• Victoria70

Downs syndrom - Vi gjorde abort

Idag är det 11 dagar sedan aborten. Tårarna rinner fortfarande på mig varje dag och jag känner en sån stor sorg och förlust. Visst har det blivit bättre, man jag vill så gärna ha ett till barn, men tiden rinner iväg. Har tidigare haft ett missfall och det har tagit tid att bli gravid igen och så slutar det i en abort.

Hur lång tid tar det innan mensen är tilbaka igen och vågar jag försöka igen?

Gjorde aborten efter 17 veckor och det var inte roligt. Orkar jag gå igenom samma sak igen, jag jag tror det, men då vill jag göra moderkaksprov istället för fostervattenprov då man kan göra det betydligt tidigare. Är det någon som har varit i samma situation som jag?

Sorgsen

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-02-09 11:43
    I början av februari för 1 år sedan var det tänkt att vårt barn skulle ha kommit. Känner att jag vill uppdatera tråden med hur jag mår nu när det har gått en tid för er alla som behöver stöd i ert beslut. Livet går vidare och jag mår bättre.

Klart att jag tänker på det barn som jag inte fick, men för mig var det ett val som var rätt för mig. Vi som är här och har varit i den här tråden har funnit ett stort stöd genom att känna att man inte är ensam. Här kan man älta, vara ledsen, glad, frusterad, arg eller bara läsa.

Det finns många som gärna vill påpeka att det val vi gjort inte är rätt. Du som besöker den här tråden och tycker att vi fel som gjort abort pga. DS har rätt att tycka så och jag är medveten om att man kan tycka så, men skriv det inte här.

Låt tråden vara ett stöd för alla som tagit detta svåra beslut att avstå från ett barn.

Kramar till er alla superkvinnor!

• Svar på tråden Downs syndrom - Vi gjorde abort
  • Lindis1974
    Kattflickan skrev 2011-06-01 07:29:02 följande:
    Jag har plussat! Strecket var nästan lika starkt som kontrollstrecket, men inte riktigt. Hoppas verkligen det går bra den här gången. Jag ska resa bort nu så jag skriver kanske inte på några dar här.

Millan 
    Stort grattiis Millan !!!!!!
  • Limpan 83

Millan!!!! det är ju fantastiskt! Blir så otroligt glad för dig! Nu går det bra, det finns inget annat! Uppdatera sen när du kommer hem.

Jo tack, jag mår bra. Illamåendet har lagt sig men istället har jag sura uppstötningar och halsbränna samt ont i ryggen. Men allt är bättre än illamåendet. Fysisk smärta kan jag klara av. Att må illa är mer jobbigt psykiskt :( Hoppas att du slipper illamåendet.

STOR KRAM

• Pilla1979
    Kattflickan skrev 2011-06-01 07:29:02 följande:
    Jag har plussat! Strecket var nästan lika starkt som kontrollstrecket, men inte riktigt. Hoppas verkligen det går bra den här gången. Jag ska resa bort nu så jag skriver kanske inte på några dar här.

Millan

Ååååå GRATTIS Millan!!!! Va glad jag blir för din skull, håller tummarna för dig att allt går bra denna gång!

Limpan: Känner igen det där med sura uppstötningar, halsbränna och ont i ryggen...men hellre det än illamående som du skriver.

Fast lite frustrerande är det att man inte orkar göra allt man skulle vilja...tex ute i trädgården mm. Minsta jag anstänger mig så gör sig ryggen påminnd och även fram vid bäckenet så att säga.

• AlidaC

Grattis Millan!!! Underbart att höra!!!

Härligt att höra från er alla att det verkar gå bra. Och grattis Limpan till killen i magen.

Min mor tror mycket på det lite sprituella och jag vet inte riktigt själv vad jag tror, men hon berättade om ett medium som helt plötsligt under ett föredrag (som mamma var med på) vänt sig till en kvinna i publiken och sagt "Om man förlorar ett liv innan det är fött kan den själen återvända till dig" . Kvinnan började gråta för hon hade förlorat ett barn i magen. Det var flera år sen mamma berättade det och nu har det poppat upp i mitt minne. Om inte annat så är tanken fin. 

Kramar till er alla

• Kattflickan

Hej,

Tack för alla grattis! Mina symptom har ökat och även gravtestet så nu var teststrecket nästan starkare än kontrollstrecket imorse och jag har ömma bröst och är lite förstoppad, känns bra

Hoppas det går vägen nu!

Jobbigt med ryggvärk Limpan, hoppas det blir bättre, kan man göra något åt det? Är det foglossning?

Lindis: Ska du sätta in ägg snart?

Millan 

• Lindis1974

Grattis Millan. Vilka härliga nyheter.

Går inte bra för oss. Hormonbehandling är avbryten. Blev spontangravid med fick missfall väldigt tidigt. Har en polyp på livmodern som kan ha orsakat det.
    Den måste nu opereras bort. Känns lite som en parodi ...

• Kattflickan

Å nej Lindis! Förstår att det måste kännas tungt att få missfall! Hoppas de kan operera bort polypen snart så ni kan vara igång igen.

Men att du blev spontangravid är väl positivt? Kan något ha förändrats efter att du var gravid? Så att du har lättare att bli gravid nu?

Hoppas verkligen att ni snart kan vara igång igen!

Kram!

Millan

• Lindis1974

Ja det är ju faktiskt positivt:)
    Det som gör att vi gör IVF är att min äggledare sprack vid ett utomkved för ett år sedan. Det plus min ålder gör att man väljer IVF så egentligen så kanske jag inte har svårt att bli gravid men risken finns att den andra äggledaren oxå är dålig.
    Blir skönt att vila från hormoner i sommar och får prova tillverka en hemmabebis i stället. Sen blir det återförande i september igen.
    Hur mår du annars Millan?

• Kattflickan

Eftersom du blev gravid så kanske din kvarvarande äggledare inte är så dålig? Hoppas du blir gravid igen av dig själv efter operationen, så slipper du hormonerna! Men annars så får du nya chanser på ivf i höst! 

Jag mår bra, mina bröst har svullnat från B till C-kupa och är ömma och dessutom är jag lite förstoppad. Ungefär som första gången jag var gravid. Hoppas jag slipper illamåendet den här gången också. Eftersom jag vanligen tränar en del så brukar jag aldrig vara hård i magen annars, måste hitta på nåt att göra åt det, det är rätt jobbigt. 

Millan 

• Lise W

Lindis, beklagar o gratulerar, ja hur ska man säga, det låter som om du är inställd på en skön sommar iaf :)

Millan :)) ät sviskon :)

O alla andra oxå, vi finns i våra tankar , stor kram :)

Svar på tråden Downs syndrom - Vi gjorde abort