• svirvel

livrädd vad gör man?

hej!
    Jag förstår precis vad du menar och jag hade precis samma tankar... Men redan mycket tidigare i graviditeten. För mig är 'kunskap' = lugn och fokus. Så, jag studerade in mig på förlossningens fysiologi.

Jag skäms faktiskt över att jag visste så lite om kvinnans 'konstruktion' innan. Jag hade full kolla på alla delar vi 'har'. Men visste bara på ett ungefär var allt sitter och hur de hänger ihop.

Men, nu tog jag alltså reda på det. VAD är en livmoder. Hur sitter den? Vad händer med livmodern under graviditeten... och vad händer helt fysiologiskt under förlossningen? Vad innebär det att livmodern öppnar sig? osv. osv. 
    Med olika andningsövningar och andra små övningar så hittade jag också min livmoder och andra muskler och 'delar' som jobbar vid förlossningen.

Efter detta så visste jag, helt enkelt.
    Som sades innan. Det gör ONT - men det var underbart. Och då jag hela tiden visste vad som hände och vad som skulle hända så kunde jag vara lugn och fokuserad. 

• svirvel

Med barn 1 andades jag luftgas de sista 2 cm av öppnigsskedet och fick en livmoderhalsbedövning när jag var öppen 9,5 cm. Förlossningen gick så snabbt, så mot slutet klarade jag inte av att samla mig mellan sammandragningarna mera... Därav livmomderhalsbedövningen.

Med barn nr. 2 fick jag vattenkvaddlar på ryggen en gång och tog  några andetag lustgas. Då visste jag att det antagligen blir kort och häftigt, så jag var förberedd.
    Med båda har jag duschat varmt (hett) och/eller använt varm vetedyna riktigt långt nere på magen så mycket som möjligt.

Maken förstod att hålla sig undan när han inte värmde vetedynor eller gav mig något att dricka. Han sa förståss hela tiden att jag var himla duktig och tuff. Och han hjälpte mig att koppla av mellan sammandragningarna med att prata om ditt o datt. 

Som du skriver är det olika från person till person och kan också vara stor skillnad mellan samma persons förlossningar. Jag tror det är viktigt att hela tiden föra dialog med BM. Berätta hur det känns och var det känns. Dom är utbildade och kan peppa dig och/eller berätta hurdan smärtlindringar som just då kunde passa. Det är ju viktigt att komma ihåg att det finns annan smärtlindring också än 'medicinsk' (just varma bad, massage, olika positioner att sitta/ligga/ stå i osv.) 

Svar på tråden livrädd vad gör man?