Inlägg från: Southern Belle |Visa alla inlägg
  • Southern Belle

livrädd vad gör man?

Pluppi skrev 2010-09-21 11:55:26 följande:
    vill nog inte ha epidural utan vill ha lustgas och bäckenbottsbedövning. kanske ändrar mig när jag väl är där, har försökt att förklara för min sambo vad jag vill att han ska göra för att jag ska känna mig någurlunda trygg o att han håller koll på min andning och peppar mig är det främsta.

ska tänka på era tips och ord, tack så mkt. hoppas oxå att det går bra..{#emotions_dlg.flower} 
    Åh, vad bra att du har förberett din sambo på det viset! Att ha någon hos sig som kan ge ett bra stöd är för de allra flesta födande kvinnor oerhört viktigt! Om partnern inte vet vad han kan göra påverkar det både kvinnan och honom/henne själv! I boken "Föda utan rädsla" finns många bra och konkreta tips på vad partnern kan göra! Boken ger även jättebra verktyg för kvinnan, vad hon kan göra för att behålla lugn och fokus under förlossningen!

Lycka till!
  • Southern Belle
    lightfish skrev 2010-09-22 16:18:57 följande:
    Om du har problem med bäckenet så tycker jag att du ska ta epiduralen, jag fick den som de fyller på. Jag hade mer ont av ryggen/bäckenet än värkarna. Lustgasen var bra eftersom den hjälpte mig att koppla av.
    Ofta blir det faktiskt så att man känner av foglossningen mindre än annars just under förlossningen eftersom barnet stabiliserar bäckenet inifrån, så foglossning behöver inte betyda smärtsammare förlossning.

Smärta i ryggen kan avlastas genom att stå på knä, tryck mot svanken och lite andra massage/beröringstekniker! De är värda att prova först, innan man väljer EDA. Susanna Heli nämner några av knepen i sin bok som jag skrev om ovan! De flesta barnmorskor borde också känna till dem!
  • Southern Belle
    lightfish skrev 2010-09-22 16:28:50 följande:
    Så var det inte för mig, att det stabiliserade sig och pga komplikationervar jag tvungen att ligga på rygg.
    Jag förstod att det inte var så för dig, och faktiskt inte för mig heller, men oftast blir det faktiskt bättre! Ville bara förtydliga detta för TS!
  • Southern Belle
    Pluppi skrev 2010-09-22 16:41:27 följande:
    kommer försöka med olika tips som jag fått här, som ha vissa ställningar o massage osv . i värsta fall får jag ta EDA men det är absolut i sista alternativ. är så negativ till den, mkt för den förstörde både min mammas förlossning o min systers, så för mig är det inget alternativ som kommer högt på min lista.. men ska inte vara tvär, har den i bakhuvudet om inget hjälper.

jag hoppas att jag endast kommer att använda lustgas men hehe det är kanske o tänka lite högt om sig själv,, men jag vetinte..Tungan ute 
    Tvärtom, det är inte alls att tänka högt om sig själv! Kvinnor som i förväg säger att de inte vill ha EDA använder den i mindre utsträckning än kvinnor som säger kanske...

Att föda GÖR ont och egentligen finns det inget som tar bort smärtan. Inte ens en EDA ger garanterad smärtlindring. För vissa fungerar den alldeles utmärkt men för andra betydligt sämre. Och den har en hel radda med nackdelar... Det hela handlar mycket om acceptans! Och kunskap! Svirvel skriver så bra om det här ovan! VET man vad smärtan beror på behöver man inte bli rädd för den! Blir man inte rädd för den behöver man inte uppleva den som ett lidande! Som sagt, läs Föda utan Rädsla! Det står oerhört mycket nyttigt i den!
Svar på tråden livrädd vad gör man?