• lilla mej

Svenska mammor i dublin??

Jag har forsokt for nagot ar sedan med en trad utan att fa manga napp, kanske alla har dragit harifran?? Men vill kolla om det finns fler svenska mammor i dublin eller wicklow (nara south dublin)? Skulle vara kul att ha lite svensktalande kompisar till min dotter. Vi bor D18, min dotter ar 15man ( jun 2009).  Hor av er :))

• Svar på tråden Svenska mammor i dublin??
  • Troy

Hej, Vi bor inte i Dublin men vi ar nagra styckna svenska mammor i the midlands. Men svenska ambasaden brukade ha en sida dar man kunde "annonsera" efter svenskar, fast den kanske inte finns nu langre nar ambassaden ar nerlagd.

• Kris74

Hej! Visst finns det svenska mammor i Dublin! Bli medlem i SWEA Irland så kommer du att träffa många svenska mammor, vi träffas på fikamornar, lekparksträffar, kvällsaktiviteter och så firar vi de svenska traditionerna som Lucia och midsommar mm. Gå in på www.swea.org och sök på Irland som avdelning så finns där info om hur du kan bli medlem.

Lycka till! 

• Drake

Puffar upp denna tråd lite. Jag kommer att flytta tillbaka i augusti och vår dotter kommer då att vara 4 månader. Vi bor i Dublin 7 om det finns någon där i närheten med lite mindre barn

• lilla mej
    Drake skrev 2011-06-10 21:44:19 följande:
    Puffar upp denna tråd lite. Jag kommer att flytta tillbaka i augusti och vår dotter kommer då att vara 4 månader. Vi bor i Dublin 7 om det finns någon där i närheten med lite mindre barn
    vi ska ha en liten i juli. Dublin 7 vart ar det?
  • HappySus

Hej!
    Jag är en svensk mamma som precis flyttat till Dublin. Vi bor i Dun Loughaire. Vore toppen att på några svanska vänner och som du säger- kompisar till vår dotter som pratar svenska.

Jag har inte koll på var alla siffror ligger- alltså var är dublin18?

/Sanna

• Kris74

Hej igen!

Alla jämna postnummer ligger söder om floden Liffey och de udda numrena ligger norr of Liffey. Dublin 18 ska väl vara Dun Laoughaire - Rathdown området.

Återigen, om ni vill ha kontakt med svenska tjejer gå in på  www.chapters-swea.org/irland/index.html och bli medlemmar i SWEA Irland!! Vi gör så himla många roliga saker både med och utan barn. Vi vill ju så gärna att alla svenskor ska vara med, inte att ni ska leta och undra var alla finns! Glad Vet att programmet inför hösten inte finns på hemsidan än men förutom fikamornar (med el utan barn) som är supertrevliga och lekparksträffar så kommer vi att ha kräftskiva, vinprovning, ceili, pubkväll, glöggfest  och så givetvis vår julmarknad!

Hör av er nu!!Glad 

• HappySus
    Kris74 skrev 2011-07-07 21:26:39 följande:
    Hej igen!

Alla jämna postnummer ligger söder om floden Liffey och de udda numrena ligger norr of Liffey. Dublin 18 ska väl vara Dun Laoughaire - Rathdown området.

Återigen, om ni vill ha kontakt med svenska tjejer gå in på  www.chapters-swea.org/irland/index.html och bli medlemmar i SWEA Irland!! Vi gör så himla många roliga saker både med och utan barn. Vi vill ju så gärna att alla svenskor ska vara med, inte att ni ska leta och undra var alla finns! Glad Vet att programmet inför hösten inte finns på hemsidan än men förutom fikamornar (med el utan barn) som är supertrevliga och lekparksträffar så kommer vi att ha kräftskiva, vinprovning, ceili, pubkväll, glöggfest  och så givetvis vår julmarknad!

Hör av er nu!!Glad 
    Hej

SWEA låter toppen. Jag har skickat ett email till den personen som stod som kontaktperson. Så kommer absolut bli medlem. Programmet låter jättekul. Ser verkligen fram emot det! Glad

/Sanna 
  • FVA

Hejsan!

Vi kommer flytta till Dublin i oktober, och jag är just nu halvt panikslagen.
    Planen är att vi ska jobba båda 2, och hitta barnomsorg till vår son. Min man har fått en tjänst, och jag har börjat leta. Jag tror det kommer lösa sig för mig (civilingenjör, mjukvara med 6 års erfarenhet), men just nu känns allt som en djungel.

Några bra tips om barnomsorg? Jobbar ni andra som har svart i denna tråden? Hur fungerar det att jobba i Irland som förälder? Jag skulle helst vilja hitta en lösning som gör att vi faktiskt hinner träffa vår son också, och inte bara jobba...

Vi har inte hittat boende än, vilket gör att det är svårt att börja leta barnomsorg. Samtidigt som det känns som den svåraste biten :(

• Tesselein

Vad aktiv den har traden borjar bli! Jag var har i och snokade runt i januari och "trakasserade" lilla mej en hel del, men sen sa flot tiden liksom ivag, insag inte hur upptagen man var men en liten tjej (10 manader nu) och en till pa vag.

Lilla mej: Hur gar det for dig, har den nya familjemedlemmen dykt upp annu?

• HappySus
    FVA skrev 2011-07-24 17:23:54 följande:
    Hejsan!

Vi kommer flytta till Dublin i oktober, och jag är just nu halvt panikslagen.
    Planen är att vi ska jobba båda 2, och hitta barnomsorg till vår son. Min man har fått en tjänst, och jag har börjat leta. Jag tror det kommer lösa sig för mig (civilingenjör, mjukvara med 6 års erfarenhet), men just nu känns allt som en djungel.

Några bra tips om barnomsorg? Jobbar ni andra som har svart i denna tråden? Hur fungerar det att jobba i Irland som förälder? Jag skulle helst vilja hitta en lösning som gör att vi faktiskt hinner träffa vår son också, och inte bara jobba...

Vi har inte hittat boende än, vilket gör att det är svårt att börja leta barnomsorg. Samtidigt som det känns som den svåraste biten :(

Hej

Jag tror säkert det kommer att ordna sig för dig. Hur gammal är er son? Barnomsorgen ser lite annorlunda ut här. Den är knappt subventionerad alls, iaf inte som i Sverige. Jag kommer inte att jobba eftersom vi har kvar föräldradagar för vår dotter och för att vi väntar en till i vår. Jag kommer alltså ta ut föräldraledigt från Sverige istället. Men för att hon ska få komma in i språket och så så ska hon få vara på dagis 6 timmar i veckan. Detta kommer att kosta 200Euro. Hade hon varit där heltid hade det kostat 950Euro i månaden. Men från en viss ålder får barnen 15 timmar i veckan gratis. Jag tror att gränsen var dragen i juni 2008. Så barn födda efter juni 08 får betala och innan får 15 timmar gratis i veckan. Så var det nåt datum i juni som jag inte minns tyvärr...

Var kommer din man att jobba? Vi bor som jag tror jag har nämnt tidigare i tråden i Dun Laogharie och det är väldigt barnvänligt. Öppna ytor, en stor härlig park med lekpark och nära till stranden. Havet ger också en jättehärlig kontrast till storstadens tempo och underbar luft. Sen känns det som en liten by i storstaden där man hittar allt man egentligen behöver. Bio, restauranger, shopping och massa annat på gångavstånd. Sen måste man ju titta på vilken sida av Dublin man ska bo på så att man inte måste pendla genom centrum, det kan ta sin lilla tid har jag förstått....

Hoppas att ni fått lite hjälp av mina tips. Skriv gärna hur det går för er...

/Sanna    
Svar på tråden Svenska mammor i dublin??