• Kina79

Någon som har en XSara Picasso? Och två eller tre barn?

Hej! Vi funderar på att köpa mina föräldrars bil - en Xsara Picasso.
    Vi har tre barn. En 6½åring som sitter i bältesstol, en 4½åring som sitter bakåtvänt ca ett halvt år till. Och en 4 månaders som ska sitta bakåtvänt länge till.

Sen har vi en Brio Happy.
    Någon som har vagn och tycker att det finns bra med lastutrymme kvar?

Jag är egentligen ute efter alla tankar kring denna bil och barn i bilstolar. Hur tycker ni att det funkar?

• Svar på tråden Någon som har en XSara Picasso? Och två eller tre barn?
  • Queen Of Darkness

Jag lägger den här tråden i favoriter då vi är mitt i bilbyte nu när familjen ska utökas och xsara picasso är en av bilarna vi funderar på. Har dock 3 barn i bakåtvända stolvar isf, men om du kollar runt lite på blocket så ser det verkligen ut som att den bilen har gott om lastutrymme. såg en bild för ett tag sen där dem hade fått in 4 vinterdäck i bagaget. :)

♥ Amanda & Isabella ♥
  • Kina79
    Queen Of Darkness skrev 2010-09-19 13:38:14 följande:
    Jag lägger den här tråden i favoriter då vi är mitt i bilbyte nu när familjen ska utökas och xsara picasso är en av bilarna vi funderar på. Har dock 3 barn i bakåtvända stolvar isf, men om du kollar runt lite på blocket så ser det verkligen ut som att den bilen har gott om lastutrymme. såg en bild för ett tag sen där dem hade fått in 4 vinterdäck i bagaget. :)
    Ja, den har ju hyffsat lastutrymme, åtminstone om man kör fram bakstolarna så mkt det går. men det blir ju på bekostnad av benutrymmet för de bakåtvända barnen.  Vi kommer ju att ha lillan fram tills hon kan ta napp och så själv och troligtvis tills vi vänder mellantjejen. Sen behöver de två stora inte så mkt benutrymme och inte lillan heller förrän hon närmar sig tre-fyraårsåldern.

Frågan är om man kan sätta lastgaller i den? Eftersom de tre bakstolarna är skjutbara?
    Vi får ju in Brion, men inte mkt mer. Men ska man på längre semester så får man väl ha en smidigare vagn så att man får plats med med packning.

Ja, vi är sugna på den....det är en väldigt trevlig bil att köra. Man sitter ganska högt upp så både jag (är bara 160 cm lång) och barnen ser väldigt bra ut. Till skillnad från Volvon vi har nu
  • Queen Of Darkness

Vi har oxå en volvo nu ;) lilla tjejen har inte mycket benutrymme men stora tjejen sitter relativt bekvämt (dem har varsin hi-way så har lyckats montera stora tjejens stol så hon får ner benen mellan bilstolen och bilsätet) och i bagageutrymmet rymms inte mycket. Där får vi in 2 vinterdäck enbart, men faktiskt ändå en bugaboo bee och stor väska bredvid.
    Jag är inte så insatt i hur stor happyn blir men jag funderade lite, på längre semester som du säger kan ni ju ha en smidig sulky. längre semester blir väl kanske inte förrän till våren nästa år? och om eran lilla är 4 månader nu är hon väl över ett då? Jag har en quinny zapp oxå, blir skitliten ihopfälld - man får till och med en väska som vagnen passar i så det är en riktigt smidig resevagn.

Ja jag har egentligen som sagt inga svar på dina frågor, hehe, men jag tycker helt klart det verkar vara en toppenbil, och begagnatpriset är ju inte fy skam. Fast just nu lutar vi nog lite mer åt en C8 då det blir fler valmöjligheter att placera bilstolar (och kanske enklare att få plats med dem). Känns ju skönt om min stora tjej får bra med benutrymme.

♥ Amanda & Isabella ♥
  • Kina79

Nu har vi varit och provat med bilstolar.

Den har ju ett enormt utrymme

I framsätet monterade vi in en Britax Free-Way och körde fram sätet så långt fram som det går. Då kan lillan ändå få plats tills hon är ca 1 år utan problem.

Bakom henne satte vi mellantjejens Hi-Way. Även det sätet körde vi fram så långt som möjligt och ändå fick hon otroligt mkt benutrymme. Hon kan nog inte få mer plats, för då trillar stolen ner på golvet, den kan väl inte stå hur långt ut på sätet som helst

Hon kan lätt kliva in och ställa sig framför stolen och sen sätta sig.

Stora tjejens Britax Adventure kan man lätt ha i mitten, utan att det blir svårt att knäppa bältet. Och ytterligare en vuxen sitter kanon bakom föraren.

Vagnen fick vi in utan problem (trots att det är en pansarvagn) och även en hel del extra packning får plats när vi satt in lastgaller.

Så nu har vi köpt den. Och jag tror inte att vi ångrar oss.

• Queen Of Darkness

Men åh :D Nu blev jag ju ännu mer sugen på en sådan... hrm, ska man försöka övertala fästmannen att köpa en sådan ändå eller ska vi ändå satsa på en c8 (då vi fakrtiskt kommer vilja ha fler barn i framtiden och isf måste byta bil då...)
    Har du bilder på barnens bilstolar i bilen? Skulle vara kul att se :D

♥ Amanda & Isabella ♥
  • vitvåonågratill

Har en Xsara Picasso och tre barn (en 9åring framvänd på kudde, en 5-åring framvänd på kudde och en 3månaders bakåtvänd i en Akta duologic, alla tre i baksätet. Plus barnvagn Teutonia fun i bagagen. Alltsdå, ska man ut och resa så är den ju välpackad men man FÅR plats! Så ert val är nog ett bra val!

• Kina79
    Queen Of Darkness skrev 2010-09-29 10:40:50 följande:
    Men åh :D Nu blev jag ju ännu mer sugen på en sådan... hrm, ska man försöka övertala fästmannen att köpa en sådan ändå eller ska vi ändå satsa på en c8 (då vi fakrtiskt kommer vilja ha fler barn i framtiden och isf måste byta bil då...)
    Har du bilder på barnens bilstolar i bilen? Skulle vara kul att se :D
    Bilder kommer så fort jag monterat in dem igen efter att vi fått bilen. jag hann inte ta bilder 8skulle göra det på söndagen på morgonen) för när jag kom ut till bilen med kameran i högsta hugg - då höll min man och min pappa som bäst på att lyfta ur alla bilstolarna

Om inte förr så får vi bilen nästa helg.....jag längtar!
    vitvåonågratill skrev 2010-09-29 10:46:11 följande:
    Har en Xsara Picasso och tre barn (en 9åring framvänd på kudde, en 5-åring framvänd på kudde och en 3månaders bakåtvänd i en Akta duologic, alla tre i baksätet. Plus barnvagn Teutonia fun i bagagen. Alltsdå, ska man ut och resa så är den ju välpackad men man FÅR plats! Så ert val är nog ett bra val!
    Va roligt att höra om nån som har den
    Har ni stolarna där bak så långt framåt som det går? Har ni lastgaller?
  • vitvåonågratill
    Kina79 skrev 2010-09-29 19:45:04 följande:
    Bilder kommer så fort jag monterat in dem igen efter att vi fått bilen. jag hann inte ta bilder 8skulle göra det på söndagen på morgonen) för när jag kom ut till bilen med kameran i högsta hugg - då höll min man och min pappa som bäst på att lyfta ur alla bilstolarna

Om inte förr så får vi bilen nästa helg.....jag längtar!
    vitvåonågratill skrev 2010-09-29 10:46:11 följande:
    Va roligt att höra om nån som har den
    Har ni stolarna där bak så långt framåt som det går? Har ni lastgaller?
    Nej vi har nog stolarna så långt bak det går. Vagnen får plats iaf. Och när vi åkte på semester hade vi även 2 stoooora väskor och en sjuhelskottas massa påsar och grejer, förutom vagnen, men hade ändå stolarna längst bak tror jag....eller kanske inte då förresten? Minns inte! *ler* Men den är otrolig i benutrymme, packutrymme och komfort...sen tycker jag personligen inte att den är så jädrans snygg (längre) men jag kan ju ha tröttnat efter 4 år!
  • Kina79
    vitvåonågratill skrev 2010-09-30 08:33:20 följande:
    Men den är otrolig i benutrymme, packutrymme och komfort...sen tycker jag personligen inte att den är så jädrans snygg (längre) men jag kan ju ha tröttnat efter 4 år!
    Snygg är den kanske inte, men det är inte vår Volvo 855 från 1996 heller
    Det bryr jag mig inte om så länge jag har en säker, välfungerande bil som barnen sitter bra i
  • Kina79

Bilder finns i bildtråden:

www.familjeliv.se/Forum-3-101/m50039495.html

Nu har vi bilen här och den är ju helt underbar.
    Jag hade kunnat få mkt mer plats för mellantjejen i Hi-Way, men jag valde att flytta fram sätet så mkt det går för att öka utrymmet i bagagen i stället.

• Queen Of Darkness

toppenfina bilder. är riktigt sugen på en sådan bil nu när vi ska byta men tror nog ändå det blir en c8 i slutändan... skönt iaf att veta att det går att få plats i en xsara picasso oxå :D

♥ Amanda, Isabella & MiniMe ♥
Svar på tråden Någon som har en XSara Picasso? Och två eller tre barn?