HappySus skrev 2011-08-11 12:31:48 följande:
Hej
Jag tror säkert det kommer att ordna sig för dig. Hur gammal är er son? Barnomsorgen ser lite annorlunda ut här. Den är knappt subventionerad alls, iaf inte som i Sverige. Jag kommer inte att jobba eftersom vi har kvar föräldradagar för vår dotter och för att vi väntar en till i vår. Jag kommer alltså ta ut föräldraledigt från Sverige istället. Men för att hon ska få komma in i språket och så så ska hon få vara på dagis 6 timmar i veckan. Detta kommer att kosta 200Euro. Hade hon varit där heltid hade det kostat 950Euro i månaden. Men från en viss ålder får barnen 15 timmar i veckan gratis. Jag tror att gränsen var dragen i juni 2008. Så barn födda efter juni 08 får betala och innan får 15 timmar gratis i veckan. Så var det nåt datum i juni som jag inte minns tyvärr...
Var kommer din man att jobba? Vi bor som jag tror jag har nämnt tidigare i tråden i Dun Laogharie och det är väldigt barnvänligt. Öppna ytor, en stor härlig park med lekpark och nära till stranden. Havet ger också en jättehärlig kontrast till storstadens tempo och underbar luft. Sen känns det som en liten by i storstaden där man hittar allt man egentligen behöver. Bio, restauranger, shopping och massa annat på gångavstånd. Sen måste man ju titta på vilken sida av Dublin man ska bo på så att man inte måste pendla genom centrum, det kan ta sin lilla tid har jag förstått....
Hoppas att ni fått lite hjälp av mina tips. Skriv gärna hur det går för er...
/Sanna
Hej Sanna och tack så jättemycket för ditt svar!
Vi har faktiskt funderat mycket på Dun Laughaire, på tips från min kusin som bott i Dublin. Vi kommer åka till Dublin första helgen i september för att leta boende. Min man kommer jobba på Trinity Collage, så precis vid DARTen.
Jag tänker också vara föräldrarledig tills jag hittar jobb för jag har dagar kvar. Inte hur många som helst dock, men jag kan iallafall leta på plats ett tag. Min son fyller 2 år nu i veckan, så vi får nog helt enkelt betala. Det kan ju vara ok så länge jag har jobb... Skatten är ju lägre än i Sverige, och vi har ju bara ett barn.
Min värsta panik har lagt sig. Vi var som tvugna att svara innan jag han tänka efter, men nu har jag ställt in mig på att det ska bli härligt att lära känna Irland. Jag är lite stressad över jobbsökandet, men jag tror fortfarande att det kommer lösa sig. Jag har fått en känsla av att Irland är mycket "snabbare", och det är 2 månader kvar tills jag tidigast vill börja jobba. I Sverige har man ju ofta en lång process för att anställa, men många annonser jag ser är den viktigaste frågan "när kan du börja".