Vilken bil till två izikids be safe?
Oj, att köpa bil efter bilbarnstol var något nytt! Är det inte bättre att köpa en bil som ni gillar och köpa bilbarnstolar efter den istället?
Oj, att köpa bil efter bilbarnstol var något nytt! Är det inte bättre att köpa en bil som ni gillar och köpa bilbarnstolar efter den istället?
Jag hade köpt en Two way till storebror, så han kan sitta bakåtvänt så länge som möjligt. Izi Kid är bara godkänd till 18kg och det är inte ofta en "normal" stol räcker till så att barnet kan sitta bakåtvänt så länge som möjligt. Tidigast i 4-5års åldern kan barnet sitta framåtvänt.
Så jag hade köpt en TW till storebror och gett hans Izi Kid till lillebror!
Kombistolar fungerar utmärkt bakåtvänt, men sämre framåtvänt.
Till ett barn som redan haft en bakåtvänd bilbarnstol så hade jag inte köpt ytterligare en i samma storlek, isåfall är dom ju uppe i 3 bakåtvända innan ungen kan sitta framåtvänt. Det säger ju sig självt att det inte lär hända, utan iställer kommer ungen att vändas framåt när stolen är urvuxen.
Nu har han en Izi Kid, som är en normalstor stol och ofta inte räcker till så länge som det kanske kan önskas. Om dom då ska köpa en Secura, som är lika stor, så kommer den heller kanske inte att räcka till så länge som önskar. Inhandlar man då en tredje stol, t.ex en Two way? Knappast troligt.
Jag vet inte heller varifrån infon om vilken stol som är säkrast kommer ifrån. Jag anser att ingen stol är säkrare än någon annan, sålänge stolen är testad, godkänd och framför allt monterad rätt och sitter bra. Sen är det ett stort plus om stolen är godkänd till 25kg. Och givetvis bakåtvänd