• salamanca

Autism Loovas - berätta gärna!

Ni som vet lite mer - vad görs i hemmet? Hur gör man på dagis?
    Bra filmer att se på nätet eller beställa?

Har kontakt med habiliterings c i Uppsala + läst en del men vill veta lite mer detaljerat.

Tackar så otroligt mycket för er som tar er tid att svara! 

• Svar på tråden Autism Loovas - berätta gärna!
  • kaffemamma

hej, Jonathanmamma här på familjeliv har en bra blogg om detta: http://annahelena70.bloggagratis.se
    Väldigt kort: Oftast går det till så att barnet får en resursperson på dagis. Resursen och föräldrarna får utbildning i metoden och handledning från antingen habiliteringen eller ett privat företag som tex Banyan Center. Handledaren lägger upp ett program som föräldrar och resurs tränar efter. I början träffas teamet en gång i veckan för att följa upp, senare kanske varannan vecka.

• Jonathanmamma
    salamanca skrev 2010-09-26 15:21:58 följande:
    Ni som vet lite mer - vad görs i hemmet? Hur gör man på dagis?
    Bra filmer att se på nätet eller beställa?

Har kontakt med habiliterings c i Uppsala + läst en del men vill veta lite mer detaljerat.

Tackar så otroligt mycket för er som tar er tid att svara! 
    Det ser litet olika ut med olika habiliteringars upplägg för intensivträningen. Hos oss, Västra Götaland, så är det 10 timmar hemma och 15 timmar på förskolan. Vi har haft i princip samma resurs hela tiden så vi har en gemensam pärm som går mellan oss och förskola/skola varje dag.

Tack till Kaffemamma för tips om min blogg också!! På följande länkar kan du se min son träna IBT med sin resurs på förskolan:

IBT 1
    ">

IBT 2
    ">

IBT 3
    ">

IBT 4
    ">

Det finns en hel del bra från USA - heter ABA eller Loovas - att söka på YouTube eller googla. "Let me hear your voice" av Catherine Maurice är en fantastisk bok om intensivträning. Om man inte har problem med engelskan förstås

Jag och en mamma i Uppsala håller precis på att färdigställa en bok om intensivträning i praktiken. Irene skriver om hur det fungerar i Uppsala där. Skicka meddelande här eller maila mig på [email protected] så kan jag vidarebefordra din mail till henne så kan du ställa frågor direkt om Uppsala. Både Irene och jag kan ju se skillnader mellan hur det är uppbyggt. Du får jättegärna kontakta mig eller maila om du har mer funderingar!

Vi håller nu på med sista terminen av intensivträning. Jonathan har utvecklats mer än vad vi någonsin trodde var möjligt och började nu i höst i vanlig förskoleklass. DEt går jättebra!

Soliga hälsningar
    Anna

• FinaFamiljen
    Jonathanmamma skrev 2010-09-27 13:45:57 följande:
    Det ser litet olika ut med olika habiliteringars upplägg för intensivträningen. Hos oss, Västra Götaland, så är det 10 timmar hemma och 15 timmar på förskolan. Vi har haft i princip samma resurs hela tiden så vi har en gemensam pärm som går mellan oss och förskola/skola varje dag. 

Menar du att ni "bara" kör 25 timmar/vecka där nere? Och det går ändå så bra för Jonathan? Han måste vara ett geni..! =) =)

Här uppe "bråkar" inte så mycket om timmar på hab, men tanken är 30 timmar/v och de säger att upp till 35 timmar ger ännu bättre effekt - över det hävdar de ger ingen skillnad i stort sett. Upplägger är fritt. Dottern går nu 25 timmar på förskola och där är tanken att hon ska upp i15 timmars träning - vilket nog kommer gå eftersom vi fått en suverän och engagerad resurs. Vi ska sikta på 35 timmar per vecka (och tanken med det är väl att om vi lyckas är det jättebra och om vi misslyckas så borde vi i alla fall nå 30...) så det lämnar då 20 timmar per vecka till oss här hemma... =0 Sonen klarar inte förskola än, så där ska vi dra hela lasset själva tills vi hittar nån bra flexibel lösning. Mycket träning blir det... Eller SKA bli i alla fall, vi är inte alls där än. Vi har precis startat upp med hab här efter att ha kört själva i sommar, så nu jobbar vi på att hitta strukturen och få upp timmarna. Men poängen i det var väl bara att här kräver de inte förskola eller så, utan de erbjuder hjälpen och vi lägger upp det som vi vill.
  • salamanca

Tack för era svar!
    Hur gick ni tillväga för att få det här? Stämmer det att det kostar 50000 kr i månaden om man inte får bidrag till det?  Kan man få det i Umeå Eller har man en större chans i Uppsala? 

• kaffemamma

det beror lite på var du bor. Jag vet inte hur det är i uppsala och Umeå, men i Stockholm tror jag att alla barn som är under 5 (eller är det 4 år?) som får en autism-spektrumdiagnos blir erbjudna IBT. På en del andra ställen i landet får föräldrarna löver huvud taget ingen information om att det finns. I stockholm gäller 20-30 timmars träning på dagis och 5-10 för föräldrar i veckan. I stockholm finns det ju också flera skolor om jobbar med detta sen när barnen blir äldre.
    Så, en del kan han åldersgränser, andra kan ha diagnosgränser så att säga, andra har det inte alls.

• FinaFamiljen

Jag trodde inte att det fanns här så jag letade överallt efter handledning på distans, men fick sen hjälp av en psykolog hos Psykologpartners (!) med ett namn på hab hos oss på en person som jobbade med IBT: Jag letade vidare och det visade sig att de jobbat med IBT här i 6-7 år tror jag, men info finns fortfarande inte på hemsidan. Så vi visste ju innan vi kom dit vad vi ville ha, men jag vet många andra som också tränar IBT och hab går mer och mer över på det här arbetssättet.

Här uppe har de ingen åldersgräns utan alla får möjligheten, dock är det inte lika frekventa teamträffar (varannan vecka) som för förskolebarnen.

• SaramedM
    kaffemamma skrev 2010-09-28 09:59:32 följande:
    det beror lite på var du bor. Jag vet inte hur det är i uppsala och Umeå, men i Stockholm tror jag att alla barn som är under 5 (eller är det 4 år?) som får en autism-spektrumdiagnos blir erbjudna IBT. På en del andra ställen i landet får föräldrarna löver huvud taget ingen information om att det finns. I stockholm gäller 20-30 timmars träning på dagis och 5-10 för föräldrar i veckan. I stockholm finns det ju också flera skolor om jobbar med detta sen när barnen blir äldre.
    Så, en del kan han åldersgränser, andra kan ha diagnosgränser så att säga, andra har det inte alls.
    under 4 år är det, M var för stor när vi kom till autismcenter
  • salamanca

Tack för era svar igen!
    Någon som vet en bra länk så jag kan läsa på lite & åberopa lagen till nästa myndighets samtal? 

• ullis7802

Hej såg din tidigare tråd också

Har en kompis med autistisk dotter som har mycket goda erfarenheter av Barn- och ungdomshabiliteringen i Lunds kommun - De har fått fantastiskt stöd hela vägen genom utredning och diagnos, hon är mycket nöjd med träningen efter diagnosen - "Alfateamet" verkar göra ett bra jobb Skrattande

Kolla:

www.skane.se/templates/Page.aspx
    www.skane.se/templates/Page.aspx 

Svar på tråden Autism Loovas - berätta gärna!