• salamanca

Autism Loovas - berätta gärna!

Ni som vet lite mer - vad görs i hemmet? Hur gör man på dagis?
    Bra filmer att se på nätet eller beställa?

Har kontakt med habiliterings c i Uppsala + läst en del men vill veta lite mer detaljerat.

Tackar så otroligt mycket för er som tar er tid att svara! 

• Svar på tråden Autism Loovas - berätta gärna!
  • salamanca

Tack för era svar!
    Hur gick ni tillväga för att få det här? Stämmer det att det kostar 50000 kr i månaden om man inte får bidrag till det?  Kan man få det i Umeå Eller har man en större chans i Uppsala? 

• salamanca

Tack för era svar igen!
    Någon som vet en bra länk så jag kan läsa på lite & åberopa lagen till nästa myndighets samtal? 

• salamanca
    ullis7802 skrev 2010-09-28 23:50:37 följande:
    Hej såg din tidigare tråd också

Har en kompis med autistisk dotter som har mycket goda erfarenheter av Barn- och ungdomshabiliteringen i Lunds kommun - De har fått fantastiskt stöd hela vägen genom utredning och diagnos, hon är mycket nöjd med träningen efter diagnosen - "Alfateamet" verkar göra ett bra jobb Skrattande

Kolla:

www.skane.se/templates/Page.aspx?id=142316
    www.skane.se/templates/Page.aspx?id=3944 
    Tack så mycket för dina svar. Skall kolla länkarna =)
  • salamanca
    Jonathanmamma skrev 2010-09-27 13:45:57 följande:
    Det ser litet olika ut med olika habiliteringars upplägg för intensivträningen. Hos oss, Västra Götaland, så är det 10 timmar hemma och 15 timmar på förskolan. Vi har haft i princip samma resurs hela tiden så vi har en gemensam pärm som går mellan oss och förskola/skola varje dag.

Tack till Kaffemamma för tips om min blogg också!! På följande länkar kan du se min son träna IBT med sin resurs på förskolan:

IBT 1
    ">

" target="_blank">

IBT 2
    ">

" target="_blank">

IBT 3
    ">

" target="_blank">

IBT 4
    ">

" target="_blank">

Det finns en hel del bra från USA - heter ABA eller Loovas - att söka på YouTube eller googla. "Let me hear your voice" av Catherine Maurice är en fantastisk bok om intensivträning. Om man inte har problem med engelskan förstås

Jag och en mamma i Uppsala håller precis på att färdigställa en bok om intensivträning i praktiken. Irene skriver om hur det fungerar i Uppsala där. Skicka meddelande här eller maila mig på [email protected]">[email protected] så kan jag vidarebefordra din mail till henne så kan du ställa frågor direkt om Uppsala. Både Irene och jag kan ju se skillnader mellan hur det är uppbyggt. Du får jättegärna kontakta mig eller maila om du har mer funderingar!

Vi håller nu på med sista terminen av intensivträning. Jonathan har utvecklats mer än vad vi någonsin trodde var möjligt och började nu i höst i vanlig förskoleklass. DEt går jättebra!

Soliga hälsningar
    Anna

Vilken gullig kille du har! Vad roligt att det går så bra för honom=))
     Jag kommer att gå igenom alla tips & information som jag får - tänk om dygnet kunde ha fler timmar..
    Vi har beställt boken =)
    Längtar efter er bok..
  • salamanca
    Jonathanmamma skrev 2010-10-01 08:51:34 följande:
    Jonathans bok som du beställt har ett kapitel om intensivträning, men vi är precis på väg att göra de sista ändringarna för publicering av intensivträning i praktiken. Skickar ett meddelande när den är publicerad. Det är bara någon vecka kvar, om jag bara kunde få tid att göra de sista justeringarna Fullt upp hela tiden...

Ska försöka filma Jonathan idag när han spelar trummor och sedan lägga ut det på YouTube!
    Han har utvecklats så mycket - önskar verkligen vi hade filmat mer innan så man kunde visat skillnaden.

Erbjudandet om kontakt kvarstår - du får jättegärna höra av dig med konkreta frågor/funderingar om du vill och känner för det. Det är jobbigt, tidskrävande men samtidigt så otroligt givande när man ser sitt barns utveckling!

Kram

Anna
    Har skickat en liten rad
  • salamanca
    zelia skrev 2010-10-03 08:10:27 följande:
    Jonathanmamma: Kollade på dina youtubefilmer. Vilken fin pojke ni har! Och superduktig ju.

Salamanca: Vi har nu tränat IBT i 1,5 år på förskolan och hemma. Det är så kul att se sitt barn utvecklas och det är väldigt roligt att själv var mycket delaktig i träningen. Jag har även ispirerats mycket av floortime, pivotal response och denver modellen, även om det är TBA/IBT som vi följer mest. Men för att få till ett spontant användande av färdigheterna så tycker jag att det funkar bättre om man kombinerar IBT med naturalistiska träningsmetoder (vilket också är meningen att man ska göra, då vi även har inplanerat incidental teaching, träning i naturlig miljö och genarlisering inbyggt i vårt IBT träningsschema).

På förskolan har sonen två resurser som tränar sonen på halva tiden var. De kör 50 % integrering och 50% en till en träning nu. Hemma fokuserar vi mycket på generalisering. Vi involverar tvillingbrodern i träningen också. Dels för att det är bra för Maximilians skull, men också för att hans tvillingbror inte ska känna sig utanför. När jag tränar båda tvillingarna så kör vi tex. mycket lek och spel (kurragömma, Memory, Lotto, Björnen sover, affärslek, doktor och dylikt). Vid en-till-en träning blir det mycket språkträning, fin och grovmotorik, pussel, byggimmitation, räkning, rita. I vardagen tränar vi mycket av och påklädning, att rikta sig till den man pratar med, att be om saker i hel mening etc. Vi har även enhel del fri lek där jag följer Maximilians initiativ och intressen till största delen. I början körde vi mycket mer strukturerad en-till-en träning, men allt eftersom sonen utvecklas så fungerar det att bygga in träningsmoment (som tex olika lekkedjor, turtagning etc) i den vanliga leken genom spontan immitiation (vilket visar att färdigheterna har generaliserats).
    Tack för att du ger en massa exempel på vad vi kan göra!
Svar på tråden Autism Loovas - berätta gärna!