Inlägg från: Kravmärkt |Visa alla inlägg
  • Kravmärkt

Downs syndrom - Vi gjorde abort

Är det någon av er som sitter vid en dator? Jag surfar via mobilen så det är svårt att lägga upp en tråd då.

• Kravmärkt
    Kattflickan skrev 2012-05-14 22:31:25 följande:
    Tack! Jo, det har periodvis varit jättejobbigt. De senaste två åren har garanterat varit de värsta i mitt liv. Men på sista tiden tror jag ändå att jag har accepterat situationen och försöker att inte gräva ner mig, inget blir ju bättre av det. Men vissa dagar faller jag tillbaka och blir ledsen. 

På fredag börjar nästa IVF med PGD. Jag kommer börja spraya då. Hur mår ni andra?  

Många kramar till er alla, är så glad att ni finns här!

Millan 

Åh så spännande! Hoppas verkligen det tar sig nu! Du sprayar hur länge? Och sen plockas äggen ut och befruktas och sen tar man prover för att se vilka som inte har en extra kromosom? Hade jag valt ett yrke inom medicin så hade jag lätt valt något inom det här att hjälpa barnlösa med provrörsbefruktning. Tänk än få att gå se ett ägg bli befruktat. Måste vara fantastiskt. Men nu svärmade jag ut från ämnet känner jag.
    Lindasnummer2 skrev 2012-05-15 00:05:37 följande:
    Här är det idag exakt 4v sen aborten...

Var lite jobbigt när jag började få ner känslorna på papper..man hade varit halvvägs idag...

Vill bara bli gravid..skit jobbig att känna mig så stressad inför det...kroppen lär väl bara slå bakut för att man stressar...:/

Mensen har inte ens kommit tillbaka än...hur länge tog det för er?

Tycker dom flesta dagarna ändå går jätte bra...medans vissa river upp...

Kram på er allihopa!

Jag var också stressad inför en ny graviditet. Ville bli gravid på momangen och gick bara och längtade efter mensen. Men efter ett tag lugnade det ner sig och nu är jag inte lika ivrig. Visst, jag vill bli gravid, men jag känner inte att det måste ta sig på en gång. Däremot vill jag ge det ett ärligt försök så vi är aktiva under äl. Min mens kom på dag 34 el 35 så snart kommer den nog för dig om du är inne på femte veckan. Dagarna går upp och ner, se till att ta dig tid att sörja, bara för att det gått en tid så betyder det inte att du läkt klart i hjärtat. Kram till dig.

Själv är jag just klar med äl och ska nu dricka vin och äta gott och ta det lugnt i väntan på bim.

Någon som kan ordna en till tråd?
  • Kravmärkt

Ja vad ska den heta? "Vi som haft det tungt men försöker igen"

"Vi som försöker igen efter sena aborter"

"Vi som avbrutit graviditeten och försöker igen"

Något sånt typ? Mitt barn hade ju inte DS utan en annan rubbning så vi behöver kanske inte nämna anledningen till avbrytandet?

• Kravmärkt
    Fairytale01 skrev 2012-05-15 21:42:54 följande:
    Vi som försöker igen efter sent  avbruten graviditet? Är det ok? Jag skapar en tråd då och länkar till den här inne... blir det bra?

Kram Linda...tack för dina ord

Blir jättebra! Sov gott så "hörs" vi imorgon
  • Kravmärkt

Jag har också börjat glömma. Vi har många på jobbet som är gravida plus att det spekuleras om andra dom kanske är det och idag så frågade en kollega om jag inte tyckte det var jobbigt. Då slog det mig att jag nyss varit gravid. Känns nästan som en dröm faktiskt, att vi faktiskt väntat ett barn. Känns skumt att jag inte tänker på det så ofta längre.

Ha en härlig kväll och helg fina tjejer

• Kravmärkt
    Majmamma1984 skrev 2012-06-04 12:38:47 följande:
    Hej tjejer! 5/5 (5 dagar innan BF) föddes äntligen vår älskade dotter Tyra! Hon har nu hunnit bli drygt 1 månad och livet som mamma är helt fantastiskt. Det är så värt allt vi har gått igenom, 1000 gånger om!

Hoppas ni har det bra och njuuuuut nu i sommar vart ni än befinner er i denna process. Kram!

Grattis till dottern!! Härligt att höra att allt gick bra och att du njuter

De flesta av oss kämpar på och hoppas på plus snart.
  • Kravmärkt

Hej alla!

Igår var vi på fosterdiagnostiken för att få svar på moderkaksprovet som togs innan vi avbröt. Det visade sig art det var en flicka och att hon hade Turners syndrom. Många överlever tydligen och kan leva normala liv mha hormoner. Men det här flickan hade stora fel på hjärta och njurar. Prognosen såg ut som så att hon med största sannolikhet somnat in i magen innan jag passerat v 20.

Känns skönt att veta vad som var fel. Det uppstår spontant och är inget som händer igen så doktorn gav fria tyglar inför ny graviditet

Allt bra med er andra?

• Kravmärkt
    Kattflickan skrev 2012-06-27 21:38:18 följande:
    Jag var på äggplock i måndags och de fick faktiskt ut 8 ägg!! Dubbelt så många som sist. Det känns bra. 

Men patetiskt nog har jag varit för stressad på jobbet (har jobbat sjukt mycket) så jag har inte hunnit med att ringa och fråga hur det går för äggen. Ska ringa imorgon och höra hur många som gått vidare till provtagning. Insättning blir på lördag. De har vanligtvis stängt då, men en läkare får komma dit bara för att göra min insättning.

Hur går det själv MrsC74?  Hur är det att vara mamma?

Millan 

Va härligt, grattis!! Då hoppas vi att minst hälften är befruktningsbara och att minst hälften av dem är friska!
  • Kravmärkt
    Lindasnummer2 skrev 2012-06-28 14:54:51 följande:
    Idag kom brevet från obduktionen..att det ska behöva ta två och en halv månad...förutom trisomi 21 kunde dom inte se något annat...så det var ju bra...

Men att ett litet brev kan riva upp så stora sår...och göra så jävla ont i hjärtat....

Skickar en kram
  • Kravmärkt
    AlexiaGiulia skrev 2012-09-11 16:25:43 följande:
    Hej tjejer! Detta är såååååå dubbelt, jag och min man har gjort 4 avbrytande pga en ärftligsjukdom. Nu är jag gravid igen..... samtidigt som detta är min högsta önskan så hatar jag detta.... det är 50% risk att detta barnen har sjukdomen. Hatar att gå å vänta på att göra moderkakstest, samtidigt som man vill vara lycklig vet man var det kan sluta å då finns ingen lycka.... Usch var bara tvungen satt skriva någonstans

Men gud, fyra avbrytanden? Det låter fruktansvärt! Kan ni inte få hjälp med ivf och pgd? Så som Kattflickan bland andra gjort. På så sätt kan man sortera ut de sjuka embryonen och föra tillbaka ett friskt. För att behöva avbryta gång på gång måste tära hårt på er.

Vad är det för sjukdom din man har?
Svar på tråden Downs syndrom - Vi gjorde abort