Inlägg från: Kravmärkt |Visa alla inlägg
  • Kravmärkt

Downs syndrom - Vi gjorde abort

Risken ökar med kvinnans ålder

20 år: 0,1-0,2 procents risk

35 år: 0,3 procents risk

40 år: 1 procents risk

• Kravmärkt

Fairytale- tror det är bra att du är på jobbet en stund varje dag. Det är så lätt att hamna i en ond spiral där rädslan för att ta sig för och tröttheten/likgiltigheten tar över. Det är viktigt att känna sig behövd och att behöva och få känslan av att något uträttas, även fast det bara gäller något som tidigare tett sig så simpelt; att ta sig upp ur sängen och föra sig i ordning och gå till jobbet. Ta det i en lugn takt så du inte får panik eller bakslag.

Själv mår jag bra tycker jag. Kan ju tillägga att jag sedan tidigare äter antidepressiva vilket hjälper mig att hålla mig på en normal nivå. Jag faller inte ner djupt längre utan kan få korta dippar som ändå går över efter jag fått gråta ut. Och den "spärren" har nog hjälpt mig mycket. Försöker ha tro på framtiden och att vi kommer lyckas att få ett syskon till sonen, något annat känns (i nuläget) inte som ett alternativ.

Blöder gör jag ännu men har de senaste två dagarna känt av molvärk så jag misstänker att äl kan börja närma sig. Längtar efter min mens så jag kan börja fantisera om vilket datum barnet kommer om vi lyckas äl därpå.

• Kravmärkt
    Fairytale01 skrev 2012-04-15 19:35:02 följande:
    Hej Kravmärkt och ni andra!

Tack, det går framåt. Just nu iaf. Har haft en hyfsat ok vecka. Jobbar bara 2h per dag och det har varit en lagom mjukstart. Skulle varit 4h men det blev too much. Tog mig till läkaren och fick 75% denna o nästa vecka. Är så trött och okoncentrerad och ledsen. Men nu har det gått ganska ok. Var på sjukhuset i torsdags och fick ett foto på min lille kille. Det värmde något oerhört i hjärtat

Hihi, jag gör precis som du. Räknar framåt för att se vilket datum bebisen isåfall föds och nu är det ju början på januari som gäller om man lyckas! Fick ju något som påminde om mens iaf, i måndags, på dag 26, det varade i drygt 1,5 dygn men jag hade PMS hela veckan innan och tjurig och ledsen och just det humöret försvann som i ett trollslag när det började blöda. Efter det har humöret varit definitivt bättre. Kör nu med ÄL-stickor för att få koll på läget, men är ju bara på dag 7 än så länge. Brukar dock ha en kort cykel, så vi får väl se hur det går

Hur går det själv? Kram

Skönt att det går framåt och att du känner att du mäktar med. Jag är inne i någon smink-period ny, vill liksom göra mig fin vilket inte hänt på ett bra tag (även under graviditeten så var jag ointresserad av mitt utseende) och det är skönt att känna sig söt snarare än ful med huvudvärk och svullna och rödgråtna ögon.

Roligt att veta att fler är som mig (skriver in dag för senaste mens i gravräknaren). Hoppas det var mensen och att du snart får utslag på älstickorna! Ska beställa från Testlagret tänkte jag, för det kommer testas en hel del nu när jag inte har koll och de är ändå hyfsat billiga. Tror jag hade äl häromdagen för jag hade en del molvärk så vi får se om mensen dyker upp om ca 14 dagar.

Kuratorn ringde faktiskt mig i fredags och meddelade att fotot på vår pojk var klar. Jag bad henne skicka hem det för jag orkar inte ta mig till HS nu. Sen vet jag inte om jag vill se, har en sådan fin bild av honom i mitt inre och jag är rädd att bilden inte kommer vara lika fin. Han var ju så liten plus att fotot är i svartvitt.

Hur var ert foto?
  • Kravmärkt

[quote=64472576][quote-nick]Fairytale01 skrev 2012-04-15 20:08:23 följande:[/quote-nick][/quote]

Ja nu får vi peppa varandra

• Kravmärkt
    Fairytale01 skrev 2012-04-17 12:24:18 följande:
    Hej svejs! så har det börjat blöda IGEN! Fick så gräsligt ont långt nere på höger sida i magen, och kallsvettades och mådde illa, tog ett ÄL-test som inte säger mig så jättemycket, teststrecket är inte lika starkt som kontrollstrecket. Trodde glad i hågen att jag fått ÄL så brydde mig inte om smärtan, tog två alvedon. Sen började det blöda istället! Jag blir galen! Antingen är det dag 1 eller dag 10 i cykeln! Alternativt ska jag låta maken vara ifred och inte jaga honom...suck, denna kroppen gör mig tokig! Tog ett grav.test igår för att säkerställa att hormonerna var ur kroppen och det var helt blankt iaf, så det var skönt att se. 5 veckor sedan avbrytandet imorgon.

Hur går det för dig Kravmärkt? Fick du beställt dina stickor?

Men nej då jobbigt! Kanske är det mens nu då, du kanske hade en mellanblödning innan med tanke på att du blödde så lite?

Stickorna har kommit Typ 50 st fick jag hem så då behöver jag inte snåla. Tycker om att testa minst tre gånger/dag för att vara supersäker. Blödningen är förövrigt helt slut nu och det är skönt. Tröttsamt att ha binda hela tiden.

Vad gäller hcg-nivån så har jag lite kvar men det är definitivt svagare nu.

Ska du på någon återkoll förresten? Funderar på om jag ska boka en tid bara för att vara säker på att allt ser bra ut.

Kram
  • Kravmärkt

Dina svar hamnar i citeringen, mystiskt!

Ahaa men om ni låg igår är det säkert därför du blöder, slemhinnorna har kanske inte återhämtat sig än efter allt.

Bra att du blir kallad automatiskt, det blir tydligen inte jag så då är det nog bäst jag löser det.

Testomaner är vi visst båda två

Ta ut glädjen i förskott - går det bra blir du glad två gånger, går det åt helvete så har du åtminstone varit glad en gång
  • Kravmärkt
    Fairytale01 skrev 2012-04-18 10:02:34 följande:
    Hej svejs! Här ska minsann inte testas mer de närmaste dagarna iaf för nu är jag tvärsäker på att det är mensen som kommit istället, efter 34 dagar. Det tidigare måste varit sviter efter avbrytandet. Jäkla mensvärk och vad det blöder, men jag känner ju igen det här sedan innan graviditeten, så nu hoppar jag tillbaka på dag 1. Inte helt fel det heller hoppas det kan börja fungera lite normalt efter det nu då!

Inte vet jag varför det hamnar i citeringen, jag trycker på alla möjliga knappar men nu ska det väl hamna rätt hoppas jag

När ska du börja med dina ÄL-test Kravmärkt? Jag väntar tills dag 6, tror jag. De måste ju gett utslag nu som jag tog för några dagar sedan fram till igår bara för att jag skulle ha mens, kan de verkligen göra det? vilken djungel...

Så det var mensen ändå, men skönt att känna att maskineriet är igång och funkar. Hur skönt det nu är att ha mens men ändå! Jag kommer börja testa så fort jag slutat blöda efter mensen, så vi får se när den behagar komma.

Ang äl-testerna så ger de väl alltid lite utslag, knepet är att lokalisera den dagen där utslaget är som starkast (gärna starkare än kontrollstrecket, även fast jag aldrig upplevt det). Jag testar och testar och analyserar och analyserar dagarna i ända känns det som, när väl äl-perioden är i antågande.
  • Kravmärkt
    Fairytale01 skrev 2012-04-18 10:02:34 följande:
    Hej svejs! Här ska minsann inte testas mer de närmaste dagarna iaf för nu är jag tvärsäker på att det är mensen som kommit istället, efter 34 dagar. Det tidigare måste varit sviter efter avbrytandet. Jäkla mensvärk och vad det blöder, men jag känner ju igen det här sedan innan graviditeten, så nu hoppar jag tillbaka på dag 1. Inte helt fel det heller hoppas det kan börja fungera lite normalt efter det nu då!

Inte vet jag varför det hamnar i citeringen, jag trycker på alla möjliga knappar men nu ska det väl hamna rätt hoppas jag

När ska du börja med dina ÄL-test Kravmärkt? Jag väntar tills dag 6, tror jag. De måste ju gett utslag nu som jag tog för några dagar sedan fram till igår bara för att jag skulle ha mens, kan de verkligen göra det? vilken djungel...

Så det var mensen ändå, men skönt att känna att maskineriet är igång och funkar. Hur skönt det nu är att ha mens men ändå! Jag kommer börja testa så fort jag slutat blöda efter mensen, så vi får se när den behagar komma.

Ang äl-testerna så ger de väl alltid lite utslag, knepet är att lokalisera den dagen där utslaget är som starkast (gärna starkare än kontrollstrecket, även fast jag aldrig upplevt det). Jag testar och testar och analyserar och analyserar dagarna i ända känns det som, när väl äl-perioden är i antågande.
  • Kravmärkt
    Lindasnummer2 skrev 2012-04-18 15:01:32 följande:
    Blev tipsad om denna grupp....vad skönt det var att hitta hit!

Har i veckan gått igenom mitt avbrytande.....känns tomt...åka in till sjukhuset med en bäbis i magen...och åka därifrån utan......=(

Men nu skall jag inte se bakåt utan frammåt....och hoppas på en ny bäbis så snart modernatur vill så e vi redo =)

Kram på er alla här!     

Beklagar att ni inte fick behålla ert knytte Det är med blandade känslor jag välkomnar dig hit.

Det var tre veckor sen idag som jag födde vår pojke och jag har just slutat blöda. Den jobbigaste tiden rent psykiskt är också förbi även fast jag tänker på honom flera gånger per dag.

Hoppas du har stöd kring dig och skriv här om du vill vädra, det hjälpte mig.

Kram
Svar på tråden Downs syndrom - Vi gjorde abort