Pluppi skrev 2010-09-22 16:41:27 följande:
kommer försöka med olika tips som jag fått här, som ha vissa ställningar o massage osv . i värsta fall får jag ta EDA men det är absolut i sista alternativ. är så negativ till den, mkt för den förstörde både min mammas förlossning o min systers, så för mig är det inget alternativ som kommer högt på min lista.. men ska inte vara tvär, har den i bakhuvudet om inget hjälper.
jag hoppas att jag endast kommer att använda lustgas men hehe det är kanske o tänka lite högt om sig själv,, men jag vetinte..
Tvärtom, det är inte alls att tänka högt om sig själv! Kvinnor som i förväg säger att de inte vill ha EDA använder den i mindre utsträckning än kvinnor som säger kanske...
Att föda GÖR ont och egentligen finns det inget som tar bort smärtan. Inte ens en EDA ger garanterad smärtlindring. För vissa fungerar den alldeles utmärkt men för andra betydligt sämre. Och den har en hel radda med nackdelar... Det hela handlar mycket om acceptans! Och kunskap! Svirvel skriver så bra om det här ovan! VET man vad smärtan beror på behöver man inte bli rädd för den! Blir man inte rädd för den behöver man inte uppleva den som ett lidande! Som sagt, läs Föda utan Rädsla! Det står oerhört mycket nyttigt i den!