• Anonym (TS)

Har inte råd att hämta ut medicinen! Hur ska jag göra?

Nu behöver jag hjälp..
    Har flera medicinsorter som jag behöver hämta ut NU, eller  imorrn/ övermorgon senast..
    Jag vet inte alls hur vi ska få ihop pengar att hämta ut de, mitt frikort hade visst hunnit gå ut
    Nu är det kris.. *gråter* 
    Hur gör man??
    Förut hade de avbetalning på mitt apotek där jag hade konto, men eftersom vår ekonomi har rasat och jag har fått anmärkning så fick jag inte teckna om det när de bytte regi.. =(

• Svar på tråden Har inte råd att hämta ut medicinen! Hur ska jag göra?
  • Birgitta2
    shitvadjaghatar skrev 2010-10-01 14:12:11 följande:
    He he, ok, tänkte väl

Men på FL vet man aldrig.
    Nä, jag vet, FL kan vara knepigt. Men ibland trycker jag på fel citat, syftar fel - och  oj, så fel det kan bli då. Jag brukar hålla mig till sak, och jag brukar inte gnälla på fel människor, men mina sista kommentarer blev riktade till HELT FEL folk.
  • Anonym (TS)
    Anonym skrev 2010-10-01 13:10:19 följande:
    Jag förstår inte vitsen med sådana här trådar....

Om medecinen är så viktig så "missar" man väl inte en faktura när man vet att det kommer orsaka att man får problem nästa gång man ska hämta ut sin medecin..........eller så prioriterar man så man har råd att hämta ut medecinen.

Är det ingen som ser sambandet mellan handling och konsekvens nu för tiden.
    Nej, jag kan förstå vad du menar men det är ju så att jag trodde jag skulle hinna hämta ut på högkostnadsskyddet, men då vi alla kan bli sjuka osv. så gjorde det att jag missade just o hämta ut hela asken med ngn ynka dag innan det gick ut..
    Sen jobbar min sambo på en bemanningsfirma så vi vet aldrig hur mkt han får ut..
    Vi priorieterar då att betala så mkt räkningar vi kan och sen spar vi lite till mat så att jag då inte hann hämta ut innan högkostnadsskyddet försvann gjorde att jag nu sitter här och undrar om vissa har bra råd!
    Som tex, Birgitta.. Hon berättade ju om att jag kunde gå till de apotek där jag hade faktura/ delbetalning, visst det är liten längre bit dit än till de TVÅ apotek jag har i mitt centrum men då kan jag hämta ut allt, och delbetala det.
    JA, jag missade förra räkningen då vi hade 10tusen och klara oss på, (visst barnbidraget oxå men det hade gått åt till blöjor osv. INNAN..) hyran ligger på 6300kr och vi har ett lån som dras från konot direkt på 2000kr. resten försöker vi klara oss så långt vi kan på att köpa mat och bensin när sambon får jobb de dagar och hämta ett barn som bor ibalnd här.

Då vi har väldigt ont om pengar alla månader nu så har vi försökt tömma ur alla möjligheter innan och jag har vetat om tabletterna, men vissa av dom får man inte hämta ut långt innan då de räknas som narkotikapreparat och då måste det gå ca 21dagar emellan osv...

ngt mer du undrar över???

Vi kan alla hämna i knipor, vi försöker klara allt vi kan nu!
    Koncentrerar oss på hyra, el och sen mat o bensin till det vi måste åka till, tex jobb o hämta barnet, men annars så betalar vi av de räkningar vi kan därimellan och resten får gå till kronofgden!
    Kul va!  Men vi har inget val och förhoppningsvis så kan jag få LOV att komma ut till arbetslivet ganska så snart, för jag klarar inte det här så länge till...
    Sambon tar alla tillfällen han får att jobba, så vad gör man??
    Ska jag förklara hela livet för dig? Varför man är i den här sitsen osv oxå??
    Ursäkta mig men man blir lite arg.. Alla kan göra missar, och tyvärr så blir smällen stor ibland!
  • tjoohalia

nu kan jag ingenting om just cipralex men finns det ingen "kopia"
    jag åt zoloft för ett par år sen och den kostade ju en slant. sen kom en drös med "kopior"
    och jag betalade typ bara en tiondel av vad zoloften kostade.
    apoteket får väl själva byta ut till det billigare alternativet om inte läkaren som skrivit ut det sagt att man
    inte får göra det..

• Anonym (TS)
    tjoohalia skrev 2010-10-01 14:53:19 följande:
    nu kan jag ingenting om just cipralex men finns det ingen "kopia"
    jag åt zoloft för ett par år sen och den kostade ju en slant. sen kom en drös med "kopior"
    och jag betalade typ bara en tiondel av vad zoloften kostade.
    apoteket får väl själva byta ut till det billigare alternativet om inte läkaren som skrivit ut det sagt att man
    inte får göra det..
    JO, det finns en eller flera sorter, och jag har fått den utbytt flera gånger men den är fof väldigt dyr..
  • UntilTheDark

Men jobbar man på bemmaningsföretag har man väll alltid en grundlön oavsett om man får jobba eller inte? Om han är fastanställd dvs.

• Birgitta2
    UntilTheDark skrev 2010-10-01 15:27:00 följande:
    Men jobbar man på bemmaningsföretag har man väll alltid en grundlön oavsett om man får jobba eller inte? Om han är fastanställd dvs.
    Det beror på hur länge man varit anställd.
  • shitvadjaghatar
    Väldigt konstruktivt och gulligt att förvandla tråden till att TS ljuger eller far med osanning.
    Eller ens ifrågasätta.

skitsamma om hennes man är oljemijardär, hon har inte pengar till medicin och vill ha råd.
  • UntilTheDark
    shitvadjaghatar skrev 2010-10-01 15:56:22 följande:
    Väldigt konstruktivt och gulligt att förvandla tråden till att TS ljuger eller far med osanning.
    Eller ens ifrågasätta.

skitsamma om hennes man är oljemijardär, hon har inte pengar till medicin och vill ha råd.
    Jag skrev en fråga, har inget med att jag tror ts ljuger! Så lägg ner.
  • Anonym

Ha alltid en buffert !!!

Tänk om de var LIVSVIKTIG medicin till dig eller ditt barn och du ej hade råd !!

• shitvadjaghatar
    UntilTheDark skrev 2010-10-01 15:58:08 följande:
    Jag skrev en fråga, har inget med att jag tror ts ljuger! Så lägg ner.
    Eller ens ifrågasätta. För det gjorde du väl ändå?
    Du hade ju inte direkt en sjysst inställning från början. Eller?

Ponera att sambon nu har fast lön, TS har ju fortfarande inte pengar, så vem fan bryr sig om sambons grundlön?

Typ du, för att du vill hitta någonting att ifrågasätta.
  • Anonym (Recept)
    Anonym (TS) skrev 2010-10-01 14:49:44 följande:
    Nej, jag kan förstå vad du menar men det är ju så att jag trodde jag skulle hinna hämta ut på högkostnadsskyddet, men då vi alla kan bli sjuka osv. så gjorde det att jag missade just o hämta ut hela asken med ngn ynka dag innan det gick ut..
    Sen jobbar min sambo på en bemanningsfirma så vi vet aldrig hur mkt han får ut..
    Vi priorieterar då att betala så mkt räkningar vi kan och sen spar vi lite till mat så att jag då inte hann hämta ut innan högkostnadsskyddet försvann gjorde att jag nu sitter här och undrar om vissa har bra råd!
    Som tex, Birgitta.. Hon berättade ju om att jag kunde gå till de apotek där jag hade faktura/ delbetalning, visst det är liten längre bit dit än till de TVÅ apotek jag har i mitt centrum men då kan jag hämta ut allt, och delbetala det.
    JA, jag missade förra räkningen då vi hade 10tusen och klara oss på, (visst barnbidraget oxå men det hade gått åt till blöjor osv. INNAN..) hyran ligger på 6300kr och vi har ett lån som dras från konot direkt på 2000kr. resten försöker vi klara oss så långt vi kan på att köpa mat och bensin när sambon får jobb de dagar och hämta ett barn som bor ibalnd här.

Då vi har väldigt ont om pengar alla månader nu så har vi försökt tömma ur alla möjligheter innan och jag har vetat om tabletterna, men vissa av dom får man inte hämta ut långt innan då de räknas som narkotikapreparat och då måste det gå ca 21dagar emellan osv...

ngt mer du undrar över???

Vi kan alla hämna i knipor, vi försöker klara allt vi kan nu!
    Koncentrerar oss på hyra, el och sen mat o bensin till det vi måste åka till, tex jobb o hämta barnet, men annars så betalar vi av de räkningar vi kan därimellan och resten får gå till kronofgden!
    Kul va!  Men vi har inget val och förhoppningsvis så kan jag få LOV att komma ut till arbetslivet ganska så snart, för jag klarar inte det här så länge till...
    Sambon tar alla tillfällen han får att jobba, så vad gör man??
    Ska jag förklara hela livet för dig? Varför man är i den här sitsen osv oxå??
    Ursäkta mig men man blir lite arg.. Alla kan göra missar, och tyvärr så blir smällen stor ibland!
    Be att läkaren tar bort spärren så du kan få ut större mängd på en gång.
    Jag har Värk-Medicin som klassas som narkotikapreparat & jag kan få ut alla askar på en gång om jag vill.
    Jag bad läkaren ta bort spärren just för att medicinen är svår att få tag då har jag hellre mitt lilla lager hemma så jag vet att jag ej står utan.
    & det gick bra dom ser ju om skött sig med medicinerna innan.
  • Drömmen om Elin
    Anonym skrev 2010-10-01 16:00:09 följande:
    Ha alltid en buffert !!!

Tänk om de var LIVSVIKTIG medicin till dig eller ditt barn och du ej hade råd !!
    Hur mycket skall man ha i buffet då tycker ni? jag lägger just nu alla pengar på en thailandresa i vinter =)) Jag lever i ett samboförhållande utan barn. Hade jag barn skulle jag aldrig lägga mina sista sparpengar så nåt sånt.
  • Anova
    Anonym (TS) skrev 2010-10-01 12:46:35 följande:
    Tack Birgitta, Kan man kolla upp på något sätt om man får ta på sitt konto då?
     För jag tror jag ahr missat sista fakturan..
    Ring!
    Har du missat sista fakturan så kanske du inte får sätta upp något, men det kanske går att lösa om du betalar in den lägstaavgiften på din sista faktura? Det har fungerat för mig en gång (den enda gången jag försökt fö.)

Apoteket och de som har att göra med apoteket är humana. Det är inte första gången som någon hamnar i ekonomisk knipa. Har både fått ta ut livsviktig medicin utan gilltigt recept och fått sätta upp på avbetalning i fallet jag beskriver ovan. Det kostar inget att fråga!
  • Anonym (TS)
    nej, han har ingen grudlön.. (Och han har iofs provanställning en månad till, men tror inte han får grundlön då heller.) 
  • Anonym (TS)
    Anonym skrev 2010-10-01 16:00:09 följande:
    Ha alltid en buffert !!!

Anonym (Recept) skrev 2010-10-01 17:44:29 följande:
    Be att läkaren tar bort spärren så du kan få ut större mängd på en gång.
    Jag har Värk-Medicin som klassas som narkotikapreparat & jag kan få ut alla askar på en gång om jag vill.
    Jag bad läkaren ta bort spärren just för att medicinen är svår att få tag då har jag hellre mitt lilla lager hemma så jag vet att jag ej står utan.
    & det gick bra dom ser ju om skött sig med medicinerna innan.
    Tack, men den spärren vill jag nog ha kvar.. Litar inte helt på mig, låter konstigt men har mått så himla dåligt förr i tiden och jag vill inte ens veta att det går om man säger så..
  • Anonym (TS)
    Anova skrev 2010-10-01 17:58:12 följande:
    Ring!
    Har du missat sista fakturan så kanske du inte får sätta upp något, men det kanske går att lösa om du betalar in den lägstaavgiften på din sista faktura? Det har fungerat för mig en gång (den enda gången jag försökt fö.)

Apoteket och de som har att göra med apoteket är humana. Det är inte första gången som någon hamnar i ekonomisk knipa. Har både fått ta ut livsviktig medicin utan gilltigt recept och fått sätta upp på avbetalning i fallet jag beskriver ovan. Det kostar inget att fråga!
    Vart ringer man då? Till fakturaföretaget?
  • Anova
    Anonym (TS) skrev 2010-10-01 19:36:58 följande:
    Vart ringer man då? Till fakturaföretaget?
    Precis.. Är det kan vara t.ex. Payex eller klarna.
  • Bella5070
    Anonym skrev 2010-10-01 13:10:19 följande:

Jag förstår inte vitsen med sådana här trådar....

Om medecinen är så viktig så "missar" man väl inte en faktura när man vet att det kommer orsaka att man får problem nästa gång man ska hämta ut sin medecin..........eller så prioriterar man så man har råd att hämta ut medecinen.

Är det ingen som ser sambandet mellan handling och konsekvens nu för tiden.

Varför läser du en tråd du inte förstår?
    Oavsett så vet varken du eller jag anledningen till personens prekära situation och ditt bittra "uppläxande" hjälper föga så hoppa in på en annan tråd eller när du öppnar ett lexikon för att kolla korrekt stavning  utav medicin så slå även upp ödmjukhet och testa något nytt!

Svar på tråden Har inte råd att hämta ut medicinen! Hur ska jag göra?