• tinis77

Vilken bil till två izikids be safe?

Calles matte skrev 2010-10-01 22:49:54 följande:
    Ingen TwoWay! Det är väl en sån stol som är godkänd för både bakåtvänt och framåtvänt åkande? Skall man ha en stol som funkar åt bägge hållen innebär det att det blir en kompromiss i båda lägena, den kan aldrig bli lika säker som emn stol som bara är avsedd för att åka bakåtvänt!

Skulle istället rekommendera Britax Secura. Har en sådan till vår långa snart 4-åriga kille och han sitter jättebra i den. Dottern som är snart 2 har en Be Safe IziKid och den är inte alls lika rymlig, hon kommer att få ta över Securan när sonen så småningom börjar åka framåtvänt.

Vi har våra stolar monterade i baksätet på vår Saab 9-5. Izi kiden i mitten och Securan bakom passagerarsätet. Vi är hyffsat långa båda två och åker helt ok i framsätet (men man kan inte köra bak stolarna hela vägen), samtidigt som man har möjlighet att sitta bak med barnen om det behövs emellanåt. Ska ni kunna köra bak framstolarna hela vägen så får ni nog titta på betydligt större bilar än Saab 9-5 och Volvo V70...
    Two-way funkar bra bakåt men dåligt framåt. Bakåtvänd är den lika säker som bakåtvända stolar. Min femåring åker bakåt i en t-w, han har vuxit ur de flesta andra stolar men t-w kan han han åka bakåt i länge till.
    *Alexander 9/9-05 * Hampus 30/9-08* Isabell 8/1-10* martinas.myshowroom.se/
  • tinis77
    Calles matte skrev 2010-10-02 22:39:44 följande:
    Men som sagt, så länge barnet får plats i en secura så hade jag utan tvekan valt den modellen. Sen har jag ingen aning om vart ni hämtar era fakta om vilken stol som är säkrast ifrån...?
    Men om man har ett äldre barn som behöver en ny bakåtvänd så känns det ganska meningslöst att köpa en secura, eftersom den är ungefär lika stor som de flesta andra stolar. Min son får inte längre plats i våran hi-way, men i sin two-way har huvudet precis kommit över kanten. Så länge det finns större stolar som funkar bakåt länge så är det väl bättre att rekommendera det till ett äldre barn, än att rekommendera en stol som antagligen snart blir urvuxen. Jag valde att köpa en t-w när sonen var 4½ år, men det är nog ganska ovanligt. Gissar att de flesta vänder då ist. Har man en stor stol från början så kanske barnet får åka säkert längre.
    *Alexander 9/9-05 * Hampus 30/9-08* Isabell 8/1-10* martinas.myshowroom.se/
Svar på tråden Vilken bil till två izikids be safe?