• lilla mej

Svenska mammor i dublin??

Jag har forsokt for nagot ar sedan med en trad utan att fa manga napp, kanske alla har dragit harifran?? Men vill kolla om det finns fler svenska mammor i dublin eller wicklow (nara south dublin)? Skulle vara kul att ha lite svensktalande kompisar till min dotter. Vi bor D18, min dotter ar 15man ( jun 2009).  Hor av er :))

• Svar på tråden Svenska mammor i dublin??
  • HappySus
    Tesselein skrev 2011-07-25 13:31:26 följande:
    Vad aktiv den har traden borjar bli! Jag var har i och snokade runt i januari och "trakasserade" lilla mej en hel del, men sen sa flot tiden liksom ivag, insag inte hur upptagen man var men en liten tjej (10 manader nu) och en till pa vag.

Lilla mej: Hur gar det for dig, har den nya familjemedlemmen dykt upp annu?

Va kul att du ska ha en till! När kommer bebisen??
  • Tesselein
    FVA skrev 2011-07-24 17:23:54 följande:
    Hejsan!

Vi kommer flytta till Dublin i oktober, och jag är just nu halvt panikslagen.
    Planen är att vi ska jobba båda 2, och hitta barnomsorg till vår son. Min man har fått en tjänst, och jag har börjat leta. Jag tror det kommer lösa sig för mig (civilingenjör, mjukvara med 6 års erfarenhet), men just nu känns allt som en djungel.

Några bra tips om barnomsorg? Jobbar ni andra som har svart i denna tråden? Hur fungerar det att jobba i Irland som förälder? Jag skulle helst vilja hitta en lösning som gör att vi faktiskt hinner träffa vår son också, och inte bara jobba...

Vi har inte hittat boende än, vilket gör att det är svårt att börja leta barnomsorg. Samtidigt som det känns som den svåraste biten :(
    Hur gar det for er, har ni hittat nagot boende annu? Barnomsorg kan jag inte alls mycket om annu, har en svarmor som langtar ihjal sig efter att fa passa barnen nar jag gar tillbaka till jobbet sa det lutar at det hallet...

HappySus: Bebisen kommer 1:a december om allt gar som planerat, fick forsta dottern i Sverige sa ska bli intressant att se om det ar nagon skillnad pa varden har.

Ar det manga i den har gruppen som ar med i SWEA? funderar pa att ga med men undrar hur pass aktiv den sidan ar
  • HappySus
    Tesselein skrev 2011-08-15 16:44:00 följande:
    Hur gar det for er, har ni hittat nagot boende annu? Barnomsorg kan jag inte alls mycket om annu, har en svarmor som langtar ihjal sig efter att fa passa barnen nar jag gar tillbaka till jobbet sa det lutar at det hallet...

HappySus: Bebisen kommer 1:a december om allt gar som planerat, fick forsta dottern i Sverige sa ska bli intressant att se om det ar nagon skillnad pa varden har.

Ar det manga i den har gruppen som ar med i SWEA? funderar pa att ga med men undrar hur pass aktiv den sidan ar

Som jag förstått det så verkar det vara många med i SWEA. Jag har hört att det iaf är 40st. Men jag vet egentligen inte. Har inte gått med än men ska nog göra det nu i höst.

Vi ska ha en liten bara några månader efter er då. Sen har vi en tjej på nästan 3 också... Jag har läst lite om hur Irlands sjukvård fungerar vid förlossning och det verkar ju helt ok. Vi ska däremot åka hem lagom till förlossningen. Lycka till!

• FVA
    HappySus skrev 2011-08-11 12:31:48 följande:

Hej

Jag tror säkert det kommer att ordna sig för dig. Hur gammal är er son? Barnomsorgen ser lite annorlunda ut här. Den är knappt subventionerad alls, iaf inte som i Sverige. Jag kommer inte att jobba eftersom vi har kvar föräldradagar för vår dotter och för att vi väntar en till i vår. Jag kommer alltså ta ut föräldraledigt från Sverige istället. Men för att hon ska få komma in i språket och så så ska hon få vara på dagis 6 timmar i veckan. Detta kommer att kosta 200Euro. Hade hon varit där heltid hade det kostat 950Euro i månaden. Men från en viss ålder får barnen 15 timmar i veckan gratis. Jag tror att gränsen var dragen i juni 2008. Så barn födda efter juni 08 får betala och innan får 15 timmar gratis i veckan. Så var det nåt datum i juni som jag inte minns tyvärr...

Var kommer din man att jobba? Vi bor som jag tror jag har nämnt tidigare i tråden i Dun Laogharie och det är väldigt barnvänligt. Öppna ytor, en stor härlig park med lekpark och nära till stranden. Havet ger också en jättehärlig kontrast till storstadens tempo och underbar luft. Sen känns det som en liten by i storstaden där man hittar allt man egentligen behöver. Bio, restauranger, shopping och massa annat på gångavstånd. Sen måste man ju titta på vilken sida av Dublin man ska bo på så att man inte måste pendla genom centrum, det kan ta sin lilla tid har jag förstått....

Hoppas att ni fått lite hjälp av mina tips. Skriv gärna hur det går för er...

/Sanna    
    Hej Sanna och tack så jättemycket för ditt svar!

Vi har faktiskt funderat mycket på Dun Laughaire, på tips från min kusin som bott i Dublin. Vi kommer åka till Dublin första helgen i september för att leta boende. Min man kommer jobba på Trinity Collage, så precis vid DARTen. 

Jag tänker också vara föräldrarledig tills jag hittar jobb för jag har dagar kvar. Inte hur många som helst dock, men jag kan iallafall leta på plats ett tag. Min son fyller 2 år nu i veckan, så vi får nog helt enkelt betala. Det kan ju vara ok så länge jag har jobb... Skatten är ju lägre än i Sverige, och vi har ju bara ett barn.

Min värsta panik har lagt sig. Vi var som tvugna att svara innan jag han tänka efter, men nu har jag ställt in mig på att det ska bli härligt att lära känna Irland. Jag är lite stressad över jobbsökandet, men jag tror fortfarande att det kommer lösa sig. Jag har fått en känsla av att Irland är mycket "snabbare", och det är 2 månader kvar tills jag tidigast vill börja jobba. I Sverige har man ju ofta en lång process för att anställa, men många annonser jag ser är den viktigaste frågan "när kan du börja".
  • HappySus

Någongång:

Ja processen här är absolut snabbare. Min man sökte sitt jobb, var på intervju veckan efter och de ville att han skulle börja jobba ca 4 dagar efter intervjun. Han fick dem att vänta en vecka extra. Vilket betydde att han flyttade 3 veckor efter han sökte jobbet. Vilket jag tyckte var alldeles galet!! Även om allt gick fort ordnade det sig, och om man vill att det ska gå fort är det ju bara toppen!

Lycka till! /Sanna

• lilla mej

hej vad kul att det ar lite liv har i traden...

ja barnomsorg ar ju ganska stor skilnad fran sverige for allt ar privat o ganska stora skillnader mellan de olika platserna. Jag tycker ni ska vanta tills ni vet vart ni ska bo och jobba, for det kan vara lattare att ha baromsorg nara jobbet ist for hemmet, beroende pa arbetstider och avstand hem/till jobbet for tank pa att traffiken i dublin ar riktigt skitjobbig. Sa har ni dagis nara till jobbet  slipper ni ju stressa for att hamta. Jag akte runt och halsade pa olika dagis och dagmammor innan jag bestammde mig. Det blev dagis for oss for kande mig inte bekvam med dagmamma, finns sakert bra dagmammor men jag hann inte leta mer just da.   sen ar det sjukt dyrt men inget att gora nagot at ca 1000 euro/man per barn for heltid pa dagis. Ar hemma mamma ledig nu och vet inte om jag kommer ha rad att jobba efter det vilket ar helt sjukt. Hor av er sa snart ni ar pa plats, vor jatte bra att ha en svensklek grupp:))

• FVA

Jag ska prata med en irlänsk rekryterare idag. Hon mailade mig efter att ha hittat mitt CV igår. Håll tummarna.

Det vore ju super att ha någon aning om var man ska jobba innan man hittar var man ska bo, men man kan kanske inte få allt... Men att kunna gå på intervju när vi ändå är i dublin för att leta bostad vore hur skönt som helst.

Ja, dagis blir dyrt, men det är nog bara att bita i det sura äpplet. Vi får se om vi hittar dagis där vi bor eller där vi jobbar, men det senare är ju egentligen bara praktiskt om vi jobbar på samma ställe, annars blir det svårt att hjälpas åt med hämtning/lämning.

Jag träffar hemskt gärna andra svenska barnfamiljer!

• Drake

Hej,
    Jag har inte tittat in i denna tråden på länge, kul att den fått fart. Vi har en vecka kvar i Stockholm nu, åker tillbaka den 29 augusti. Det ska bli spännande att komma tillbaka men jag har gruvat mig lite för att man ska sitta ensam på gungorna i höst Jag kommer att vara hemma i ca 3 år eftersom vi inte tycker att det är värt kostnaden för barnomsorg. Dock så är jag öppen för att börja jobba igen om det rätta jobbet dyker upp

Jag ses jättegärna med er som har barn och har tid. Jag bor ju som sagt inne i stan, precis vid Huston Station. Jag har bil och körkort men måste få tillbaka förmågan på "fel sida av vägen" innan jag ger mig av på längre utflykter.

Så om vi styr upp ett möte så ses jag gärna

FVA skrev 2011-08-19 08:44:00 följande:
    Jag ska prata med en irlänsk rekryterare idag. Hon mailade mig efter att ha hittat mitt CV igår. Håll tummarna.
    Hur gick det på intervjun?
  • Drake
    Drake skrev 2011-08-22 16:35:08 följande:
    Hej,
    Jag har inte tittat in i denna tråden på länge, kul att den fått fart. Vi har en vecka kvar i Stockholm nu, åker tillbaka den 29 augusti. Det ska bli spännande att komma tillbaka men jag har gruvat mig lite för att man ska sitta ensam på gungorna i höst Jag kommer att vara hemma i ca 3 år eftersom vi inte tycker att det är värt kostnaden för barnomsorg. Dock så är jag öppen för att börja jobba igen om det rätta jobbet dyker upp

Jag ses jättegärna med er som har barn och har tid. Jag bor ju som sagt inne i stan, precis vid Huston Station. Jag har bil och körkort men måste få tillbaka förmågan på "fel sida av vägen" innan jag ger mig av på längre utflykter.

Så om vi styr upp ett möte så ses jag gärna Hur gick det på intervjun?
    Stationen heter Heuston Station och inget annat
  • Kris74

Hej igen!
    Nu kommer jag med SWEA-reklam igen!! Glad Jag har precis flyttat till Sverige och saknar dom så!! Önskar jag var tillbaka i Dublin! För tillfället är det ca 40 medlemmar i SWEA Irland.  Det har precis kommit ut inbjudan om kräftskiva, dom kommer att träffas 2 september, så skynda er att bli medlemmar. Vill ni helst bara träffas med barn är det absolut fikamornarna på onsdagarna och lekparksträffarna ni ska gå på.

Lycka till med allt och hoppas att ni kommer att trivas! Glad

Svar på tråden Svenska mammor i dublin??