, men med 6 tidigare insättningar varav 2 slutade i missfall så vill de göra vad de kan.

Att ta medecin själv utan att kolla med läkare skulle inte jag göra. Med prednisolon tex så kan du inte sluta tvärt utan måste trappa ner. Och om du blir gravid, vem ska avgöra om och hur länge du ska fortsätta att ta det?
    Nä jag vet att det inte är att rekommendera. Men iom att det finns såååå många olika varianter så känns det som hela behandlingen är ganska godtycklig, finns ju inget "absolut rätt", så då kan man lika gärna prova...kommer nog göra enligt hur Faluns klinik brukar ordinera..de ger alla sina pat trombyl och prednisolon!
  • Lizz
    isisisis skrev 2010-10-11 12:02:04 följande:
    Precis som du säger är det olika från klinik tll klinik.
    Har man gjort många behandlingar ,har man kanske läst sig till oika ordinationer.
    De flesta tar Prednisolon i samband med äggdonation.
    Då har man kanske en hel historia med IVF och MF bakom siig och vill maximera sina chanser.
    När man är i ÄD svängen får man tjata och mygla sig til medicin för man är oftas överårig(över 38)
    och alla läkare ställlersig olika til att hjälpa till.
    Man lär sig av andra om doser och det finns även andra ställen man kan vända sig tll Reprocentralen tex.
    Jag har "bara" gjort tre missluckade IVF, två ET och ett FET. Men vi har inga konstaterade fel, tvärtom kanonvärden på alla fronter. Försökt naturliga vägen i 2 år utan ens ett litet missfall, aldrig varit gravid.
    Jag har opererat mig tre ggr (ej gynekologiskt) och fått kortisoninjektioner i ärren pga "överaktivt" immunförsvar.
    Jag har även vid en vaccination (TBC) fått en rejäl överreaktion pga "överaktivt" immunförsvar. detta har gjort att jag börjat misstänka "immunologisk infertiltet". Tre misslyckade IVF är ju inte så mycket men tycker det är väldigt konstigt att jag aldrig blivit gravid en endaste gång naturliga vägen, när de inte hittar nåt fel! Och självklart är det ju nåt som ÄR fel, de kan bara inte säga vad...Så jag tycker det är klart värt att prova prednisolon.

Har du provat prednisolon? Hur har det gått i så fall??
  • Lizz
    spino skrev 2010-10-11 12:17:13 följande:
    jag tog prednisolon vid 2:a IVF - FET (3:e aterforingen) och lyckades bli gravid och har nu en dotter pa 3 manader. jag fick prednisolon pga god kvalitet pa agg och embryon men de ville inte fasta. jag tog 15 mg per dag fram till 12 veckor gravid, (sista 3 veckorna trappade jag ned med 5mg i veckan). jag gjorde mina behandlingar i UK. 

Vid de två sita IVF hade jag TOPP-ägg, högsta poäng enligt min klinik..minu, minus;((

Grattis till graviditeten! Har du några symtom annars som får dig att tro att det är immunologisk faktor hos dig och att det var prednisolonens hjälp?
  • Lizz
    spino skrev 2010-10-11 13:00:46 följande:

tack!

de tog blodprov for att se hur hoga mina varden var av NKC (natural killer cells) som tydligen forhojer immunforsvaret. jag hade hoga varden men precis inom gransen for normalt.

de sa att forskningen for anvandning av kortison vid IVF fortfarande ar pagaende och man vet inte om det ger verkan men det kan ju ha varit det som fick det att fungera for mig. jag kommer absolut be om prednisolon vid min nasta IVF ocksa.

lycka till!

Åhh varför ska de vara så sega i Sverige, man går fortfarande och tror här att vi har den bästa sjukvården i europa!! Vilket skämt!! De kan ju inte ens scanna äggen här för att se vilka som är livsdugliga, massa moraltanter/gubbar som tror att det är en metod för att välja ut några elitembryon!!Skrikandes

Vilket land bor du i?
  • Lizz
    isisisis skrev 2010-10-11 13:06:44 följande:
    Jaha du! Beklagar.
    Detta med överaktivt immunförsvar är ju något som brukar drabba äldre.
    Just då behandlar man med ASA (blodförtunnande typ Fragmin,Innohep,Trombyl)och prednisolon.
    Jag hade  helt klart chansat om jag varit du.
    Jag hade försökt få en läkare att skriva ut både Innohep och llite prednisolon om det gått.
    Det finns forskning på det om du orkar googlaså du har lite kött på benen om du skaprata med läkaren.

Jag blev själv hjälpt a ASA+ Prednisolon.Efter 5 MF (egna ägg) och sedan 4 misslycade ÄD.
    Sista gången fick jag Fragmin och Pred.Det gjorde susen.Har 2 tvillingar på 7 mån.6 år tog det av misslyckanden.

Googla på autoimmunitet och MF .Vid högt immunförsvar koagulerar kroppen bort embryot ,detta avhjälps med ovan medicinering.
    Jaha det visste jag inte, opererade mig första gången när jag var 15 och hade problemet redan dåObestämd

Jag har läst lite om barnalbyl, vet du om det går lika bra? Lättare att få tag i, är väl det enda av ovanstående som inte är receptbelagt. Skall försöka övertala en läkarkompis att skriva ut prednisolon men blir nog inte lika lätt med fragmin och trombylTungan ute

Men vet du vad som gör att vissa iallafall blir gravida, som du,  men får många missfall och vissa inte ens blir gravida??

Grattis till tvillingarnaSkrattande
  • Lizz
    isisisis skrev 2010-10-11 13:48:36 följande:
    Albyl och Trombyl är enklare blodförtunnande.Det kan hjälpa vissa,men vet man rdan att man ha immunförsvarsproblematik så hade jag lagt ner ganska mycket möda på att få Innohep istället.
    Det är mycket "bredare" och avsevärt mycket bättre.

Det var immunförsvarsproblemaik för mig också.Något jag fick läsa mig till själv,och få tips av kunnigt folk härinne om.
    Sedan fick jag ta prover på Lucinakliniken och senare på till Leif Matthiesen på Helsingrgs lasarett och få ASA.

Ja fick MF för att kroppen stötte bort embryona ,ibland är nog MF så tidiga att man inte ens hinner reflektera över en graviditet.
    Endel testar tidigt och ser plus på stickan eler ett lågt HCG som seda tillbakabildas.

Tack ska du ha Ja det var en lång kamp
    Jag har kollat upp Lucinakliniken förut men såg inte ut som de var aktiva längre?? Va är det för klinik??? Ligger bara runt hörnet för mig så vore ju perfekt om jag kan göra utredning därSkrattande Vad kostade det och vad kan man ta för prover där?

Känns lite som att det är lättare att få hjälp om man har många MF, läkarna verkar ta det på större allavar?

Ja jag förstår det, ser att det tog 5 år. Vi har hållt på i 2 år och kan inte ens föreställa mig att det nånsin kommer funka!
  • Lizz
    isisisis skrev 2010-10-11 13:48:36 följande:
    Albyl och Trombyl är enklare blodförtunnande.Det kan hjälpa vissa,men vet man rdan att man ha immunförsvarsproblematik så hade jag lagt ner ganska mycket möda på att få Innohep istället.
    Det är mycket "bredare" och avsevärt mycket bättre.

Det var immunförsvarsproblemaik för mig också.Något jag fick läsa mig till själv,och få tips av kunnigt folk härinne om.
    Sedan fick jag ta prover på Lucinakliniken och senare på till Leif Matthiesen på Helsingrgs lasarett och få ASA.

Ja fick MF för att kroppen stötte bort embryona ,ibland är nog MF så tidiga att man inte ens hinner reflektera över en graviditet.
    Endel testar tidigt och ser plus på stickan eler ett lågt HCG som seda tillbakabildas.

Tack ska du ha Ja det var en lång kamp
    Innohep finns bara som injektionsvätska??
Svar på tråden Prednisolon?