• Anonym (dotter)

Min pappa begick självmord

Det sägs att tiden läker alla sår, detta är kanske sant men ärren som finns kvar kan göra väldigt ont. Jag vet inte riktigt hur jag ska börja, vill så gärna skriva om min pappa men att få orden på pränt är svårt.

Min pappa begick självmord, det känns så fruktansvärt sorgligt att hans såg sitt liv som ett sånt mörker att detta var den enda lösningen för honom. Många säger att det är själviskt osv, detta gör mig så ledsen, i hans värld var nog detta en kärlekshandling, han trodde att vi skulle få det så mycket bättre utan honom. Det är 11år sen nu och det gör fortfarande ont, jag saknar honom så mycket och han finns i mina tankar varje dag. Jag är kanske redo att berätta min och hans historia om det är någon som orkar lyssna? Finns det fler vars föräldrar valt att ta sitt eget liv?

• Svar på tråden Min pappa begick självmord
  • Anonym (Mormor...)

Min mormor tog sitt liv för 11 årsedan,hon var som en mamma till mig eftersom jag växte upp hos henne. Tänker dagligen på det och har gått i terapi för att lära mig att hantera det.
    Först blev jag rasande arg... Idag ser jag lite annorlunda på det. Jag har själv haft depression och funderat på självmord för att det kändes som alla skulle ha det bättre utan mig. Tror att hon kände likadant. Tänk så fel hon hade Men hon orkade helt enkelt inte mer och jag förlåter henne, det gör jag men saknaden och smärtan finns där vareviga dag. Har också oerhört svårt att ta mig till graven. Gör det ibland för att mina barn vill dit och lämna teckningar och säga hej till gammelmormor.

Glömmer aldrig den dagen då nära anhöriga stod i hallen när jag kom hem efter skolan. Kände redan innan jag tog i handtaget att något var fel, mycket fel När jag såg dem, då rasade min värld, ändå hade jag ingen aning om att mormor ens hade de funderingarna. Mormor tog sitt liv på ett mycket "brutalt" sett, så vi valde att inte se henne efter hennes död. Ville minnnas henne så som hon var i livet. Mormor var 65 år gammal. Kram till er alla Hjärta

Jag har i alla fall tagit ett stort beslut, trots mina depressioner, kommer jag aldrig kunna ta mitt liv och utsätta mina barn för den fruktansvärda upplevelse det innebär när en förälder tar sitt liv...

• Anonym

Min mamma dog snart för exakt 1 år sen. 9 november är den dagen jag gruvar mig för. min älskade mamma hade också alkohol problem och fick diabetes en halvår innan. dom sista dagarna i hennes liv söp hon så mycket så hon glömde insulinet och däremd föll i koma. polisen hitta henne den 11 november hemma på hennes soffa död.

Jag skulle igentligen på konsert den dagen men orkade inte och min pappa ringde mig 22 på kvällen då låg vi och sov så jag sket i och svara och de kommer sms efter sms och sen gick jag upp de kunde ju va viktigt. ringde upp och han säger att polisen ringt och sökte mig. och då berättar han att min mamma gått bort. endast 49 år gammal. hon han adlrig träffa sitt barnbarn och det gör ont i mig.

jag har kvar smsen jag fick från henne där hon skriver hur vackert barnbarn hon har och hur mycket hon älskar oss. och de gör ont och läsa dom men de är skönt att ha dom.

• Farfalla

Jag förlorade min storebror när han var 23år...

Och jag vet att när man mår så dåligt att man försöker/tar sitt liv så finns det ingen annan utväg.
    Inte som man själv kan se, och framförallt inte när det gått så långt in i mörkret.

Jag vet inte om ni känner till SPES(suicid prevention och efterlevandes stöd)?
    En jättebra organisation med samtalsträffar m.m.
    Kika in på deras hemsida www.spes.nu

Kramar! 

• Anonym (kan inte)

Nej min pappa har aldrig gjort det, men hotat om det mängder av gånger.

Kan bara sända en varm tanke till alla som förlorat någon.
    Så fint av er som orkar se runt och tänka att det inte är gjort at själviskhet.
    Det är något som jag också tycker gör ont att höra.

• Anonym

Usch va jobbigt att ni inte klarar av att gå till graven..
    Jag tycker det är skönt att gå dit, både farmor, farfar och pappa ligger i samma grav, känns väldigt tråkigt att vara 25 år och förlorat hela släken på pappas sida förutom en faster.

• Anonym (dotter)

Det är längesen jag var till graven nu, hade en väldigt bra kurator som följde mig dit då jag gick i samtal. Vissa dagar är riktigt jobbiga, just idag är en sån dag. Det var så mycket som blev fel för min pappa de sista åren, låter som en påhittad saga då man pratar om det. Man ska ju inte skylla ett självmord på någon annan, men det gör jag faktiskt. Jag anser att det var en person som var väldigt bidragande till att det blev som det blev.

• Anonym (dotter)
    Anonym skrev 2010-10-07 14:24:59 följande:
    Usch va jobbigt att ni inte klarar av att gå till graven..
    Jag tycker det är skönt att gå dit, både farmor, farfar och pappa ligger i samma grav, känns väldigt tråkigt att vara 25 år och förlorat hela släken på pappas sida förutom en faster.
    Jag är glad att jag kan se det som en kärlekshandling, annars vet jag inte hur jag skulle må.
  • Anonym (dotter)
    Anonym (Mormor...) skrev 2010-10-07 14:10:01 följande:
    Jag har i alla fall tagit ett stort beslut, trots mina depressioner, kommer jag aldrig kunna ta mitt liv och utsätta mina barn för den fruktansvärda upplevelse det innebär när en förälder tar sitt liv...
    Kan inte annat än hålla med dig!
  • Anonym (dotter)
    WAAC skrev 2010-10-07 13:44:35 följande:
    Min mamma tog sitt liv för 13 år sedan. Som du, ts skrev, från hennes sida var det en kärlekshandling. Hon tänkte att det skulle vara bättre för mig och min syster utan henne. Önskar också att hon fått träffa mina barn, två små fantastiska flickor! Tiden läker inte alla sår, men det blir lättare och lättare att leva med det. Pga av min 4 åriga dotter kan jag nu gå till hennes grav, min dotter beter sig som om hon känner sin mormor, kan helt plötsligt säga att " den här har jag gjort till mormor, kan vi åka till henne sen". Det har hon gjort sen hon lärde sig prata. Så nu åker vi dit och lägger dit diverse saker som barnen vill ge henne. Men det är tufft att förlora en förälder genom självmord, det är jag den första att erkänna. Jag lyssnar gärna om du vill prata om din pappa, du kan inboxa mig om det känns lättare /W
    Tack, mycket troligt att jag inboxar dig senare!
  • Eleonor86

Min pappa dog för 5 år sen tack vara sitt alkoholmissbruk. Han blev 51 år.

Det gör fortfarande ont.

Jag har kvar hans telefonnummer i mobiltelefonen och byter jag telefon så lägger jag in numret igen. Jag var verkligen inte redo för att klara mig utan honom och jag klarar definitivt inte av att ta farväl än. Vet inte om jag någonsin kommer klara det.

Tiden läker alla sår men ärren finns kvar för alltid.

Svar på tråden Min pappa begick självmord