Inlägg från: Anonym (TS) |Visa alla inlägg
  • Anonym (TS)

Har inte råd att hämta ut medicinen! Hur ska jag göra?

Nu behöver jag hjälp..
    Har flera medicinsorter som jag behöver hämta ut NU, eller  imorrn/ övermorgon senast..
    Jag vet inte alls hur vi ska få ihop pengar att hämta ut de, mitt frikort hade visst hunnit gå ut
    Nu är det kris.. *gråter* 
    Hur gör man??
    Förut hade de avbetalning på mitt apotek där jag hade konto, men eftersom vår ekonomi har rasat och jag har fått anmärkning så fick jag inte teckna om det när de bytte regi.. =(

• Svar på tråden Har inte råd att hämta ut medicinen! Hur ska jag göra?
  • Anonym (TS)

Vi ligger tyvärr preeeeecis över deras norm, men då vi har ett banklån som dras direkt från kontot så gör det ju svårt att låta allt utöver mat, hyra, el osv. gå "vidare" som de tycker man ska göra..

Just det som jag verkligen måste ha är cipralex (och propavan, stilnoct och vitaminer som efter en operation gör att jag måste äta de..) men efter cipralexen så kommer jag upp i frikort direkt igen, så det är ju bara det att man måste köpa allt direkt
    Förut köpte jag på kontot och kunde då dela upp det i ca 4ggr iaf

Låna.. nja, jag tror inte jag har annat val än att sätta sig och skriva ett "tiggar-sms" snart
    Har nyss utökat lånet hos min pappa, mina syskon kanske har men vet inte alls när jag kan betala ändå
    Äldsta syskonets partner är ganska "Kinkig" med pengar och vill ha tillbaka de väldigt snabbt osv..
    Har alltid betalat tillbaka men det går inte alltid så snabbt..
    Mitt yngre syskon ska nu flytta, till dyrare boende så jag vet inte om det går där heller..
    Sambon kollar oxå, och hans syskon verkar inte heller ha pengar.. 

• Anonym (TS)

Tack Birgitta, Kan man kolla upp på något sätt om man får ta på sitt konto då?
     För jag tror jag ahr missat sista fakturan..

• Anonym (TS)
    Hexx skrev 2010-10-01 12:42:19 följande:
    Om det hjälper så kan man ju be att få mindre förpackningar. Om uttaget är tex på 100 tabletter kan du be att få 30.
    tack, det kanske kan hjälpa..
  • Anonym (TS)
    shitvadjaghatar skrev 2010-10-01 12:54:17 följande:
    Nu är jag absolut ingen läkare, men behöver du verkligen cipralex, propavan och stilnoct på en gång?
    Tar du alla tre då?

Har du ingen mormor eller så som käkar stilnoct? Trodde alla över 70 år gjorde det
    Skämt å sido, men vitaminer låter i mina öron som någonting som kan vänta iallafall några dagar om det är akut.

Lycka till!

Hahaa.. Jadu, tyvärr bor både mormor o farmor långt borta och tror tyärr inte de äter just dom
    Har inte haft stilnoct hemma på länge och nu börjar sömnen bli väldigt lidande..
    Cipralex är ju den som är viktigast och när den är uthämtad så har jag kommit  upp i all kostnad på högkostnadsskyddet igen så då blir det andra "gratis"..
    Cipralexen är antideppresiva och  propavan och stilnocten är för sömnen, så något av det andra behövs ändå..
  • Anonym (TS)
    Anonym skrev 2010-10-01 13:10:19 följande:
    Jag förstår inte vitsen med sådana här trådar....

Om medecinen är så viktig så "missar" man väl inte en faktura när man vet att det kommer orsaka att man får problem nästa gång man ska hämta ut sin medecin..........eller så prioriterar man så man har råd att hämta ut medecinen.

Är det ingen som ser sambandet mellan handling och konsekvens nu för tiden.
    Nej, jag kan förstå vad du menar men det är ju så att jag trodde jag skulle hinna hämta ut på högkostnadsskyddet, men då vi alla kan bli sjuka osv. så gjorde det att jag missade just o hämta ut hela asken med ngn ynka dag innan det gick ut..
    Sen jobbar min sambo på en bemanningsfirma så vi vet aldrig hur mkt han får ut..
    Vi priorieterar då att betala så mkt räkningar vi kan och sen spar vi lite till mat så att jag då inte hann hämta ut innan högkostnadsskyddet försvann gjorde att jag nu sitter här och undrar om vissa har bra råd!
    Som tex, Birgitta.. Hon berättade ju om att jag kunde gå till de apotek där jag hade faktura/ delbetalning, visst det är liten längre bit dit än till de TVÅ apotek jag har i mitt centrum men då kan jag hämta ut allt, och delbetala det.
    JA, jag missade förra räkningen då vi hade 10tusen och klara oss på, (visst barnbidraget oxå men det hade gått åt till blöjor osv. INNAN..) hyran ligger på 6300kr och vi har ett lån som dras från konot direkt på 2000kr. resten försöker vi klara oss så långt vi kan på att köpa mat och bensin när sambon får jobb de dagar och hämta ett barn som bor ibalnd här.

Då vi har väldigt ont om pengar alla månader nu så har vi försökt tömma ur alla möjligheter innan och jag har vetat om tabletterna, men vissa av dom får man inte hämta ut långt innan då de räknas som narkotikapreparat och då måste det gå ca 21dagar emellan osv...

ngt mer du undrar över???

Vi kan alla hämna i knipor, vi försöker klara allt vi kan nu!
    Koncentrerar oss på hyra, el och sen mat o bensin till det vi måste åka till, tex jobb o hämta barnet, men annars så betalar vi av de räkningar vi kan därimellan och resten får gå till kronofgden!
    Kul va!  Men vi har inget val och förhoppningsvis så kan jag få LOV att komma ut till arbetslivet ganska så snart, för jag klarar inte det här så länge till...
    Sambon tar alla tillfällen han får att jobba, så vad gör man??
    Ska jag förklara hela livet för dig? Varför man är i den här sitsen osv oxå??
    Ursäkta mig men man blir lite arg.. Alla kan göra missar, och tyvärr så blir smällen stor ibland!
  • Anonym (TS)
    tjoohalia skrev 2010-10-01 14:53:19 följande:
    nu kan jag ingenting om just cipralex men finns det ingen "kopia"
    jag åt zoloft för ett par år sen och den kostade ju en slant. sen kom en drös med "kopior"
    och jag betalade typ bara en tiondel av vad zoloften kostade.
    apoteket får väl själva byta ut till det billigare alternativet om inte läkaren som skrivit ut det sagt att man
    inte får göra det..
    JO, det finns en eller flera sorter, och jag har fått den utbytt flera gånger men den är fof väldigt dyr..
  • Anonym (TS)
    UntilTheDark skrev 2010-10-01 15:27:00 följande:
    Men jobbar man på bemmaningsföretag har man väll alltid en grundlön oavsett om man får jobba eller inte? Om han är fastanställd dvs.
    nej, han har ingen grudlön.. (Och han har iofs provanställning en månad till, men tror inte han får grundlön då heller.) 
  • Anonym (TS)
    Anonym skrev 2010-10-01 16:00:09 följande:
    Ha alltid en buffert !!!

Tänk om de var LIVSVIKTIG medicin till dig eller ditt barn och du ej hade råd !!
    Anonym (Recept) skrev 2010-10-01 17:44:29 följande:
    Be att läkaren tar bort spärren så du kan få ut större mängd på en gång.
    Jag har Värk-Medicin som klassas som narkotikapreparat & jag kan få ut alla askar på en gång om jag vill.
    Jag bad läkaren ta bort spärren just för att medicinen är svår att få tag då har jag hellre mitt lilla lager hemma så jag vet att jag ej står utan.
    & det gick bra dom ser ju om skött sig med medicinerna innan.
    Tack, men den spärren vill jag nog ha kvar.. Litar inte helt på mig, låter konstigt men har mått så himla dåligt förr i tiden och jag vill inte ens veta att det går om man säger så..
  • Anonym (TS)
    Anova skrev 2010-10-01 17:58:12 följande:
    Ring!
    Har du missat sista fakturan så kanske du inte får sätta upp något, men det kanske går att lösa om du betalar in den lägstaavgiften på din sista faktura? Det har fungerat för mig en gång (den enda gången jag försökt fö.)

Apoteket och de som har att göra med apoteket är humana. Det är inte första gången som någon hamnar i ekonomisk knipa. Har både fått ta ut livsviktig medicin utan gilltigt recept och fått sätta upp på avbetalning i fallet jag beskriver ovan. Det kostar inget att fråga!
    Vart ringer man då? Till fakturaföretaget?
Svar på tråden Har inte råd att hämta ut medicinen! Hur ska jag göra?