• Pluppi

livrädd vad gör man?

Jag börjar närma mig dagen med stort D. vilket är den 10/10 och jag börjar få lite panik, jag tänker på själva förlossningen varje dag, är avslappnad som person annars o inte haft mkt oro under min grav förutom nu, är inte rädd för hemkomst eller sådant utan att jag inte pallar med smärtan o rädslan att det ska pressas ut där nere.
    jag har bäcken uppluckring fram o kan knappt vända mig om eller sitta med nått som trycker på även om det är löst. kommer detta påverka förlossningen?

säkert larvig men är rädd.

hur gjorde ni andra för att komma över rädsla eller tips för att lugna sig inför förlossningen.

• Svar på tråden livrädd vad gör man?
  • Pluppi

är tacksamm för era svar..=) allt kommer nog att ordna sig när man väl är där. men hjälpte era sambon er på nått sätt som fick er lugna?

vad hade ni för smärtlindring? vilka är bra vilka är dåliga. kanske från person till person, men vill gärna höra era åsikter

• Pluppi

vill nog inte ha epidural utan vill ha lustgas och bäckenbottsbedövning. kanske ändrar mig när jag väl är där, har försökt att förklara för min sambo vad jag vill att han ska göra för att jag ska känna mig någurlunda trygg o att han håller koll på min andning och peppar mig är det främsta.

ska tänka på era tips och ord, tack så mkt. hoppas oxå att det går bra..{#emotions_dlg.flower} 

• Pluppi
    Southern Belle skrev 2010-09-22 16:14:34 följande:
    Åh, vad bra att du har förberett din sambo på det viset! Att ha någon hos sig som kan ge ett bra stöd är för de allra flesta födande kvinnor oerhört viktigt! Om partnern inte vet vad han kan göra påverkar det både kvinnan och honom/henne själv! I boken "Föda utan rädsla" finns många bra och konkreta tips på vad partnern kan göra! Boken ger även jättebra verktyg för kvinnan, vad hon kan göra för att behålla lugn och fokus under förlossningen!

Lycka till!
    tack för tipsetSkrattande
  • Pluppi

kommer försöka med olika tips som jag fått här, som ha vissa ställningar o massage osv . i värsta fall får jag ta EDA men det är absolut i sista alternativ. är så negativ till den, mkt för den förstörde både min mammas förlossning o min systers, så för mig är det inget alternativ som kommer högt på min lista.. men ska inte vara tvär, har den i bakhuvudet om inget hjälper.

jag hoppas att jag endast kommer att använda lustgas men hehe det är kanske o tänka lite högt om sig själv,, men jag vetinte..Tungan ute 

• Pluppi
    Southern Belle skrev 2010-09-22 16:50:30 följande:
    Tvärtom, det är inte alls att tänka högt om sig själv! Kvinnor som i förväg säger att de inte vill ha EDA använder den i mindre utsträckning än kvinnor som säger kanske...

Att föda GÖR ont och egentligen finns det inget som tar bort smärtan. Inte ens en EDA ger garanterad smärtlindring. För vissa fungerar den alldeles utmärkt men för andra betydligt sämre. Och den har en hel radda med nackdelar... Det hela handlar mycket om acceptans! Och kunskap! Svirvel skriver så bra om det här ovan! VET man vad smärtan beror på behöver man inte bli rädd för den! Blir man inte rädd för den behöver man inte uppleva den som ett lidande! Som sagt, läs Föda utan Rädsla! Det står oerhört mycket nyttigt i den!
    ok ja ont kommer det att göra, jag vet nog inte egentligen vad det är jag är rädd för,, det är väl kunskap som du skrev som tar bort oro, o okunskap har jag gott om he he.
    men jag hoppas att jag får tillbaka mitt lugn jag har haft hela grav, okunskap o oro drar fram fler oroligheter i tankarna. känner ändå att få svar o tips här gör att jag blir stärkt en hel del..Solig
    kanske ska försöka meditera när oron sätter in
    (inte för att jag vet hur man gör,) Obestämd men så svårt kan de ju inte va.Tungan ute

klarar alla andra så klarar jag, hoppas jag..

Svar på tråden livrädd vad gör man?