Inlägg från: mupparsmupp |Visa alla inlägg
  • mupparsmupp

undrande/unga föräldrar

hej! jag är 19år och blev gravid som 18åring.
    fick veta det förra året i september då jag börjat sista året på gymnasiet. pappan är 7år äldre än mig och var arbetslös då vi fick reda på det. vi valde att behålla barnet. var väl egentligen aldrig någon tanke på abort eftersom att vi ville ha barn.

barnet beräknades till 3maj.
     jag pratade med lärarna och jobbade på i skolan som vanligt. åt postafen(tror dom hette så) mot illamåendet och det hjälpte jätte bra.

slapp idrotten. så då vart det ju en lektion mindre att orka med. pratade med min mentor på skolan och vi gick och prade med någon annan tant som fixade så att om jag inte var på en lektion, så vart det ledighet istället för frånvaro.

gick i skolan tills jag var i vecka 38. barnet kom 9maj på BF+5.
    under tiden jag gick i skolan så flyttade killen från stockholm hem till mig och min mamma i sundsvall. han fixade körkort och jobb i stockholm som han kunde börja när barnet kommit. han fixade också en lägenhet i samma område som han bodde innan. 5 dagar efter att barnet kommit så flyttade vi ner Glad sen så åkte vi upp i juni för min student.

Bebis 9 maj 2010
  • mupparsmupp
    AleLB skrev 2010-09-29 12:56:32 följande:
    De låter som att de blivit väldigt bra för er :) Grejen är att skulle jag bli gravid nu skulle barnet antagligen komma i juli nångång och jag tar studenten sista maj... Så de känns ju SÅDÄR att springa ut med en tjockismage! Men skolan tror jag absolut jag hade klarat av... som du säger, man kan ju få ett schema anpassat för sig :)
    det är nog roligare än att springa ut med degklumpen som jag hade till mage ;D

jo,skolan tycker jag inte var några problem :) och jag hade utökat pogram, så jag hade fler kurser än vad som behövdes. vilket var tur eftersom att jag var tvungen att hoppa av en kurs som började på vårterminen.  :P

det är mest din kille i så fall som måste vara hyfsat säker på att ha jobb. för föräldrapenningen kommer man inte långt på om man inte jobbar innan :) tar jag ut alla dagar i veckan får jag strax över 4000kr och det räcker inte änns till hyran. så vi sparar föräldradagarna, så jag lever bara på min sambo nu :P
    Bebis 9 maj 2010
  • mupparsmupp
    AleLB skrev 2010-09-29 17:38:00 följande:
    haha, kan inte ens se framför mig en gravid i 7-8 månaden springa ut med resten av klassen ;D hade nog sett roligt ut! Om man har tur får man ju en liten mage isåfall ;)

Ja, han har ju jobb nu... han är dock deltidsanställd tror jag (: men... kan man göra så om jag är mammaledig så kan han ta ut föräldrapenning? Om de blir högre av att göra så asså? Jag kan ju ingenting om dedär :)
    haha,jag hade hellre varit gravid än som jag var. precis fått barnet. kände mig juinte överdrivet vacker med magen som inte dragit ihop sig riktigt :P  dessutom fick jag kejsarsnitt, så magen fick ju ett vackert veck där med :P

han kan inte ta ut föräldrapenning samtidigt som han jobbar, men om han är ledig från jobbet någon dag så kan han plocka ut den dagen. men det beror på om han jobbar hela eller halva dagar och sånt :)

min sambo jobbar heltid från kvart i 7 till kvart över 4 mån-tors, sen fredagarna är bara halva eftersom att dom jobbar en halvtimme längre varje dag. så då kan han ta ut en halvdag i föräldrapenning på fredagen och sedan plocka halvdagar på helgerna :)  för man kan bara plocka helgdagarna om man plockat en måndag eller fredag. och bara lika mycket som måndag/fredag eller mindre på helgerna. om man inte brukar jobba helg :)
    Bebis 9 maj 2010
  • mupparsmupp

som åttioåtta säger. det kan komma väldigt många summor som man inte räknat med.

våran son fick kolik och beövde magdroppar också var vi tungen att ge upp amningen och börja med ersättning. han behöver också olika salvor. han växte också jätte fort och var stor redan i början. han vägde 4,7kg och var 55cm lång när han kom, så han kunde inte ha storlek 50, så det blev 56 direkt. vi var tvungen ann stanna på BB i 5 dygn och det kostar.

så att en månad för oss. om man inte räknar kläder.

400-500kr på magdroppar
    650kr ersättning
    300kr blöjor
    ca.200kr mini derm salva så att han inte ska bli torr
    ca.100kr för rumpsalva(kommer inte ihåg namnet)

sen sånt som är bra att ha är ju nässug och näsdroppar om bebis blir förkyld
    sjukhusräningen kommer jag inte ihåg vad den låg på. sen så vet man ju aldrig vad mer man kan behöva :)

sen barnvagn och sånt kan man ju hitta billigt :) bilbarnstol skulle jag köpt ny om jag verkligen inte litade helt på personerna som haft den innan :)

Bebis 9 maj 2010
Svar på tråden undrande/unga föräldrar