Elitserien 2010 / 2011 !
> Olika uppfattning om samma händelser? Du skojar va?
Nä. Jag tycker vi har olika uppfattningar. Om du tycker det är samma så får det stå för dig.
> Hur många poliser har dött i samband med upplopp? Vad jag vet så är det bara supportrar som har dött, men upplys mig gärna.. Kan ha missat något!
Italienska har dött, senast för en 3-4 år (som jag känner till). Typ 99% säker på att engelska har dött på 90-talet men de har ändrat sig rejält sen dess. Sen skulle jag bli fårvånd om ingen holländsk eller turkisk har dött iom att det är mer en krigszon än upplopp.
> Okej, vi säger att AIK/Dif skulle få 1 miljon i böter för dessa händelser som har hänt.. (lek med tanken att BÅDA lagen straffas eller att samma sak händer i kommande derby där Dif är hemmalag) Vad ska dem då få pengarna till för nästa match som kräver MER pengar för säkerhet?
Hur menar du? Om någon rånar en affär och får betala 5 000kr i böter så är det oftast en kriminell och har inte pengar iaf. Så samhället skall istället ge han pengar för att han rånar?
Poängen att ge böter till DIF/AIK är just att de skall ta tag i saken för att det inte skall hända igen. Just nu sä skriver de ett pressmedelande att de är lessna och hoppas alla kom dit nästa gång... Om det nu är problemmet att ov inte får göra det som behövs. Varför då inte kontakta juridiska ombud och lobby för att få till en ändring i lagen. Och som du säger, ändra så att även utanför areanan blir ett arbetsområde för de. De har lippat i TV i 15 år och det är sämre än nånsin.
> Det är inte AIKs/Difs sak,
Exakt, och med den inställningen som du/ni har så kommer det inte ändras föränn det behövs.
> det som händer utanför arenorna är en samhällsfråga
Men AIK/DIF är väl en del av samhället?
> Klubbarna har varken medel eller resurser att jobba utanför arenan!
Klart de har. Det är en prioteringfråga.
>därför finns ov och publikvärdar, som i sin tur saknar befogenheter!
ov har:
En ordningsvakt är i Sverige en person förordnad av polismyndigheten med begränsade polisiära befogenheter och skyldigheter.
sv.wikipedia.org/wiki/Ordningsvakt
publikvärd nej.
> Och vad ska ov och publikvärdar (som jobbar Gratis!) göra mot dem? Dem kan ingenting göra oavsett befogenhet att slänga ut dessa personer! Vi snackar inte om en ensam bråkstake utan det är ett 100-tal dem har att göra med! Och som senast när inte ens polisen vågar sig ner och ingripa?
Nä men då får de väl se till att de får det då. Om polisen gör nåt drastiskt så lippar ni ut här över hur överfösittare de är... Det jag säger, att gå in med 200 poliser i flocken och vifta med batonger hjälper ju föga. Gäller ju att ta fast alla 100 och de får böta. Om inte annat så får man in pengar för att betala av vad bevakning kostar...
> Och en viktigare sak att tillägga : Huliganer finns i ALLA elit klubbar, så vad tycker du att DIN klubb ska göra mot dessa personer?!
Absolut. Men det är ju skillnad på om det är 3 eller 300. Om de skämmer ut sig i varje match eller en gång om året. Om de skämmer ut sig genom att bränna ner kyrkor eller pissar offentligt osv.
Men visst, jag tyckte FBK gjorde fel som avbröt en match mot Modo för några år sen efter ett bombhot. Nu ser ju FBK-folket att det går att ringa och få matchen avbryten om man ligger under...
Jasså, det är inte så att du blandar ihop det med en supporter som dog?:)
Nej, läs om läs rätt! Vad kostar ett upplopp för en (1) enskild svensk medborgare inne på en arena tror du?
0 :- eftersom det är AIK/Dif som får stå för den kostnaden... Grinat ut i media?
AIK och Djurgården är två klubbar som drivs som företag, så ja - en del av samhället är dem då dem genererar en jäääävla massa pengar till Sverige.
Eller inte, dem har inte befogenheter för att jobba utanför arenan eftersom det I N T E är deras sak.. Dem har befogenheter att jobba innanför entréerna ...
Se till så att det blir så? Men en fingerknäppning då eller vad hade du tänkt dig?:) Det finns lagar i detta land och lagarna finns till för vissa orsaker. En väktare ska inte kunna gripna någon, i så fall är ju POLISEN onödig att ha i samhället? :) Hur tänker du???? Vet du hur den svenska polisen arbetar mot Supportrar överlag? Jag vet men vill hemskt gärna höra hur du tror dem jobbar...
Haha, du tror att det är det enda FBK gör? Ringer och bombhotar? Hahaha... V A K N A! Dem har grabbar som också gillar att klippa till folk på käften i samband med match... Precis som Firman och DFG!
Bjuder på ett utdrag över händelsen på AIK's sektion i senaste derbyt 22/12 på Globen:
\ Citat \
"Inne i Globen får en AIK-grabb en tjuvsmäll av en person i röd jacka i AIK-klacken mitt under den första perioden. Det utmynnade i en rejäl uppsträckning av mannen i röd jacka vilket föranledde ett gäng ordningsvakter att helt på eget bevåg storma in på läktarsektionen där alltså AIK:s kategori C står. Ordningsvakterna drar en teleskopbatong i ansiktet på en AIK-supporter vilket blir startskottet på ett läktarbråk som gav eko i hockeysverige! De bilder som visades upp för åskådarna och kablades ut till TV-tittarna visar hur ordningsvakter slås till marken och misshandlas inför öppen ridå med bland annat långa flaggpinnar. AIK-grabbarna går nu bananas och ordningsvakterna räddas av inrusande poliser. AIK-grabbarna går till förnyad attack och nu tvingas även polisen fly från läktarsektionen med AIK-supportrarna efter sig ut i korridorerna i Globen. Det är mäktiga scener som utspelas och ett riktigt styrkebesked av AIK:s kategori C!"
"Polisen kallar in förstärkning och många AIK-grabbar tvingas lämna arenan redan under den första periodpausen. Under den andra perioden stormar Dif-grabbar den närliggande sittplatssektionen i jakt på AIK-supportrar och många åskådare lämnar arenan. AIK-grabbar försöker undsätta de sina samtidigt som såväl ordningsvakter som kravallutrustad polis kliver ner på långsidesläktaren. Rökgranater exploderar och röd rök väller ut över de närmaste sektionerna. För andra gången denna kväll så avbryter domaren tillfälligt matchen i väntan på att ordningen ska återställas. Speakern uppmanar ånyo publiken att lugna ner sig om inte polisen ska avbryta "derbyfesten" för gott. DFG håller upp en banderoll men en julhälsning till sina eviga fiender på andra sidan med texten "God jul horungar! /DFG". I samband med matchslutet sker även flertalet rusningar på såväl långsidan som i Globens innandömen när supportrar till de båda lagen gjorde nya försök att komma åt varandra. Dif tog revansch på isen efter två raka derbyförluster och vann matchhen med 3-1. En järnring av poliser lotsade sedan ut fansen från arenan. Mindre supportergrupper drog efter matchen runt i Gamla Stan där vissa stökigheter rapporterades. Bland annat tvingades en bil med väktare att fly sedan de attackerats av AIK-grabbar."
\ Slut citat \
Vill du läsa mer ? www.sverigescenen.com ...