Inlägg från: Lindis1974 |Visa alla inlägg
  • Lindis1974

Downs syndrom - Vi gjorde abort

Jag vet inte va jag ska säga Millan. Jag är så ledsen för er skull.

• Lindis1974
    Kattflickan skrev 2011-08-02 17:37:05 följande:
    Tack för ert stöd! Vi har nu fått tiden för avbrytande.

Vi har glömt att fråga läkaren och hon har inte tagit upp frågan om psykologstöd. De pratar fortfarande om att vi har haft otur. Som jag ser det kan en gång vara otur men två gånger då är det något som påverkar. Jag har kanske dåliga ägg. Minst två ägg på ett år har ju varit dåliga, kanske ett tredje då jag fick missfall. Det känns inte som så bra odds.

Sen så ska vi få prata med genetiker, men det lät inte nu som om det skulle bli en utredning, för de har ju redan undersökt translokationer och jag tror inte de riktigt vet vad det kan vara annars. Vi får väl se när vi pratar med genetikern.  Men om de bara säger att vi ska försöka igen och hoppas på att det lyckas så kommer jag att säga ifrån. Det funkar inte. 

När (om) vi orkar igen så funderar vi på att kontakta nån klinik utomlands som sysslar med ivf pgd, det innebär att de tar ut ägg, befruktar dem, låter dem dela sig några gånger och sen analyserar dem. Det finns i Sverige också men jag tror vi kan ha svårt att få remiss om de inte hittar något fel på oss. 

För att bara försöka igen på vinst och förlust det vågar jag inte. Vill aldrig vara i den här situationen igen, det känns som om jag går sönder inifrån. Samtidigt så vill jag så gärna bli mamma, det gör så ont i mig när jag tänker på att det kanske aldrig kommer ske. Jag tycker så synd om vårt lilla barn som inte gjort något ont men samtidigt så känner jag att jag inte vill föda fram ett barn med handikapp som kan vara svårt.

Jag har bara hört talas om ett fåtal som fått barn med DS två gånger! Det måste ju finnas fler faktorer än de som läkarna känner till som påverkar.

Millan 
    Hej Millan

Fy vad jobbigt för er. Som du säger så är det ju så ovanligt och jag trodde aldrig det skulle hända någon här inne igen.

Jag vet att dem gör IVF PDG på RPC på Akademsiska. Dit behöver man ingen remiss överhuvudtaget utan dem behandlar från fall till fall. Vet ju inte alls hur dem ser på detta men det kan ju vara värt att prova och ringa.
    Det är där vi går och dem pratade om att göra det på våra ägg om vi hade fått något dåligt svar efter kromosomanalysen dem gjorde på oss.

Om ni orkar och vill så kan ni prova ringa.

Titta in här när du vill. Du vet att vi finns här.
    stor kram
  • Lindis1974

Hej igen Millan

Vi hade en läkare som heter Pietro. Det var han som tog upp det med oss. Jag visste inte äns att man kunde göra det innan.
    Tror att han sa att dem skickar i väg äggen till ett ställe i Stockholm. Minns inte riktigt nu men kolla med dem.
    Kram igen.

• Lindis1974

Kära Millan

Du får älta och tjata hur mycket du vill. Jag förstår att du har tusen och en tankar.
    Jag hade en superbra kurator på Akkis. Hon heter Beate.
    Vad kommer annars att hända nu? Ska ni göra fler undersökningar ? Har läkarna någon bra förklaring ?
    Vi finns här om du vill prata. Du får gärna skicka PM oxå om du vill

Kram

• Lindis1974

Plonker: den här tråden är till för oss som gått igenom detta och stödjer varandra. Din kommentar kan vars riktigt sårande för oss och hör inte hemma här. Det finns mängder av trådar som du kan diskutera detta i men jag ber dig att hålla dig borta härifrån. Jag hoppas din kommentar tas bort.

• Lindis1974

Stor kram till dig Millan. Tänker på dig ofta.

• Lindis1974

Hej fina tjejer.

Jag plussade i dag efter ett frysförsök. Känns bra och jätteläskigt samtidigt.
    Håll tummarna nu att det går bra :)
    Kram

• Lindis1974
    Kattflickan skrev 2011-08-30 20:25:02 följande:
    Tack! 

Jag hoppas ju på att också vara i ivf-svängen om ett antal månader.  Har inte hört något från läkaren än, ska nog ringa imorgon och se så att de skickar remissen snart. 

Nu får ni fira ikväll!

Ja du får hoppa in i vår IVF tråd nu :)
  • Lindis1974
    AlidaC skrev 2011-09-01 22:35:08 följande:

Hej alla underbara här inne!

Har inte skrivit så mycket på ett tag men jag har läst allt. Haft mycket på jobbet och mycket annat att tänka på.

Millan: Skönt trots allt att du har fått en diagnos och jag hoppas att ni snart får chans att påbörja ivf. Massor av kramar till dig!!!

Lindis: Stort grattis!! Jag håller tummarna! Förhoppningsvis kan vi göra lite sällskap för jag plussade i måndags. För ett tag sen fick vi brev från kliniken där vi gjort ivf att vårt sista embryo i frysen snart skulle tinas upp och förstöras eftersom det varit fryst i fem år. Återförandet gick bra och nu sitter jag här redan med ömmande bröst, trötthet och allt annat som hör till.

Det största är dock oron än så länge. Jag tror inte att någon av oss här inne kommer undan den oavsett undersökningar och lugnande besked.

Kramar till oss alla!

Ph vad skojigt :) Då är vi nästa lika långt på vägen :)
    Grattiskramar
Svar på tråden Downs syndrom - Vi gjorde abort