• två pojkar

Vilken bil till två izikids be safe?

Vi har en izikids besafe stol till vår son. Nu ska snart lillebror också få en och då blir det problem i vår bil. Någon som har två stolar i baksätet och kan skjuta förarsätet hela vägen bak? Vilken bil har ni?

• Svar på tråden Vilken bil till två izikids be safe?
  • Joico

Oj, att köpa bil efter bilbarnstol var något nytt! Är det inte bättre att köpa en bil som ni gillar och köpa bilbarnstolar efter den istället?

• Susanne78

Har tvillingar och två besafe stolar, den ena är i framsätet och den andra är i sätet bakom.

Vi har en volvo v70 och får plats med två vuxna bak tillsammans med barnstolen.

• två pojkar

Ja att köpa bil efter stol är nog inte så vanligt:) Men vi gillar stolen och har hört att den ska vara bäst. Behöver ändå byta bil så då tänkte vi ta en som vi kan sätta båda stolarna bak i och ändå kunna köra:)

V70 kanske det får bli då. Får mäta i en sån..

• pigglet

Kan de sitta i de stolarna länge? annars verkar det som att de flesta måste byta till twoway eller någon annan större stol när barnet blivit ca 3 år, eftersom de växer ur sin gamla stol. Då kanske det är bättre att köpa en större stol till den äldre redan nu?

Vi har en Ford Mondeo ´04 (viktigt med årsmodellen!). Den är ENORM i baksätet, vi köpte den för att barnen skulle kunna sitta bakåtvända länge, minst till 5 år. Vi tog våra stolar (en twoway och en A/G nå´nting) och åkte runt och mätade. Volvo v70 var riktigt usel. Näst bäst var mazda6. ÖVERLÄGSET bäst utrymme för barnens ben i baksätet hade mondeon.

• Joico

Jag hade köpt en Two way till storebror, så han kan sitta bakåtvänt så länge som möjligt. Izi Kid är bara godkänd till 18kg och det är inte ofta en "normal" stol räcker till så att barnet kan sitta bakåtvänt så länge som möjligt. Tidigast i 4-5års åldern kan barnet sitta framåtvänt.

Så jag hade köpt en TW till storebror och gett hans Izi Kid till lillebror!

• Calles matte

Ingen TwoWay! Det är väl en sån stol som är godkänd för både bakåtvänt och framåtvänt åkande? Skall man ha en stol som funkar åt bägge hållen innebär det att det blir en kompromiss i båda lägena, den kan aldrig bli lika säker som emn stol som bara är avsedd för att åka bakåtvänt!

Skulle istället rekommendera Britax Secura. Har en sådan till vår långa snart 4-åriga kille och han sitter jättebra i den. Dottern som är snart 2 har en Be Safe IziKid och den är inte alls lika rymlig, hon kommer att få ta över Securan när sonen så småningom börjar åka framåtvänt.

Vi har våra stolar monterade i baksätet på vår Saab 9-5. Izi kiden i mitten och Securan bakom passagerarsätet. Vi är hyffsat långa båda två och åker helt ok i framsätet (men man kan inte köra bak stolarna hela vägen), samtidigt som man har möjlighet att sitta bak med barnen om det behövs emellanåt. Ska ni kunna köra bak framstolarna hela vägen så får ni nog titta på betydligt större bilar än Saab 9-5 och Volvo V70...

• Joico
    Calles matte skrev 2010-10-01 22:49:54 följande:
    Ingen TwoWay! Det är väl en sån stol som är godkänd för både bakåtvänt och framåtvänt åkande? Skall man ha en stol som funkar åt bägge hållen innebär det att det blir en kompromiss i båda lägena, den kan aldrig bli lika säker som emn stol som bara är avsedd för att åka bakåtvänt!

Skulle istället rekommendera Britax Secura. Har en sådan till vår långa snart 4-åriga kille och han sitter jättebra i den. Dottern som är snart 2 har en Be Safe IziKid och den är inte alls lika rymlig, hon kommer att få ta över Securan när sonen så småningom börjar åka framåtvänt.

Vi har våra stolar monterade i baksätet på vår Saab 9-5. Izi kiden i mitten och Securan bakom passagerarsätet. Vi är hyffsat långa båda två och åker helt ok i framsätet (men man kan inte köra bak stolarna hela vägen), samtidigt som man har möjlighet att sitta bak med barnen om det behövs emellanåt. Ska ni kunna köra bak framstolarna hela vägen så får ni nog titta på betydligt större bilar än Saab 9-5 och Volvo V70...
    Nej nej, det där har du fått helt om bakfoten!!
    Kombistolar fungerar utmärkt bakåtvänt! Däremot är de kompromisser framåtvänt och bör därför inte användas framåtvänt utan då bör en bältesstol användas istället - men bakåtvänt är det inga problem alls.

Britax Secura är en normalstor stol och räcker alltså inte till lika länge som en Britax Two way, som har mycket längre rygg och är bredare/vidare vilket gör att den heller inte blir trång.
  • Calles matte

Jo jag vet att TwoWayen är större, just för att tanken med den är att man skall kunna använda den även för barn som är stora nog att sitta framåtvänt. Men att jag skall ha fått säkerhetsfrågan om bakfoten kan jag tyvärr inte hålla med om. Har jobbat tillsammans med folk som inte gör annat än säkerhetstestar bilbarnstolar hela dagarna och jag litar på deras uppfattning i den här frågan.

• Joico

Kombistolar fungerar utmärkt bakåtvänt, men sämre framåtvänt.

• tinis77
    Calles matte skrev 2010-10-01 22:49:54 följande:

Two-way funkar bra bakåt men dåligt framåt. Bakåtvänd är den lika säker som bakåtvända stolar. Min femåring åker bakåt i en t-w, han har vuxit ur de flesta andra stolar men t-w kan han han åka bakåt i länge till.
    *Alexander 9/9-05 * Hampus 30/9-08* Isabell 8/1-10* martinas.myshowroom.se/
  • Calles matte
    tinis77 skrev 2010-10-02 11:11:08 följande:
    Two-way funkar bra bakåt men dåligt framåt. Bakåtvänd är den lika säker som bakåtvända stolar. Min femåring åker bakåt i en t-w, han har vuxit ur de flesta andra stolar men t-w kan han han åka bakåt i länge till.
    Det finns olika uppfattningar om det där med säkerheten i kombistolar märker jag, och det är  väl inget konstigt med det. Glad

En sak som i alla fall är positiv med Two-Wayen är ju att en så pass stor stol kan uppmuntra till att ha barnet bakåtvänt LÄNGE, vilket alltid är säkrare än framåtvänt åkande, det är vi i alla fall överens om.
    Men som sagt, så länge barnet får plats i en secura så hade jag utan tvekan valt den modellen. Sen har jag ingen aning om vart ni hämtar era fakta om vilken stol som är säkrast ifrån...?
  • Joico

Till ett barn som redan haft en bakåtvänd bilbarnstol så hade jag inte köpt ytterligare en i samma storlek, isåfall är dom ju uppe i 3 bakåtvända innan ungen kan sitta framåtvänt. Det säger ju sig självt att det inte lär hända, utan iställer kommer ungen att vändas framåt när stolen är urvuxen.

Nu har han en Izi Kid, som är en normalstor stol och ofta inte räcker till så länge som det kanske kan önskas. Om dom då ska köpa en Secura, som är lika stor, så kommer den heller kanske inte att räcka till så länge som önskar. Inhandlar man då en tredje stol, t.ex en Two way? Knappast troligt.

Jag vet inte heller varifrån infon om vilken stol som är säkrast kommer ifrån. Jag anser att ingen stol är säkrare än någon annan, sålänge stolen är testad, godkänd och framför allt monterad rätt och sitter bra. Sen är det ett stort plus om stolen är godkänd till 25kg. Och givetvis bakåtvänd

• tinis77
    Calles matte skrev 2010-10-02 22:39:44 följande:
    Men som sagt, så länge barnet får plats i en secura så hade jag utan tvekan valt den modellen. Sen har jag ingen aning om vart ni hämtar era fakta om vilken stol som är säkrast ifrån...?
    Men om man har ett äldre barn som behöver en ny bakåtvänd så känns det ganska meningslöst att köpa en secura, eftersom den är ungefär lika stor som de flesta andra stolar. Min son får inte längre plats i våran hi-way, men i sin two-way har huvudet precis kommit över kanten. Så länge det finns större stolar som funkar bakåt länge så är det väl bättre att rekommendera det till ett äldre barn, än att rekommendera en stol som antagligen snart blir urvuxen. Jag valde att köpa en t-w när sonen var 4½ år, men det är nog ganska ovanligt. Gissar att de flesta vänder då ist. Har man en stor stol från början så kanske barnet får åka säkert längre.
    *Alexander 9/9-05 * Hampus 30/9-08* Isabell 8/1-10* martinas.myshowroom.se/
  • bizzziie

vi har en Toyota avensis. Den är väldigt lång så det får utan problem plats en izi sleep bakom passagerarsätet (kan köra bak sätet fullt) och vi har haft kompisens izi kid bakom förarsätet utan problem när vi var barnvakt, då satt min sambo på 1,93 bakom ratten!! Avensis har även ett väldigt stort bagageutrymme där två vagnar får plats utan problem..

• Calles matte
    Joico skrev 2010-10-02 23:45:12 följande:

Till ett barn som redan haft en bakåtvänd bilbarnstol så hade jag inte köpt ytterligare en i samma storlek, isåfall är dom ju uppe i 3 bakåtvända innan ungen kan sitta framåtvänt. Det säger ju sig självt att det inte lär hända, utan iställer kommer ungen att vändas framåt när stolen är urvuxen.

Nu har han en Izi Kid, som är en normalstor stol och ofta inte räcker till så länge som det kanske kan önskas. Om dom då ska köpa en Secura, som är lika stor, så kommer den heller kanske inte att räcka till så länge som önskar. Inhandlar man då en tredje stol, t.ex en Two way? Knappast troligt.

Jag vet inte heller varifrån infon om vilken stol som är säkrast kommer ifrån. Jag anser att ingen stol är säkrare än någon annan, sålänge stolen är testad, godkänd och framför allt monterad rätt och sitter bra. Sen är det ett stort plus om stolen är godkänd till 25kg. Och givetvis bakåtvänd

Men IziKid:en och Securan är inte lika stora. Vi har en av varje och Securan är klart större än IziKid:en! Men visst, TwoWayen är ännu större, det säger jag inget om, och det är säkert bättre att ha en bakåtvänd TwoWay än en framåtvänd stol oavsett modell. Men återigen, jämför jag säkerheten i en Secura och i en TwoWay så väljer jag Securan, sen får vi se hur länge barnen får plats i den, kanske blir det en TwoWay för oss också, efter Securan....
  • MirandaNallen

Vi har en BMW 5 serie och två izi kid i baksätet, en bakom förarstolen och en bakom passagerarstolen. Inga problem med platsen i framsätet (är ca 1.80). Vi upptäckte att iso-fix stolen tog mer plats än den man använder bilbältet på. Iso-fix-stolen gick inte in bakom förarstolen inställd för en 8 månaders medan stolen man fäster med bältet gick in utan problem och var dessutom inställd till en 3 åring...

• två pojkar

Tack för alla svar.

Vi ska inte köpa någon twoway utan vill ha izi kid.

Får kolla in toyota, Volvo och saab. Vi måste ju förstås inte köra stolen hela vägen bak men mannen som är lång ska ju kunna köra också:)

• Finesse
    två pojkar skrev 2010-10-11 09:55:04 följande:
    Tack för alla svar.

Vi ska inte köpa någon twoway utan vill ha izi kid.

Får kolla in toyota, Volvo och saab. Vi måste ju förstås inte köra stolen hela vägen bak men mannen som är lång ska ju kunna köra också:)
    Saab kan ni ju utesluta helt å hållet.. det rymms inte ens två hi-ways där bak å då tar dom mkt mindre plats än besafes stolar.
    Ebba 071228, bebis bf 110216
Svar på tråden Vilken bil till två izikids be safe?