Fredish skrev 2016-04-06 00:37:03 följande:
Kändes skönt att hitta en tråd! Känner mig så ensam trots att jag har världens bästa kille och en massa fina vänner!
För tre veckor sedan fick vi reda på att vårat barn hade ett hjärtfel.. Vi fick möjlighet till fostervattensprov och vi gjorde ett. Dagen efter ringde läkaren och sa att de förhoppningsvis kunde laga hjärtat ifall vänster kammare utvecklades i rätt takt. Paniken kom och jag insåg att vi skulle få ett barn som kanske inte ens klarar en förlossning, ett barn som inte kommer kunna leva ett normalt liv, ett barn som förmodligen skulle försvinna från jorden innan jag OM hjärtat nu utvecklades rätt. Två dagar senare fick vi reda på att barnet hade DS (på själva down syndrom-dagen)!!!
Det gjorde ont i mig men vi valde att avsluta då jag tyckte att ett barn som har både hjärtfel och DS Inte får ett värdigt liv.. Jag uppfatta det som att mitt barn bara skulle levt sitt liv på ett sjukhus!
Våran dotter fick somna in hos mig och föddes fär två veckor sedan!
Det gör ont i mig, får panik av händelsen! Vi ska ha en liten minnesstund för henne om en vecka! Jag älskar ju min dotter, mitt första barn!
Jag är 21 år och är mitt i sorge-arbetet men har nu börjat få panik över om jag ens kan få friska barn?
Efter detta långs inlägg kommer min fråga! Vad tror ni om en andra graviditet? Får man mer hjälp, har man sett att det kan ske igen? Vad har ni för erfarenheter?
Styrkekramar till er alla!
Först av allt, jag beklagar er sorg. Vi vet alla här hur det känns att få ett sådant besked och att göra ett avbrytande. Jag tyckte att kuratorstöd var bra när alla tankar kommer, när känslorna sköljer över och man inte tror att det blir bättre. Till mig sade läkarna och jag var ändå 39 år, att vi haft otrolig otur. De flesta barn är friska, men ibland delar sig cellerna inte som de ska. I ditt fall hänger hjärtfelet ihop med DS, du kan vara trygg med att du fattar det bästa beslutet för ert barn och för dig och din kropp. Men det tar ju inte bort din sorg. Du säger att du är 21 år. Själv måste jag/vi göra ivf för att ens bli gravida. Om du är "normalfertil" så tycker jag inte att du ska oroa dig. Du har haft otur, du har tiden på din sida och det är mycket ovanligt att det händer igen. Som sagt hjärtfelet hänger ihop med DS, det är inte flera fel och absolut inte fel på dig. Det är delningen, felet satt redan i embryot från början och det var bara slumpens otur som gjorde det. Det finns möjlighet att kolla upp ärftlighetsfaktor som också är ovanligt, men om du oroar dig kan du be om att kolla upp det. Ta hand om dig och varandra. Det kommer lätta, men det tar tid. Du kommer få friska barn, försök igen, det läker, när du är redo, försök. Jag ringde ivf-kliniken samma dag som jag ringde kvinnokliniken, det var rätt för mig. Nu är jag gravid i v 12 och väntar svar på Nipt, jag hoppas att det går bra men är självklart rädd, men jag försöker tänka att de flests barn är friska.
Jag förstår att det måste vara ännu mer skrämmande eftersom det är fin första graviditet, men försök att tro på att det kommer lyckas, för det kommer det. Du har varit med om någonting fruktansvärt och orättvist, och det kommer inte hända igen, samnorlikheten är mycket låg, speciellt i din ålder. Skriv av dig!