zelia skrev 2010-10-03 08:10:27 följande:
Jonathanmamma: Kollade på dina youtubefilmer. Vilken fin pojke ni har! Och superduktig ju.
Salamanca: Vi har nu tränat IBT i 1,5 år på förskolan och hemma. Det är så kul att se sitt barn utvecklas och det är väldigt roligt att själv var mycket delaktig i träningen. Jag har även ispirerats mycket av floortime, pivotal response och denver modellen, även om det är TBA/IBT som vi följer mest. Men för att få till ett spontant användande av färdigheterna så tycker jag att det funkar bättre om man kombinerar IBT med naturalistiska träningsmetoder (vilket också är meningen att man ska göra, då vi även har inplanerat incidental teaching, träning i naturlig miljö och genarlisering inbyggt i vårt IBT träningsschema).
På förskolan har sonen två resurser som tränar sonen på halva tiden var. De kör 50 % integrering och 50% en till en träning nu. Hemma fokuserar vi mycket på generalisering. Vi involverar tvillingbrodern i träningen också. Dels för att det är bra för Maximilians skull, men också för att hans tvillingbror inte ska känna sig utanför. När jag tränar båda tvillingarna så kör vi tex. mycket lek och spel (kurragömma, Memory, Lotto, Björnen sover, affärslek, doktor och dylikt). Vid en-till-en träning blir det mycket språkträning, fin och grovmotorik, pussel, byggimmitation, räkning, rita. I vardagen tränar vi mycket av och påklädning, att rikta sig till den man pratar med, att be om saker i hel mening etc. Vi har även enhel del fri lek där jag följer Maximilians initiativ och intressen till största delen. I början körde vi mycket mer strukturerad en-till-en träning, men allt eftersom sonen utvecklas så fungerar det att bygga in träningsmoment (som tex olika lekkedjor, turtagning etc) i den vanliga leken genom spontan immitiation (vilket visar att färdigheterna har generaliserats).
Tack för att du ger en massa exempel på vad vi kan göra!