• AleLB

undrande/unga föräldrar

Hej! Jag och min pojkvän fick reda på att jag var gravid i somras. Vi hade länge pratat om barn och att vi ville bli unga föräldrar! Först va vi jätteglada och bestämde oss för att behålla... dagarna gick, jag måde illa, spydde konstant... grät, visste inte va jag ville :/ va helt förvirrad...De slutade med att vi gjorde abort och allt kändes jättebra efteråt! Nu i efterhand vet jag inte om de va rätt val, känner mig tom, ledsen... De känns lite som att jag bara blev lättad för illamåendets skull... De känns fel helt enkelt! Har sån ortolig barnlängtan och hade helst av allt velat bli gravid nu!

Vi båda är 18 år... Min pojkvän jobbar och jag går sista året i gymnasiet. Hade vi behållt hade vi fått barn i mars, vilket innebär att jag inte skulle kunna gå klart skolan... Skulle vi bli gravida nu, skulle jag fått vara gravid i skolan men även hunnit gå klart skolan...

Alltså, jag vet egentligen inte riktigt vart jag vill komma med dehär inlägget men har någon vart i samma situation kanske? Eller nån som varit gravid genom sista året på gymnasiet? Eller nån som helt enkelt bara vill stötta och prata, ge råd eller säga sina åsikter!

Tack på förhand :)

• Svar på tråden undrande/unga föräldrar
  • mupparsmupp

som åttioåtta säger. det kan komma väldigt många summor som man inte räknat med.

våran son fick kolik och beövde magdroppar också var vi tungen att ge upp amningen och börja med ersättning. han behöver också olika salvor. han växte också jätte fort och var stor redan i början. han vägde 4,7kg och var 55cm lång när han kom, så han kunde inte ha storlek 50, så det blev 56 direkt. vi var tvungen ann stanna på BB i 5 dygn och det kostar.

så att en månad för oss. om man inte räknar kläder.

400-500kr på magdroppar
    650kr ersättning
    300kr blöjor
    ca.200kr mini derm salva så att han inte ska bli torr
    ca.100kr för rumpsalva(kommer inte ihåg namnet)

sen sånt som är bra att ha är ju nässug och näsdroppar om bebis blir förkyld
    sjukhusräningen kommer jag inte ihåg vad den låg på. sen så vet man ju aldrig vad mer man kan behöva :)

sen barnvagn och sånt kan man ju hitta billigt :) bilbarnstol skulle jag köpt ny om jag verkligen inte litade helt på personerna som haft den innan :)

Bebis 9 maj 2010
  • Thelon

Jag tog studenten med två barn, det gick bra. Lite kämpigt att hinna med pluggandet emellanåt men allt går.
    Jag ångrar inte mina barn men hade nog kunnat vänta några år så jag hade kunnat resa lite och så.

• YayasMami
    Thelon skrev 2010-10-01 13:56:07 följande:
    Jag tog studenten med två barn, det gick bra. Lite kämpigt att hinna med pluggandet emellanåt men allt går.
    Jag ångrar inte mina barn men hade nog kunnat vänta några år så jag hade kunnat resa lite och så.
    Det går väl att resa ändå? Jag blev gravid med min första och hon har varit i Thailand, Maldiverna och Ghana, har aldrig vart några problem
    Jag har aldrig önskat att jag skulle väntat, snarare tvärtom. Men det är jag då...
    Yaya 051221 & Natal 100705
  • YayasMami
    YayasMami skrev 2010-10-18 13:30:40 följande:
    Det går väl att resa ändå? Jag blev gravid med min första och hon har varit i Thailand, Maldiverna och Ghana, har aldrig vart några problem
    Jag har aldrig önskat att jag skulle väntat, snarare tvärtom. Men det är jag då...
    Jag blev gravid med min första vad 16 skulle det stå...
  • AleLB
    YayasMami skrev 2010-10-18 13:33:59 följande:
    Jag blev gravid med min första vad 16 skulle det stå...
    Oj, tidigt :D men härligt! Hjälp va ni har rest! Hur har ni råd? :D
  • YayasMami
    AleLB skrev 2010-10-18 13:35:33 följande:
    Oj, tidigt :D men härligt! Hjälp va ni har rest! Hur har ni råd? :D
    Jag har jobbat rätt mycket i perioder så då är det inga problem
  • AleLB
    YayasMami skrev 2010-10-18 15:06:54 följande:
    Jag har jobbat rätt mycket i perioder så då är det inga problem
    jaha, okej :) jag är livrädd för dedär med ekonomin... det är väl de enda nästan!
  • YayasMami
    AleLB skrev 2010-10-18 15:14:13 följande:
    jaha, okej :) jag är livrädd för dedär med ekonomin... det är väl de enda nästan!
    Fast har du inte jobbat innan får du 5000 kr i månaden... Bor du och pappan inte tillsammans ytterliggare 1000 kr... Bor du med någon som betalar hyran är det rätt bra att klara sig på tyckte jag iaf. Men första gången vi reste var min dotter två år så det blev ju inget under mammaledigheten. Men jag har aldrig känt att det varit något jag inte kunnat ge min dotter, hon fick en dyr tavla med hand och fotavtryck tex och allt var nytt, fyra nya barnvagnar hann vi avverka också
    Nu när jag jobbat mer och har andra barnet har vi råd att spara ca 15 000 kr månad och min man har ungefär samma inkomst som jag så det är ju mer bekvämt nu men absolut inga problem innan eller... Jag är mammaledig nu alltså om det inte framgick...
  • AleLB
    YayasMami skrev 2010-10-18 15:36:30 följande:
    Fast har du inte jobbat innan får du 5000 kr i månaden... Bor du och pappan inte tillsammans ytterliggare 1000 kr... Bor du med någon som betalar hyran är det rätt bra att klara sig på tyckte jag iaf. Men första gången vi reste var min dotter två år så det blev ju inget under mammaledigheten. Men jag har aldrig känt att det varit något jag inte kunnat ge min dotter, hon fick en dyr tavla med hand och fotavtryck tex och allt var nytt, fyra nya barnvagnar hann vi avverka också
    Nu när jag jobbat mer och har andra barnet har vi råd att spara ca 15 000 kr månad och min man har ungefär samma inkomst som jag så det är ju mer bekvämt nu men absolut inga problem innan eller... Jag är mammaledig nu alltså om det inte framgick...
    Ah jo, jag har precis fått extrajobb. Och killen jobbar men får dock ingen lön att hänga i granen ännu! Någon lägenhet har vi ju inte och de är ju bra att fixa de först kanske :) Men de e inte de lättaste!
  • As mamma

Jag gjorde klart åk 3 på höstterminen och fick barnet i februari, det gick hur bra om helst :) Tog studenten med resten av klassen.

• AleLB
    As mamma skrev 2010-10-18 15:47:53 följande:
    Jag gjorde klart åk 3 på höstterminen och fick barnet i februari, det gick hur bra om helst :) Tog studenten med resten av klassen.
    Blir jag gravid nu kommer jag antagligen vara i 6:e månaden eller nått när jag tar studenten... och hur ska de se ut? ;) haha
  • Viickiis

Hej, Själv är jag 17 snart 18 och är gravid i 9:e veckan. Är beräknad slutet av  Maj. Jag ska egentligen gå i 2:an nu, men då jag inte har ngn aning om vad jag vill bli så hoppade jag av. Får ta och fundera på de där.. 
    Jag bor i hop med min kille som är 2 år äldre och han jobbar. Vi bor i en fin 2:a, ( marklägenhet )  med hund och 2 katter. Jag känner att det är väldigt lägligt med barn så här tidigt, eftersom jag ändå inte vet vad jag vill göra med mitt liv. Jag kanske kommer på det efter att ha varit hemma med bebis om kanske 1,5 år. 
    Jag försöker se det posetiva ist. Bebis var inte planerad men vi var väl inte direkt försiktiga heller. Vi vet ju hur en unge blir till lixom. :)

Detta hjälpte säkert inte, men det jag ville säga var att man behöver inte ha ett perfekt liv för att kunna skaffa barn även om förutsättningarna kanske är bättre då. Men det finns vuxna som inte heller  ha toppen bra jobb men ändå väljer att skaffa barn. Det kan du med göra. För du vet ju själv att du hinner bli klar med gymnasiet. :) Se det inte som ett hinder att du är yngre. Visst du har år på dig. Och behöver verkligen inte stressa. Men om du känner att ett barn är vad som fattas, så go for it :) 

Svar på tråden undrande/unga föräldrar